Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Merax - Lån utan UC
4. Slantar - Lån utan UC
5. Nstart - Nystartslån
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Thorn - Samlingslån
8. Ferratum - Lån utan UC

Överskott och aktier

Klaridag

V.I.P
Poäng: 227
Meddelanden
324
Mottagna reaktioner
75
Poäng
227
Hej om man har många lån med hög ränta så får man ett högt underskott pga all ränta man betalar? Har jag förstått rätt?

Hur räknas aktier och isk konto? Om jag tex ligger på 5000kr underskott pga ränta/lån. Om jag som i mitt fall har 200k i aktier och liggandes löst på ett isk konto, räknas det som överskott då?

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 157
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
38
Poäng
157
Hej om man har många lån med hög ränta så får man ett högt underskott pga all ränta man betalar? Har jag förstått rätt?

Hur räknas aktier och isk konto? Om jag tex ligger på 5000kr underskott pga ränta/lån. Om jag som i mitt fall har 200k i aktier och liggandes löst på ett isk konto, räknas det som överskott då?
På ISK betalar du ju enkelt sagt skatt på hela beloppet på ISK-kontot oavsett om det är vinst eller förlust. Om det är 200 000 du har så kommer skatten vara mindre än den skatt du får tillbaka pga underskott. Om du har aktier på ett "vanligt" aktiekonto så är det ju vinst eller förlust du betalar på respektive transaktion men inget på de aktier du äger (eventuell utdelning beskattas dock som vinst).

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Meddelanden
2 357
Mottagna reaktioner
782
Poäng
737
Räntor och ISK-konto (ny skattesats varje år då formeln följer riksbanksräntan) kvittas innan överskott/underskott kapitalkostnader räknas ut.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp