• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

5 UC ff försvinner den 14e juli men betyget har varit desamma i 2 månader på 13,9%

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Som rubriken lyder 5 uc ff försvinner nu den 14e juli men mitt betyg på kreddy har varit på 13,9% I 2 månader. Jag har 2 kreditkort som är utnyttjade till max ett på 100k och den andra på 20k. Kommer betyget ens gå ner någon procent efter den 14e eller kommer den vara desamma tills dess att jag börjat beta ner på kreditera? Har 7uc ff totalt dom sista 2 försvinner i början på oktober. Synliga lån hos uc 389k
Du måste sänka krediterna.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hej997

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
23 Januari 2022
Meddelanden
69
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
Betyget är fortsatt 13,9% trots att 5ff försvann idag och jag har bara 2 ff kvar som försvinner I början på oktober
 

Hej997

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
23 Januari 2022
Meddelanden
69
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
Har UC uppdaterats nyligen eller nått? Efter den 14e juli försvann 5 UC ff och mitt betyget gick ner till 11% från 13,9% ett par dagar efter. Idag när jag kollar kreddy är betyget helt plötsligt på 26,5% har ej gjort något eller sökt något sen den var på 11% den 16e juli. Har bara 2uc ff kvar? Vad har hänt? Kan det vara så att det är kreditkorten som uppdateras? När jag kollar lån/Krediter på kreddy står det att det ena är utnyttjad till 100% och det andra till 102%
 

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
575
Mottagna reaktioner
272
Poäng
447
Har UC uppdaterats nyligen eller nått? Efter den 14e juli försvann 5 UC ff och mitt betyget gick ner till 11% från 13,9% ett par dagar efter. Idag när jag kollar kreddy är betyget helt plötsligt på 26,5% har ej gjort något eller sökt något sen den var på 11% den 16e juli. Har bara 2uc ff kvar? Vad har hänt? Kan det vara så att det är kreditkorten som uppdateras? När jag kollar lån/Krediter på kreddy står det att det ena är utnyttjad till 100% och det andra till 102%
Krediter, speciellt högt utnyttjade krediter är väldigt negativt för betyget.
 

Hej997

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
23 Januari 2022
Meddelanden
69
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
Krediter, speciellt högt utnyttjade krediter är väldigt negativt för betyget.
Då innebär det att det måste vara så att krediterna har uppdaterats? För jag har ej gjort något eller ansökt om något som skulle få betyget att hoppa från 11 till 26,5
 

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
575
Mottagna reaktioner
272
Poäng
447
Ja, uppdateringen skedde för ett par dagar sedan, och då steg troligen din nyttjandegrad till 100% på krediter, vilket i sin tur skickade upp din riskprognos till 26.5.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
975
Mottagna reaktioner
627
Poäng
617
Risk att den krediten du har nyttjat till 102% är orsaken.
UC uppdateras med lån och krediter runt den 15-20 varje månad, men det är skulden den sista på föregående månad som gäller. Så om du betalar av den 1:a i en månad så syns det inte förrän långt in i månaden efter. Börjar du beta av din krediter med några procent varje månad så kommer betyget förbättras.

Att du hamnar över 100% på den ena krediten kan bero på att du betalt av mindre än vad räntan är och då stiger ju skulden över ditt beviljade kreditutrymme.
 

Hej997

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
23 Januari 2022
Meddelanden
69
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
Risk att den krediten du har nyttjat till 102% är orsaken.
UC uppdateras med lån och krediter runt den 15-20 varje månad, men det är skulden den sista på föregående månad som gäller. Så om du betalar av den 1:a i en månad så syns det inte förrän långt in i månaden efter. Börjar du beta av din krediter med några procent varje månad så kommer betyget förbättras.

Att du hamnar över 100% på den ena krediten kan bero på att du betalt av mindre än vad räntan är och då stiger ju skulden över ditt beviljade kreditutrymme.
Precis jag tror det är som du skriver jag kommer betala av på krediterna den 25e och hoppas att betyget kommer ha förbättrats tills nästa månadsuppdatering. Men vad skulle du gissa att utnyttjade graden skulle legat på för att mitt uc betyg skulle hamna på säg runt 2%? Det ena kreditkortet är maxat på 100k och den andra är maxat på 20k?
Sen har jag bara 2ff en som försvinner I oktober detta år och sista försvinner april 2023. Har 0 i Underskott
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
975
Mottagna reaktioner
627
Poäng
617
Precis jag tror det är som du skriver jag kommer betala av på krediterna den 25e och hoppas att betyget kommer ha förbättrats tills nästa månadsuppdatering. Men vad skulle du gissa att utnyttjade graden skulle legat på för att mitt uc betyg skulle hamna på säg runt 2%? Det ena kreditkortet är maxat på 100k och den andra är maxat på 20k?
Sen har jag bara 2ff en som försvinner I oktober detta år och sista försvinner april 2023. Har 0 i Underskott
Det blir bara gissningslekar att förutspå en framtida UC. Men när det gäller nyttjandegraden för krediter så har det på forumet snackats om nedåt 20% för att inte ge för negativ inverkan på betyget. En lågt utnyttjad kredit kan dessutom vara positivt för betyget än ingen kredit alls, men det avgörs av så många parametrar att det inte är sant i alla lägen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp