• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Är Omvärdering av hus möjligt redan nu?

Revlon

Aktiv medlem
Poäng: 137
Blev medlem
23 Oktober 2020
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
40
Poäng
137
Hejsan. Sitter i en knivig sits med höga skulder. Förutsättningar:

Jag: blanco 660.000
UC 1.4
Antal ff 9
Inkomst 305.000
Underskott av kapital 26.000

Sambon: blanco 395.000
UC 0.2
Antal ff 1
Inkomst 402.000
Underskott av kapital 0

vi äger en villa som är belånad med 1.930.000. Köptes 2017 för 2.400.000.
Husen i området har stigit markant sista tiden. Sämre & mindre hus säljs för ca 2.700.000. Jag skulle tro att vi rimligen borde få 2.800.000 eller mer. Vi har bott i huset i 4 år.
Min fråga : kan vi redan nu värdera om huset innan det har gått 5 år?

Samt kommer banken att acceptera höjning av bolån med våra förutsättningar & höga blanco. Vill baka in så mycket det bara går sen samla ihop resten till 1 blanco.

Tänker jag på ett bra sätt? Finns det bättre sätt att göra? Ge gärna era erfarenheter ang detta & andra tips. TACK
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Hej! Tror du tänker helt rätt, vet inte var du har fått fram att det måste gå 5 år innan ni kan omvärdera, det är oavsett inte sant :) Du kan i princip omvärdera samma dag du flyttar in, men kan dock anses suspekt! Så självklart, kör bara!
Skulle vara väldigt tydlig med att ni vill baka in lånen. Vilken bank har ni?
Bluestep utser egna värderingsmän, kanske andra banker också. Om ni inte har sån bank kan ni gå till vilken legitim mäklare som helst och be om en värdering, brukar ofta vara gratis om man ger sken av en kommande försäljning :)

om jag har räknat rätt kan och ni får det beviljat kan ni baka in 450.000 av blancot in i boendet (85% belåning). misstänker att det gör mycket gott
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 840
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Det går omvärdera när som helst men att värdera om för att göra något åt belåning endast var 5e år

Från finansinspektionen sida

Omvärdering av bostaden:
  • Amorteringskravet utgår från marknadsvärdet på bostaden. Huvudprincipen är att omvärdering av bostaden som kan ligga till grund för att räkna om belåningsgraden endast får ske vart femte år.
  • Omvärdering får även ske om det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden av en annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder. Det kan till exempel handla om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av enbart kök eller badrum eller tillbyggnad av balkong anses till exempel i normalfallet inte ge en avsevärd värdeförändring.
  • För hushåll som redan i dag förvärvat sin bostad gäller att omvärdering av bostaden får ske i samband med att ett hushåll för första gången utökar sin belåning efter att amorteringskravet börjat gälla. Därefter gäller de vanliga reglerna för omvärdering av bostaden, det vill säga att det får göras vart femte år eller om det skett en avsevärd värdeförändring.
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Om huset bara har stått still utan någon renovering så blir det svårare..
 

Revlon

Aktiv medlem
Poäng: 137
Blev medlem
23 Oktober 2020
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
40
Poäng
137
Det går omvärdera när som helst men att värdera om för att göra något åt belåning endast var 5e år

Från finansinspektionen sida

Omvärdering av bostaden:
  • Amorteringskravet utgår från marknadsvärdet på bostaden. Huvudprincipen är att omvärdering av bostaden som kan ligga till grund för att räkna om belåningsgraden endast får ske vart femte år.
  • Omvärdering får även ske om det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden av en annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder. Det kan till exempel handla om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av enbart kök eller badrum eller tillbyggnad av balkong anses till exempel i normalfallet inte ge en avsevärd värdeförändring.
  • För hushåll som redan i dag förvärvat sin bostad gäller att omvärdering av bostaden får ske i samband med att ett hushåll för första gången utökar sin belåning efter att amorteringskravet börjat gälla. Därefter gäller de vanliga reglerna för omvärdering av bostaden, det vill säga att det får göras vart femte år eller om det skett en avsevärd värdeförändring.
En del säger att det går bra att låna upp på huset, bara att man inte kan göra något åt amorteringen. Dvs inte kan sänka sin amortering innan 5 år. Jag tycker allt verkar oklart. Ingen som har lånat upp på sin bostad innan 5 års ägande av bostad?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Jodå, köpt för 2,5 år sedan och nu höjd pga omvärdering. Mén, hár gjort omfattande ändringar. Det är upp till banken att avgöra om de går med på en omvärdering.
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Jag omvärderade en bostad för några år sedan efter 1,5 år, hade då endast målat om i hallen. Fick en bra höjning för att en ny tunnelbanestation hade öppnat i närheten under den tiden. När jag sedan utökade bolånet frågade dom inte ens vad pengarna skulle gå till.
 

Revlon

Aktiv medlem
Poäng: 137
Blev medlem
23 Oktober 2020
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
40
Poäng
137
Jodå, köpt för 2,5 år sedan och nu höjd pga omvärdering. Mén, hár gjort omfattande ändringar. Det är upp till banken att avgöra om de går med på en omvärdering.


Hur såg de ut för dig? Hade du oxå en väldigt hög belåning? Eller stod den i relation till renoveringen du utfört? Hade du/ni ett bra kreditbetyg när du fick baka in lånen? Samt vilken bank hade du? :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp