Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. ICA Banken - Låg ränta, även bra vid samlingslån
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

överklaga utmätt fastighet?

Diskussion i 'Hjälp!' startad av Lilla My, 12 juni 2018.

1. Lilla My

Lilla My Ny medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Trofépoäng:
    1
    Hej!

Min kompis har precis fått besked om att hennes fastighet ska gå på exekutiv auktion. Jag vet vad huset betyder för henne och vill hjälpa henne med en överklagan. Jag har googlat runt en massa utan att bli särskilt mkt klokare och hoppas på hjälp här.

Huset köptes för kanske 10-15 år sedan för 100 000 SEK. Huset är helt betalt, dvs inga bolån finns tagna på fastigheten. Huset är litet och i behov av upprustning och reparationer. En titt på hemnet visade att större villor i bättre skick i samma område ligger ute på ca 400 000 SEK men gissningsvis är de relativt svårsålda.

Skulderna ska vara lite över 600 000 SEK. Jag vet inte vad det är för typ av skulder, eller för vad, men min kompis har stått och betalat runt 8000 SEK i månaden men ändå har lånen bara ökat så gissningsvis är det dyra lån med höga räntor. Med tanke på huset så finns det ingen rimlig chans att en försäljning kan täcka ngn större del av lånen/lånet.

Pga av sjukdom har min kompis i perioder varit sjukskriven och nu är hon dessutom varslad om uppsägning. Det finns ett hemmavarande barn i 8-9-årsåldern. Min kompis har en sambo som har betalningsanmärkningar.

Mina frågor är:
    1. Vilka skäl kan anges i det här fallet som har chansen att kunna häva beslutet om att fastigheten ska säljas?
    2. Gör KFM en värdering själva av huset? Eller kan man själv kalla in en mäklare för värdering? Och tas en värdering av fastigheten i beräkning av KFM vid en utmätning?
    3. Vad menas med övervärde?
    4. Om huset inte kan räknas med att täcka ngn större del av skulderna, kan huset då "räddas"?
    5. Finns det hopp tror ni om att en överklagan bifalles? Eller är det bortkastad tid?
    6. Stämmer det att det som säljs på exekutiv auktion ofta säljs till förhållandevis låga summor? (jämfört med vid en vanlig försäljning).
    7. Ungefär hur lång tid kan min kompis räkna med att hon kan få bo kvar i huset? dvs ungefär hur lång tid brukar det ta från besked till försäljning? Och hur snabbt efter en försäljning behöver man vara ute ur huset?
    8. Finns det ngt annat sätt att rädda huset och hemmet?

2. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 952
    Trofépoäng:
    1 027
    1. Har jag inget svar på
    2. Kfm anlitar oberoende värderingsmän som gör en värdering.
    3. Det som förväntas bli över till skulderna vid en försäljning.
    4. Att inte bli skuldfri brukar inte vara ett gångbart skäl.
    5. Jag tror inte det skulle ändras av domstol men det kostar inte att pröva men vad man ska ange för skäl vet jag inte.
    6. Det blir ofta bättre betalat via mäklare eller liknande försäljningar

Lilla My och Helmer gillar detta.
  3. Lasseman

Mottagna gillanden:
    1 952
    Trofépoäng:
    1 027
    7.1 beror på belastning men om utmätningsbeslut kommit i dagarna skulle jag gissa på auktion tidigast i september.
    7.2 en månad ungefär.
    8. Betala skulderna som fastigheten är utmätt för, alternativt få dessa att återkalla mot avbetalningsplaner, men har man löneutmätning är det lite dåligt alternativ.

Lilla My gillar detta.
  4. Lasseman

Mottagna gillanden:
    1 952
    Trofépoäng:
    1 027
    Jag har funderat på nr1. Jag kan bara komma på ett eller två fall där domstol upphävt beslutet och i ett fall berodde det på att huset getts bort inann utmätningen.
    Det resulterade i att någon begärde gäldenären i konkurs, återvann gåvan och huset såldes i konkursen ändå.

Lilla My gillar detta.
  5. Lilla My

Lilla My Ny medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Trofépoäng:
    1
    Stort tack för svaren Lasseman!!! :)

Lasseman gillar detta.

Dela sidan