• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Såg detta inlägg på Flashback. Hoppas mannens advokat läser det också...


Enligt Betsson-domen kunde käranden inte bevisa att han var spelberoende, och även om han skulle ha varit spelberoende kunde inte Betsson-bolagen göras ansvariga eftersom bolagen själva inte visste om detta. Som talan var utformad, hänvisning till brott mot tro och heder enligt avtalslagen paragraf 33, krävdes att käranden måste visa att spelbolagen hade vetskap, inte bara borde känt till kärandens spelmissbruk.

Ett misstag av käranden var att han hänvisade till att Betsson-bolagen var skadeståndsskyldiga till förlusterna genom bolagens brott mot lotterilagen, spellagen och marknadsföringslagen. Enligt domen förelåg inget brott mot dessa lagar.

Ett annat misstag från kärandens sida var att han inte hänvisade till den maltesiska lagen som också kunde tillämpas i målet eftersom Betssons spelverksamhet bedrivs på Malta, inte i Sverige. Enligt Malta Gaming Authority, MGA är ledningen i ett spelbolag som bedriver spelverksamhet på Malta skyldig att ta reda på om personalen har upptäckt misstänkt spelmissbruk, vilken den gjorde enligt av vad den såg och enligt de åtgärder den vidtog för att motverka ett eventuellt spelmissbruk.

Domen är välskriven, att utgången inte blev någon annan tycks bero på kärandenombudens bristande erfarenhet och kunskaper i processteknik och materiell rätt. Frågan är om hovrätten beviljar prövningstillstånd om käranden överklagar. Ett prövningstillstånd förutsätts nog att käranden tillåts åberopa nya omständigheter.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Jag är osäker på hur man kan gå fram i ett tvistemål sådär, om det går att börja ändra och vilja ha nya saker prövade i överrätten eller inte
 

burton

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
23 Maj 2016
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
55
Poäng
177
En sak som skrämmer mig är att även om man skickat mail om spelmissbruk till olika sajter när dom låg under MGA licens så finns det fortfarande möjlighet för dom att låta dig spela när dom skaffat SGA licens. Där kommer dom runt lagarna och skyller på att det är ny licens.

Jag har skickat mängder av mail till en sida om mina problem. Skickade säkert 20st när dom låg under MGA och upp emot 25-30 efter 2019 när dom låg under SGA. Skickade t o m ett läkarintyg om mina spelproblem. Trots detta kunde jag utan problem öppna ett konto på en systersida som ligger under samma SGA licens med BankId. Påpekade allt detta för dom men dom sa att dom inte gjort nåt fel o hänvisade till ARN. Så jag skickade allt till Spelinspektionen istället. Hjälper ju inte mig men kanske nån annan va ingen monstersumma heller.
 
Senast ändrad:

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
122
Poäng
297
En sak som skrämmer mig är att även om man skickat mail om spelmissbruk till olika sajter när dom låg under MGA licens så finns det fortfarande möjlighet för dom att låta dig spela när dom skaffat SGA licens. Där kommer dom runt lagarna och skyller på att det är ny licens.

Jag har skickat mängder av mail till en sida om mina problem. Skickade säkert 20st när dom låg under MGA och upp emot 25-30 efter 2019 när dom låg under SGA. Skickade t o m ett läkarintyg om mina spelproblem. Trots detta kunde jag utan problem öppna ett konto på en systersida som ligger under samma SGA licens med BankId. Påpekade allt detta för dom men dom sa att dom inte gjort nåt fel o hänvisade till ARN. Så jag skickade allt till Spelinspektionen istället. Hjälper ju inte mig men kanske nån annan va ingen monstersumma heller.
Det beror lite på hur licensen ser ut och hur deras interna policy ser ut.

Exempel 1:

Spelbolag A har licens för att verka på svenska spelmarknaden och driver sidorna ABC.se och ABC123.se med denna licens. Registrerar du dig på ABC.se och nämner missbruksproblematik, ska du inte kunna öppna ett konto på ABC123 heller, enligt spellagen.

Exempel 2:
Koncernen A har två spelbolag, Spelbolag 1 och Spelbolag 2. Dessa spelbolag har varsin spellicens.
Du nämner missbruksproblem för Spelbolag 1 och du blir spärrad. Eftersom Spelbolag 2 har en annan licens, syns du inte i deras system och kan därför spela.
Däremot, kan det framgå i koncernens interna policy att viss spelarinformation delas med andra bolag som koncernen verkar över.

Exempelvis Leovegas:
1685729096613.png
1685729079623.png
Hur det ser ut för andra stora bolag, Betsson, Kindred Group osv, har jag inte koll på.
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
122
Poäng
297
En sak som skrämmer mig är att även om man skickat mail om spelmissbruk till olika sajter när dom låg under MGA licens så finns det fortfarande möjlighet för dom att låta dig spela när dom skaffat SGA licens. Där kommer dom runt lagarna och skyller på att det är ny licens.

Jag har skickat mängder av mail till en sida om mina problem. Skickade säkert 20st när dom låg under MGA och upp emot 25-30 efter 2019 när dom låg under SGA. Skickade t o m ett läkarintyg om mina spelproblem. Trots detta kunde jag utan problem öppna ett konto på en systersida som ligger under samma SGA licens med BankId. Påpekade allt detta för dom men dom sa att dom inte gjort nåt fel o hänvisade till ARN. Så jag skickade allt till Spelinspektionen istället. Hjälper ju inte mig men kanske nån annan va ingen monstersumma heller.
Däremot, framgår det i Spelinspektionens föreskrifter och vägledande dokument om spelansvar (omsorgsplikt)
1685729259057.png
Som jag förstod det, behöll många bolag sina MGA-licenser utöver att de fick SGA-licensen, SGA-licensen gäller ju bara Sverige. Eftersom spelbolaget fortfarande verkar för din data, bör det således inte gå att spela även när bolaget även skaffat sig en SGA-licens. Skulle spelbolaget byta ut sin MGA-licens och ersätta den med en SGA-licens, tror jag fortfarande att de skulle ha tillgång till din data eftersom det enligt vissa datalagringsdirektiv är lag på att lagra viss information i upp till tio år (tror jag). Således ska det inte spela någon roll, har du varit avstängd på MGA ska du inte kunna spela på SGA. Känns rimligt.
 

burton

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
23 Maj 2016
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
55
Poäng
177
Det beror lite på hur licensen ser ut och hur deras interna policy ser ut.

Exempel 1:

Spelbolag A har licens för att verka på svenska spelmarknaden och driver sidorna ABC.se och ABC123.se med denna licens. Registrerar du dig på ABC.se och nämner missbruksproblematik, ska du inte kunna öppna ett konto på ABC123 heller, enligt spellagen.

Exempel 2:
Koncernen A har två spelbolag, Spelbolag 1 och Spelbolag 2. Dessa spelbolag har varsin spellicens.
Du nämner missbruksproblem för Spelbolag 1 och du blir spärrad. Eftersom Spelbolag 2 har en annan licens, syns du inte i deras system och kan därför spela.
Däremot, kan det framgå i koncernens interna policy att viss spelarinformation delas med andra bolag som koncernen verkar över.

Exempelvis Leovegas:
Visa bilaga 3331
Visa bilaga 3330
Hur det ser ut för andra stora bolag, Betsson, Kindred Group osv, har jag inte koll på.
Haha, kul att detta gäller just Leo Vegas…
 

hatarspelbolag

Ny medlem
Poäng: 0
Blev medlem
2 Juni 2023
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
0
Det beror lite på hur licensen ser ut och hur deras interna policy ser ut.

Exempel 1:

Spelbolag A har licens för att verka på svenska spelmarknaden och driver sidorna ABC.se och ABC123.se med denna licens. Registrerar du dig på ABC.se och nämner missbruksproblematik, ska du inte kunna öppna ett konto på ABC123 heller, enligt spellagen.

Exempel 2:
Koncernen A har två spelbolag, Spelbolag 1 och Spelbolag 2. Dessa spelbolag har varsin spellicens.
Du nämner missbruksproblem för Spelbolag 1 och du blir spärrad. Eftersom Spelbolag 2 har en annan licens, syns du inte i deras system och kan därför spela.
Däremot, kan det framgå i koncernens interna policy att viss spelarinformation delas med andra bolag som koncernen verkar över.

Exempelvis Leovegas:
Visa bilaga 3331
Visa bilaga 3330
Hur det ser ut för andra stora bolag, Betsson, Kindred Group osv, har jag inte koll på.

jag blev själv livstids avstängd hos spelbolaget leovegas för flera år sen.
permanent avstängd pga spelproblem. för mitt eget bästa löd deras motivation.
efter det kunde man ta ett återfall på expekt när de ägdes av leovegas.
försökte få tillbaka pengarna men helt omöjligt då de gömmer sig bakom olika licenser fast man får svar från leovegas när man mailar med expekt.
rent hypotetiskt tänkande så är jag förvånad att ingen i detta land betalat någon 14 årig lokal gangsterunge att sätta en kula i skallen på någon spelbolags vd för en 10-20 papp.
jag läser om folk som tar livet av sig pga spelproblem väldigt ofta i tidningarna. hade jag varit så långt ner i mitt mående hade jag först tagit ut en hämnd på någon högt uppsatt eller två, sen tagit livet av mig efteråt. att de kan fortsätta förstöra folks liv utan konsekvenser är skandal.
om folk endå ska gå hela vägen och begå självmord och kasta bort sitt liv, ta då med dig idioterna som förstört ditt och många andras liv först. vad spelar det för roll rent hypotetiskt. ingenting.
man skulle bli en hjälte i mångas ögon. alla som fått sina liv förstörda av dessa vidriga as.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp