Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Bynk - Upp till 300 000 kr. Förbättrad dec 2018
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Överskuldsatthet & hälsan

Diskussion i 'Hjälp!' startad av Kimsan72, 13 november 2018.

1. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 439
    Trofépoäng:
    947
    Senaste månaderna, så har jag lusläst nätet och läst igenom den ena avhandlingen efter den andra gällande ”överskuldsatthet”...

Nu senast läste jag Konsumentverkets studie om ”Överskuldsatthet och ohälsa”. Jag bifogar den här om någon vill läsa denna dystra, men likväl intressanta läsning.
    Även då det inte krävs en ”Einstein” för att förstå, så har denna läsning gjort mig oerhört ledsen, RÄDD...inte minst över min egen situation... Är detta denna vägen jag går till mötes... Med psykisk & fysisk ohälsa som sakta kommer bryta ner mig... :(
    Jag blir inget yngre & redan känner jag hur sorgen över eländet tynger mig...
    Hur håller man i längden humöret uppe... hur orkar man med utmätning år in, år ut - utan någon som helst lättnad?
    Tunga tankar, som upptar mycket av min tid... :(

https://www.konsumentverket.se/glob...rskuldsattning-och-ohalsa-konsumentverket.pdf

Endre, Självkontroll, Lize och 1 annan gillar detta.
  2. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    2 172
    Trofépoäng:
    1 497
    Kimsan72 - Alla arbetsgivare har väldigt förmånliga avtal med företagshälsovård som exempelvis Avonnova. Kan det vara ett alternativt att ta hjälp utav en psykolog och prata ett par gånger för att lätta på sitt hjärta och få lite råd och tips?

Lize och Hope777 gillar detta.
  3. tigerkatten007

tigerkatten007 V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    437
    Trofépoäng:
    537
    Känner igen mig. Önskar jag kunde hjälpa och trösta. Har själv haft en total breakdown dag och gråtit i timmar.
    Kram!

Endre och Kimsan72 gillar detta.
  4. Kimsan72

Mottagna gillanden:
    1 439
    Trofépoäng:
    947
    Tack bästa Du. Känner inget direkt behov av det i dagsläget... Tycker det faller sig ganska naturligt att med utmätning, så infaller sig en sorg och tankar om hur man kunde låta detta ske... Borde vara konstigt om inte så fallet vore... Då hade man varit en iskall människa...och det är jag inte... Känner att jag nog måste rida på sorgen och låta den få ta plats och det ger mig faktiskt tid för eftertanke, för reflektion !
    Jag har likväl turen med ett bra arbete som jag älskar, fina vänner som jag så sakteliga har öppnat upp mig för... och jag älskar JULEN, som snart står inför knuten !
    Det kunde säkert ha varit mycket värre... :) but hey, thanks anyway ! :)

Endre, Terry_, Lize och 1 annan gillar detta.
  5. Anders.D

Anders.D Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Trofépoäng:
    46
    @Kimsan72 går dina skulder ner varje månad?

Rätta mig om jag har fel men; gjordes inte denna studie med personer vars skulder aldrig sjunker?

6. Kimsan72

Mottagna gillanden:
    1 439
    Trofépoäng:
    947
    Nope, det tror jag inte att den gör. Har bara haft utmätning i 3 månader än så länge och skulderna ökade ju i en rasande hastighet från det att jag släppte till utmätningen startade. I dagsläget betalar jag 19.622kr/mån i utmätning.

Det finns MÅNGA avhandlingar gällande överskuldsatta sett ur flertalet olika perspektiv. Bara ordet ”överskuldsatt” får väll mig att tänka att skulderna då aldrig försvinner, men så behöver det ju inte vara. Det beror ju på inkomst i relation till utgifter.
    Ju högre inkomst och ju lägre boendekostnad samt andra kostnader såsom yrkande av avdrag för bilresande till/från jobb; desto mer kan ju utmätas och gå till att avbetala på skulderna...

Tror dock att även då jag nu betalar 240.000kr/år i utmätning, så äts de mesta upp av de urusla räntorna som fortsätter ticka... a never ending story!

7. skyatnight

skyatnight Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    110
    Trofépoäng:
    276
    Har du nån aning om hur mycket dina skulder sjunker på en månad med löneutmätning? Fruktansvärt med dessa räntor. Tror Lasseman sa att hade man typ 1miljon hos KF så ökar de med 15 000 (antar i månaden) pga räntor bara. Kommer inte ihåg riktigt, utmattningsdemens. :)

Kimsan72 och Endre gillar detta.
  8. skyatnight

skyatnight Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    110
    Trofépoäng:
    276
    I alla fall.... Igår kväll så låg jag och krisade i soffan medan min fru tittade på Pernilla Wahlgren på tv. Övervägde helt seriöst att får jag inte skuldsanering så ska jag hitta nått "glidarjobb" i Norge (de finns) i sommar och jobba arslet av mig. Vaknade i morse och insåg 1) Jag är tokutmattad och orkar inte ens gå till jobbet utan tar bilen 2km. 2) Har inte jobbat som syrra på 4 år samt 3) Jag har redan jobbat mig till en utmattning pga skulder, kanske inte så smart att göra det igen. Vore jag bara lite lite piggare så skulle jag allvarligt överväga nått nattjobb i nån liten norgehåla, brukar vara lugna jobb för det mesta.

Kimsan72 och Endre gillar detta.
  9. lili74

lili74 Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Trofépoäng:
    41
    Hej Kimsan Får jag fråga hur lång tid det tog från att du släppte allt till dom började dra från din lön?

Kimsan72 gillar detta.
  10. Kimsan72

Mottagna gillanden:
    1 439
    Trofépoäng:
    947
    Hej Lili74,
    Jag släppte mina skulder mars/april och löneutmätningen drog igång i slutet av augusti. Ett par borgenärer var oerhört snabba med att gå ”all in” väldigt snabbt.

Dela sidan