• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

400000 samlingslån

Söten

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
23 Januari 2016
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag har inga anmärkningar men många förfrågningar och vill söka samlingslån. Har ni tips på:
1. Hur jag håller koll på min kreditvärdighet? Hur många förfrågningar är acceptabelt? Var går gränsen?
2. Vilket creditscore på olika sajter som är "lägsta" tolerabla?
3. På bra låneförmedlare?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
1. Skaffa minuc. Kostar 49kr/m eller Kreddy som är gratis men ger inte mycket information än score.
2. Många banker kollar inte på score men dina förutsättningar. Riktlinjer för att få lån: 8/10 i score Bättre ränta 0,1 - 3,9 score, viss felmarginal finns dock med tanke på bankerna egna beräkningar.
3. Lendo har flest samarbetspartners, sedan Zmarta och efter det Advisa. Alla 3 är bra.
 

Svante1

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
980
Mottagna reaktioner
418
Poäng
537
@Doodles du verkar vara kunnig i detta. Jag har årsinkomst på 407k och den kommer öka till ca 540k nu i deklarationen. Jag har blanco på 715k och krediter 43k så totalt ca 774k. 13 förfrågningar dom 12 ff är över 6 månader gamla och försvinner maj,juli detta året, i april försvinner ca 4 st och maj 5 st. Uc score är 30,5% vet inte varför…
Om jag nu skulle söka 150k finns det någon chans att bli beviljad något?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
@Doodles du verkar vara kunnig i detta. Jag har årsinkomst på 407k och den kommer öka till ca 540k nu i deklarationen. Jag har blanco på 715k och krediter 43k så totalt ca 774k. 13 förfrågningar dom 12 ff är över 6 månader gamla och försvinner maj,juli detta året, i april försvinner ca 4 st och maj 5 st. Uc score är 30,5% vet inte varför…
Om jag nu skulle söka 150k finns det någon chans att bli beviljad något?
Nej, väldigt osannolikt. Krediterna påverkar ditt betyg mest, så om du kan minska nyttjandegraden och dina ff minskar kommer din score att förbättras. Fråga, beloppet du vill låna, är det för att samla eller låna utöver?
 

Svante1

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
980
Mottagna reaktioner
418
Poäng
537
Nej, väldigt osannolikt. Krediterna påverkar ditt betyg mest, så om du kan minska nyttjandegraden och dina ff minskar kommer din score att förbättras. Fråga, beloppet du vill låna, är det för att samla eller låna utöver?
Jag vill samla, har lite krediter utanför uc som jag vill samla samt vill samla 2 krediter som syns på uc som är på totalt 40k tillsammans. Kan man samla blanco i typ 1 hade varit guld men vågar inte söka förrens jag vet.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Jag vill samla, har lite krediter utanför uc som jag vill samla samt vill samla 2 krediter som syns på uc som är på totalt 40k tillsammans. Kan man samla blanco i typ 1 hade varit guld men vågar inte söka förrens jag vet.
Du kommer aldrig att vara säker på att det beviljas men du kan göra så att chansen ökar. Vänta tills antal ff är nere på 2/3, och scoren är nere under 4. Det totala lånebeloppen är också avgörande, Ligger du nära eller över 2x din inkomst blir det svårare och ännu svårare till bra ränta. Så om du kan vänta tills inkomsterna är uppdaterade så hjälper det. Kan du vänta till Juli, så skulle jag rekommendera det.
Just nu när räntan är rätt hög och då krävs det att du skall klara ekonomin med råge. Innan kunde man ligga lite på marginalen men nu är det inte alls lika lätt. Som alltid finns det undantag men generellt skulle jag definitivt säga att det har blivit svårare. Alla seriösa lånegivare har dragit öronen åt sig och säkertäller att det finns goda marginaler att betala tillbaka lånen även om räntan skulle gå upp ytterligare. Sedan finns det en del som beviljar mycket lättare, det betyder att risken för utebliven återbetalning ökar, och därför har de högre räntor.
Satsa långsiktig. Att flytta lån och krediter 'hela' tiden är kostsam. Satsa på ett eller få bra lån till bra ränta, och överskådlig återbetalningstid. Syftet är ju att bli skuldfri!
 

Söten

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
23 Januari 2016
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Tack för bra svar. En fråga till, min partner har inga ff eller direkta skulder förutom vårt huslån. Inte heller betalningsanmärkningar och en okej inkomst. Problemet är att hen får nytt kontrakt från år till år p g a outbildad (läser på fritiden utan csn). Vi har talat om att hen ska vara medsökande på ett samlingslån på ca 200 000. Hur stor är chansen då rent generellt? Just med tanke på anställning. Jag har som sagt fast anställning, god inkomst, inga betalningsanmärkningar men många förfrågningar och har skulder (se trådstart).
 

Henke054

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
30 Juli 2022
Meddelanden
285
Mottagna reaktioner
63
Poäng
207
För info så märkte jag igår mitt minuc och kreddy skiljde sig ganska mycket mot UC när banken gjorde upplysning. Till det positiva!
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Tack för bra svar. En fråga till, min partner har inga ff eller direkta skulder förutom vårt huslån. Inte heller betalningsanmärkningar och en okej inkomst. Problemet är att hen får nytt kontrakt från år till år p g a outbildad (läser på fritiden utan csn). Vi har talat om att hen ska vara medsökande på ett samlingslån på ca 200 000. Hur stor är chansen då rent generellt? Just med tanke på anställning. Jag har som sagt fast anställning, god inkomst, inga betalningsanmärkningar men många förfrågningar och har skulder (se trådstart).
Hm, svårt. Visstidsanställning är ju mycket mer riskfylld. Tror inte det hjälper så mycket att ha hen som medsökande.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp