Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Bank Norwegian - Finns inte via Lendo
3. ICA Banken - Låg ränta, även bra vid samlingslån
4. Thorn - Upp till 100 000 kr över 6 år
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

ännu en skuldsanering

Diskussion i 'Fritt' startad av skyatnight, 13 juni 2018.

1. skyatnight

skyatnight Ny medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Trofépoäng:
    6
    Hej!

Jag har hängt här ett tag och läst, det finns väldigt mycket bra info här. Pepp också. Jag sitter mer eller mindre i samma sits som många andra här. Strax över en miljon i skulder, 25 olika långivare. Det var nån annan som hade samma upplägg som jag: mina pengar går till skulderna, frun betalar maten och hyran.

Det har varit så otroligt mycket fix och trix och betalningsfria månader och amorteringsfritt osv osv under så många år och nu orkar jag inte mer. Är säkert inte ensam om sjukskriven för utmattning och vad det innebär.

Jag har ett problem med min skuldsanering. Jag har fyllt i allt och större delen av det personliga brevet, men jag det är en sak som jag inte vet om det hjälper eller stjälper att ta upp. Eller hur det ska tas upp. Mina lån är i botten konsumtionslån och lån för att betala skatt. Fast åt min fru. Jag har en ganska tung utmattning i botten och min fru har, inte diagnostiserat men ändå uppenbara, borderlinedrag. Dålig mix. Jag har helt enkelt inte fixat stå emot när hon vill på semester fast det inte finns pengar. Eller hon inte har pengar till skatt och momsen som hennes enskilda firma ska in med. Då har jag till slut lånat pengar och räddat henne. Nu är det... 1 år sen ungefär som jag tog sista lånet åt henne, Slantar på 30k. Hon vet ju om min skuldsits och jag sa helt enkelt att det finns inga mer pengar att låna, jag har för stora skulder och stort skuldsaldo och för många förfrågningar. Det har gått ganska bra. Jag har sedan dess samlingslånat några gånger och försökt med allt jag kan komma på för att få ner månadsutgifterna för att kunna betala enligt snöbollsmetoden.

Hon är stor motståndare till skuldsanering, men jag gör detta ändå för jag vet helt ärligt inte om vårat äktenskap existerar om 5 år. Jag har funderat mycket på skilsmässa (vi bråkar inte så mycket egentligen) för att jag känner att en del av min utmattning har uppstått på grund av att jag tappade mig själv i hennes issues och hennes familjs psykiska problem. Kärlek finns från min sida, men till vilket pris när jag bara lever en gång? Fast med skulder som ökar sakteligen varje månad så ser jag ingen utväg heller. Vi gick nästan hela vägen i skiljsmässa för runt 5 år sedan. Jag fick huset rakt av (inte värt så mycket ändå) och då var ekonomin fortfarande illa, men inte så illa som nu. Lyckades fixa så att det skulle kunna gå runt med huset och att det syntes ett ljus i slutet av tunneln. Helt plötsligt så ändra hon sig och har man fortfarande känslor så är det inte lätt när alla varningsklockor tjuter nej, men hjärtat säger ja. Känner mig inte heller trygg i att hon helt plötsligt inte ska skiljas. Igen. Det kommer då och då. Ja jag vet, det är en skit sits och det är lätt att värdera och tycka utifrån. Yep, testat parterapi. Själv. Hon vägrar. Enough om äktenskapsproblemen. Jag känner att jag har bestämt mig att skulle jag få beviljad skuldsanering så ska jag, på nått sätt, ta och prata ut med henne och ge äktenskapet en sista chans. Krav på parterapi. Minst. Annars blir det jag som får begära skiljsmässa.

I alla fall. Många av oss här känner nog till skuld och skam. Jag vet inte hur och om jag ska ta upp detta i det personliga brevet. Det är väldigt tungt och otroligt mycket mer skamfyllt att säga "gjorde det åt min fru". Jag har vänt och vridet på det. I terapi också. För att se min del och min del är helt enkelt att jag orkade inte stå emot utan gick med på varje lån trots löften om att hon skulle betala in vid nästa lön osv och sen sällan gjorde det. Vad tycker ni? Bäst att lägga skulden på mig själv (den är ju min ändå) och inte nämna äktenskapsproblemen alls (stackars handläggare som får ta emot)? Känns som jag skyller på min fru och det är inget vidare...

Lize och Kash gillar detta.
  2. skyatnight

skyatnight Ny medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Trofépoäng:
    6
    En fråga om ansökan.... Hon har ju enskild firma. Ska jag som inkomst ange fastställd förvärvsinkomst eller beskattningsbar förvärvsinkomst? Det skiljer på 30 000. Jag har ringt och pratat med en på kronofogden, men hon vägrade svara på frågor och hänvisade oavsett till skuldrådgivare i kommunen.

3. Släpptallt

Släpptallt V.I.P

Mottagna gillanden:
    441
    Trofépoäng:
    497
    Jag tycker att du skall kontakta budget- och skuldrådgivare i din hemkommun för att ta upp de spörsmål du ställer ovan.
    Jag tycker att det är svårt att råda dig vad du skall skriva i din ansökan med tanke på alla andra issues förutom skulderna men att vara fullt ut ärlig funkade för mig i min ansökan. Budget- och skuldrådgivarna har grepp på allt detta så kontakta dom.

Last edited: 13 juni 2018
  4. Mirakel

Mirakel Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Trofépoäng:
    36
    jag befinner mig ungefär i samma sits o med summa på ca 1,3 mille .. en sista vända med att kontakta alla o sen får det bli kommunens vägledare i ekonimi o ja .. det lör ju sluta med samma råd.. känns rätt skönt att inse att stressen över jakten på pengar är slut.. skaffa ett vanligt kneg o bara jobba heltid känns som en dröm

Lize, Kimsan72 och Hope777 gillar detta.

Dela sidan