Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Bank Norwegian - Finns inte via Lendo
3. ICA Banken - Låg ränta, även bra vid samlingslån
4. Thorn - Upp till 100 000 kr över 6 år
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Aktier / fonder

Diskussion i 'Fritt' startad av brittportmonä, 9 juli 2018.

1. brittportmonä

brittportmonä Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Trofépoäng:
    36
    Hallå!
    Har precis börjat placera i lite fonder och aktier, söker tips och trix var man kan läsa om detta.
    Alla med erfarenhet eller tips får gärna skriva en rad

Kash gillar detta.
  2. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    983
    Trofépoäng:
    797
    Kash och brittportmonä gillar detta.
  3. pala87

pala87 V.I.P

Mottagna gillanden:
    262
    Trofépoäng:
    416
    Jag sparar på fonder sen i höstas. Har fått tips och råd från nätet men mestadels från vänner.
    Om du har mycket utgifter eller stora lån vid sidan av så rekommenderar jag att amortera mer och enbart spara i fonder. Finns ju även risk men inte alls i samma utsträckning som aktier.

Kash och brittportmonä gillar detta.
  4. Carpediem

Carpediem Viktig medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Trofépoäng:
    126
    All börssparande är en risk vissa större andra mindre Rekommenderar att du läser dig på finna flertal hemsidor där det är gratis att läsa såsom privata affärer.
    Investment bolag brukar ha bra direktavkastning (utdelning)
    Som tidigare skribent nämnde så är det bättre att amortera på lånen då räntan på lånen är högre än avkastningen på sparandet.

Må bäst och lycka till.

Kash gillar detta.
  5. Kash

Kash Viktig medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Trofépoäng:
    91
    Börsen har gått upp i snitt 6-7% de senaste 30 åren. Om du har ett lån med högre ränta än det så är det bättre att betala av lånet.

Skulle aldrig rekommendera nån att köpa fonder eftersom avkastningen oftast är sämre än aktier pga avgifter. Köp istället stora företag med bra PE-tal.
    https://www.ungaaktiesparare.se/blogginlagg/pe-tal-hog-eller-lagvardering

Men det positiva med fonder är att för många är det svårt att inte röra sina aktier (säljer aktierna i helt fel tillfälle istället för att tänka långsiktigt) och att de köper små osäkra företag istället för att ha en spridning i portföljen som en fond.

Terry_, Carpediem och brittportmonä gillar detta.
  6. Minsta myrans mamma

Minsta myrans mamma Ny medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Trofépoäng:
    6
    Jag tycker att Jan Bolmesson har ett bra tänk kring hur man kan placera sina pengar, har låtit mig inspireras av hans portföljer. Här är hemsidan: rikatillsammans.se men han har podcast tillsammans med sin fru också.

Kash, brittportmonä och Terry_ gillar detta.
  7. Carpediem

Carpediem Viktig medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Trofépoäng:
    126
    Vill ändå varna för att ha det större del av sparandet i ett vanligt konto. Inte värt att riskera sitt kapital vid en finanskris. Dock som ni säger är det alltid bra att spara en slant efter bästa förmåga.

Kärlek o respekt.

8. pala87

pala87 V.I.P

Mottagna gillanden:
    262
    Trofépoäng:
    416
    Det beror helt på.
    Jag som aldrig har kunnat ha pengar på vanliga kontot (pga spelmissbruk) förut så har fonder varit det bästa jag har gjort.
    Överför till Avanza varje månad. Sparat 25 000 kr på 1 år. Har 3 fonder där 2 av dom har gått upp 19 %, 12 % och den 3.e har backat 3 %.

Kash gillar detta.
  9. Carpediem

Carpediem Viktig medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Trofépoäng:
    126
    Börsen har gått väldigt bra marknaden har varit överhettad ganska länge. Om man mot förmodan väljer att placera större delen av kapitalen så är det smart att lägga en del på lågrisk fonder. Ett tips bara. Jag har handlat aktier i snart 15 år. Förstår att det är svårt att spara när man har eller haft ett missbruk men du kan även låsa pengarna.

Må bäst!

Dela sidan