• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Äntligen skuldfri efter 8 år

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
336
Mottagna reaktioner
44
Poäng
167
Strunta i vad ”en tant” på ditt jobb får veta eller inte veta. Vad vet du om vilka problem hon brottas m privat??. Alla har olika problem, ekonomiska är ett problem man kan ha. Håller helt med om att det är ett stigma /skämskudde att ha ekonomiska problem men fokusera på att hitta bästa o snabbaste sättet att bli skuldfri som passar dig. När du väl får utmätning är d inget du kan välja bort ändå så se till att göra d bästa av din situation nu. O skit i alla andra. Lycka till!!
Tack. Går på behandling och stegar för medberoende, typ släppa kontrollen som skadade mig. Ja förr el senare blie det ju löneutmätning om det inte lyckas m skukdsanering.
Fixade du det gör jag med det.
Hoppas
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
323
Poäng
477
Hej igen, släppte du allt till kronof, hur gick processen, fick du ngn hum om el sa de när det skulle bli klart betalt allt.
Förlåt men jag ältar o ältar o inkasso jagar
Svar på hur processen är för att ansöka om skusan är samma lika för alla. Den förändras inte från individ till individ.

Svar på hur KFM räknar på om man är kvalificerat insolvent sker efter summa på skulder, ålder, inkomst, möjlighet att betala av skulder inom loppet av X antal år (ofta har 15 år används som riktmärke).

Svar på om man har möjlighet att få skusan efter att man har blivit bedömd som kvalificerat insolvent går mot faktorer som:
orsak till att du blivit det; hur gamla dina skulder är; när du senast tog ett nytt lån; vad du själv har gjort för adekvata insatser för att lösa situationen.

När du bedöms så sker det antigen i steget om du är OK för inledande. Dvs så ser man dig inledningsvis som kvalificera insolvent.
Efter det så kommer fasen då KFM kontaktar sökande för att få svar på följdfrågor man har.

Valet att författa ett bifoga de brev när man ansöker = ok.
Valet att författa ett brev när man blivit beviljad inledande = ok.
Brevt bör oavsett vad vara kort och koncist och ur ett ärligt perspektiv. Här finns ingen mall att tillgå - ingens historia går att göra en copy/paste på.

Så, jag förstår din oro. Been there, done that. Men samtidigt behöver du ta till dig att vissa saker är statiska. Andra saker är dynamiska. Och den senare delen är kopplat till handläggare. Dock så har varje handläggare riktlinjer att följa så de kan inte bara höfta fram ett beslut.

Jag förstår att du fick avslag på sin ganska så nyligt inskickade ansökan. Och här behöver du ta till dig vad motivering var och jobba utifrån dey. Vad är brännpunkten i avslaget (eller punkterna) och då jobba med det. Och gör det under en tid för att då ha kunnat få igång åtgärder på dem. Sedan efter det ansöker du igen.
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
336
Mottagna reaktioner
44
Poäng
167
Svar på hur processen är för att ansöka om skusan är samma lika för alla. Den förändras inte från individ till individ.

Svar på hur KFM räknar på om man är kvalificerat insolvent sker efter summa på skulder, ålder, inkomst, möjlighet att betala av skulder inom loppet av X antal år (ofta har 15 år används som riktmärke).

Svar på om man har möjlighet att få skusan efter att man har blivit bedömd som kvalificerat insolvent går mot faktorer som:
orsak till att du blivit det; hur gamla dina skulder är; när du senast tog ett nytt lån; vad du själv har gjort för adekvata insatser för att lösa situationen.

När du bedöms så sker det antigen i steget om du är OK för inledande. Dvs så ser man dig inledningsvis som kvalificera insolvent.
Efter det så kommer fasen då KFM kontaktar sökande för att få svar på följdfrågor man har.

Valet att författa ett bifoga de brev när man ansöker = ok.
Valet att författa ett brev när man blivit beviljad inledande = ok.
Brevt bör oavsett vad vara kort och koncist och ur ett ärligt perspektiv. Här finns ingen mall att tillgå - ingens historia går att göra en copy/paste på.

Så, jag förstår din oro. Been there, done that. Men samtidigt behöver du ta till dig att vissa saker är statiska. Andra saker är dynamiska. Och den senare delen är kopplat till handläggare. Dock så har varje handläggare riktlinjer att följa så de kan inte bara höfta fram ett beslut.

Jag förstår att du fick avslag på sin ganska så nyligt inskickade ansökan. Och här behöver du ta till dig vad motivering var och jobba utifrån dey. Vad är brännpunkten i avslaget (eller punkterna) och då jobba med det. Och gör det under en tid för att då ha kunnat få igång åtgärder på dem. Sedan efter det ansöker du igen.
Jag tycker det är tungt, jag har betalt av en del smålån för att visa jag gjort fel och vill göra rätt för mig dock ökar lånen m ränta/inkasso på de andra. Känns så tungt, ska träffa ek skuldrådgivningen inför ny ansökan, den andra i augusti och innan dess har jag säkert fått löneutmätning.
Hur orkar man eg...
Dessutom går ju allt annat i samhället upp i priser. Det man får ut existensminimum äts också upp av alla dyra matkostnader o vem vet hyran ?
Överleva?
Kommer existensminimum ses över, vad tror du/ni.
60 år och förtvivlad
Sjuka föräldrar spelberoende son ( gått behandling men jag blev möjliggörare och tar hjälp nu för medberoende, skulder pga det) livet är ibland otättvist och en dotter som inte landat eller...
Båda barnen bor inte hemma.
Tacksam för detta nätverk, håller mitt hopp uppe.
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
336
Mottagna reaktioner
44
Poäng
167
Strunta i vad ”en tant” på ditt jobb får veta eller inte veta. Vad vet du om vilka problem hon brottas m privat??. Alla har olika problem, ekonomiska är ett problem man kan ha. Håller helt med om att det är ett stigma /skämskudde att ha ekonomiska problem men fokusera på att hitta bästa o snabbaste sättet att bli skuldfri som passar dig. När du väl får utmätning är d inget du kan välja bort ändå så se till att göra d bästa av din situation nu. O skit i alla andra. Lycka till!!
Kan inte göra så mycket mer än söka skuldsanering, även om jag försöker m amorteringsplaner tar det säkert 20 år att bli klar, även om jag säkert kan få utmätning på 15000 men orkar inte med olika inkasso, amortetingsförslag. Leva så snålt ändå. Har gjort det sen barnen var små, nu blev jag drabbad av att bli manipulerad hjärntvättad och möjliggörare-traumatisk situation under en kort tid i mitt liv. Spelberoende är en jävla drog.
Kanske går fortare m löneutmätning att bli fri om jag inte får skuldsanering?
Hur går det för er andra
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Jag tycker det är tungt, jag har betalt av en del smålån för att visa jag gjort fel och vill göra rätt för mig dock ökar lånen m ränta/inkasso på de andra. Känns så tungt, ska träffa ek skuldrådgivningen inför ny ansökan, den andra i augusti och innan dess har jag säkert fått löneutmätning.
Hur orkar man eg...
Dessutom går ju allt annat i samhället upp i priser. Det man får ut existensminimum äts också upp av alla dyra matkostnader o vem vet hyran ?
Överleva?
Kommer existensminimum ses över, vad tror du/ni.
60 år och förtvivlad
Sjuka föräldrar spelberoende son ( gått behandling men jag blev möjliggörare och tar hjälp nu för medberoende, skulder pga det) livet är ibland otättvist och en dotter som inte landat eller...
Båda barnen bor inte hemma.
Tacksam för detta nätverk, håller mitt hopp uppe.

Förhoppningsvis vet du hyran, då berättar du vilken hyra du har så räknar man utifrån den.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
En annan sak, om man blir sjuk? Förhoppningsvis håller jag mig frisk, tidigare alltid på jobb.
Tandläkare?
Vill ha råd till det, o inte förlora tänder
Det är ju såklart ett problem med löneutmätning om tänderna krånglar. Tror dock att man kan söka om anstånd om man behöver utföra större tandvård.
Vid skuldsanering får man använda de två betalningsfria månaderna till det.
Mitt tips till dig är att försöka spara pengar nu och sluta betala på alla lån om du nu ändå kommer hamna hos Kfm.
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
En annan sak, om man blir sjuk? Förhoppningsvis håller jag mig frisk, tidigare alltid på jobb.
Tandläkare?
Vill ha råd till det, o inte förlora tänder
KFM måste ”godkänna” större kostnader /tandläkarinsatser dvs behandlande tandläkare ska skriva nån blankett med den nödvändiga billigaste tandvården du behöver plus vad d kommer kosta o lämna in den till KFM. .D räcker alltså inte med att man själv meddelar KFM om sitt tandläkarbehov… Mindre behandlingar typ laga nåt hål plus årlig undersökning räknas ingå i förbehållsbeloppet. Min erfarenhet är att det varierar vad som godkänns beroende på vem som råkar handlägga ärendet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
KFM måste ”godkänna” större kostnader /tandläkarinsatser dvs behandlande tandläkare ska skriva nån blankett med den nödvändiga billigaste tandvården du behöver plus vad d kommer kosta o lämna in den till KFM. .D räcker alltså inte med att man själv meddelar KFM om sitt tandläkarbehov… Mindre behandlingar typ laga nåt hål plus årlig undersökning räknas ingå i förbehållsbeloppet. Min erfarenhet är att det varierar vad som godkänns beroende på vem som råkar handlägga ärendet.

Ungefär så är det. Det mesta godkänns, men ibland märker man att det är samma sak som ska göras igen, dvs man fick anstånd men sket i att gå till tandläkaren.
Brukar kolla mer grundligt nät det är väldigt stora kostnader (nej jag kan inte säga något belopp)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp