• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Årsinkomst och skuldsanering/ omprövning

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
Hej alla kämpar där ute!!

Har skuldsanering sedan ca 2 år tillbaka.
Nu när skattebeskedet kommit ser jag att jag har betydligt högre årsinkomst än förra året.
Det är pga att jag fick extra ersättning under två månader sommaren 2018 då jag var kommenderad till annan ort i arbetet. Sen en del övertid därtill.

Skiljer 58000 ...

Slår jag dock ihop mina senaste 5 lönespec så blir det 2200 kr i mer betalningsutrymme.

Ska jag ändå skicka in om omprövning för att förekomma nån surig borgenär?

Ny dagtidstjänst från 1 sep så då blir det ingen övertid eller ersättningar.
Då kommer jag ev skicka in omprövning åt andra hållet istället...

Hoppas ni hängde med..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Skulle definitivt skicka in en ansökan om omprövning... Det finns väll en stor risk för att borgenärerna tar kreditupplysning på Dig när inkomstuppgifterna för nuvarande år uppdateras, för att dom vill hålla koll & Din ökning om 58.000kr ligger ju helt klart på gränsen till när just en omprövning skall ske...
Det anses ju att en väsentligt inkomst förändring om 4-5000kr/mån skall rapporteras, men ja har oxå för mig att den förändringen skall vara bestående och det är ju uppenbarligen inte Din...
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Hej alla kämpar där ute!!

Har skuldsanering sedan ca 2 år tillbaka.
Nu när skattebeskedet kommit ser jag att jag har betydligt högre årsinkomst än förra året.
Det är pga att jag fick extra ersättning under två månader sommaren 2018 då jag var kommenderad till annan ort i arbetet. Sen en del övertid därtill.

Skiljer 58000 ...

Slår jag dock ihop mina senaste 5 lönespec så blir det 2200 kr i mer betalningsutrymme.

Ska jag ändå skicka in om omprövning för att förekomma nån surig borgenär?

Ny dagtidstjänst från 1 sep så då blir det ingen övertid eller ersättningar.
Då kommer jag ev skicka in omprövning åt andra hållet istället...

Hoppas ni hängde med..

Hade jag varit du hade jag begärt omprövning redan nu för att vara på den säkra sidan. Som @Kimsan72 skriver så verkar du ligga precis på gränsen, även om förändringen inte är bestående.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 454
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Om du inte begär omprövning så kan borgenärerna göra det och då kan skuldsanering förlängas med två år.
 

Mats108

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
11 Juli 2017
Meddelanden
361
Mottagna reaktioner
462
Poäng
517
Jag hade nog ringt min gamla handläggare om du har kvar kontakt uppgifterna och se hur den ser på saken då dessa ökande intäkterna är under en tid och inte fortlöpande ?

Men som sagt en omprövning för mycket skadar nog inte heller så får dem ta beslut därifrån.

Återkoppla gärna hur de såg på saken och vad som gjordes
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Jag hade nog ringt min gamla handläggare om du har kvar kontakt uppgifterna och se hur den ser på saken då dessa ökande intäkterna är under en tid och inte fortlöpande ?

Men som sagt en omprövning för mycket skadar nog inte heller så får dem ta beslut därifrån.

Återkoppla gärna hur de såg på saken och vad som gjordes

Ja, det kan vara matnyttig info för många här ute... :) att få ta del av handläggarens syn på detta...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Jag skulle begära omprövning, vad "din handläggare" som sannolikt glömt ärendet sedan länge då man inte gör så mycket med dom efter laga kraft skulle ha för åsikt i det hela väger inte så tungt om en borgenär sedan begär omprövning. Det hjälper inte så mycket att då komma och flika in att"jag frågade kfm förut om det, dom sa det var chill" :)
 

magdaa

Kunnig medlem
Poäng: 467
Blev medlem
4 Februari 2018
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
330
Poäng
467
Jag har också skuldsanerning och har också tjänat extra 2018. Ca 30 000. Jag kommer inte göra en omprövning då den inte är mer än 2500/mån och inte kommer vara bestående.
En omprövning för mig är att mitt förbehållsbelopp kommer ändras till lägre utifrån det. Och då stämmer det ju inte när jag nu förtsättningsvis inte drar in de extra pengarna.

Men det är såklart upp till var och en.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp