• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Aktier / fonder

brittportmonä

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
14 Juni 2018
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Hallå!
Har precis börjat placera i lite fonder och aktier, söker tips och trix var man kan läsa om detta.
Alla med erfarenhet eller tips får gärna skriva en rad
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Jag sparar på fonder sen i höstas. Har fått tips och råd från nätet men mestadels från vänner.
Om du har mycket utgifter eller stora lån vid sidan av så rekommenderar jag att amortera mer och enbart spara i fonder. Finns ju även risk men inte alls i samma utsträckning som aktier.
 

Carpediem

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
6 Juli 2018
Meddelanden
145
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
All börssparande är en risk vissa större andra mindre Rekommenderar att du läser dig på finna flertal hemsidor där det är gratis att läsa såsom privata affärer.
Investment bolag brukar ha bra direktavkastning (utdelning)
Som tidigare skribent nämnde så är det bättre att amortera på lånen då räntan på lånen är högre än avkastningen på sparandet.

Må bäst och lycka till.
 

Kash

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
8 Januari 2018
Meddelanden
128
Mottagna reaktioner
76
Poäng
217
Börsen har gått upp i snitt 6-7% de senaste 30 åren. Om du har ett lån med högre ränta än det så är det bättre att betala av lånet.

Skulle aldrig rekommendera nån att köpa fonder eftersom avkastningen oftast är sämre än aktier pga avgifter. Köp istället stora företag med bra PE-tal.
https://www.ungaaktiesparare.se/blogginlagg/pe-tal-hog-eller-lagvardering

Men det positiva med fonder är att för många är det svårt att inte röra sina aktier (säljer aktierna i helt fel tillfälle istället för att tänka långsiktigt) och att de köper små osäkra företag istället för att ha en spridning i portföljen som en fond.
 

Carpediem

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
6 Juli 2018
Meddelanden
145
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
Jag tycker att Jan Bolmesson har ett bra tänk kring hur man kan placera sina pengar, har låtit mig inspireras av hans portföljer. Här är hemsidan: rikatillsammans.se men han har podcast tillsammans med sin fru också.

Vill ändå varna för att ha det större del av sparandet i ett vanligt konto. Inte värt att riskera sitt kapital vid en finanskris. Dock som ni säger är det alltid bra att spara en slant efter bästa förmåga.

Kärlek o respekt.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Det beror helt på.
Jag som aldrig har kunnat ha pengar på vanliga kontot (pga spelmissbruk) förut så har fonder varit det bästa jag har gjort.
Överför till Avanza varje månad. Sparat 25 000 kr på 1 år. Har 3 fonder där 2 av dom har gått upp 19 %, 12 % och den 3.e har backat 3 %.
 

Carpediem

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
6 Juli 2018
Meddelanden
145
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
Det beror helt på.
Jag som aldrig har kunnat ha pengar på vanliga kontot (pga spelmissbruk) förut så har fonder varit det bästa jag har gjort.
Överför till Avanza varje månad. Sparat 25 000 kr på 1 år. Har 3 fonder där 2 av dom har gått upp 19 %, 12 % och den 3.e har backat 3 %.

Börsen har gått väldigt bra marknaden har varit överhettad ganska länge. Om man mot förmodan väljer att placera större delen av kapitalen så är det smart att lägga en del på lågrisk fonder. Ett tips bara. Jag har handlat aktier i snart 15 år. Förstår att det är svårt att spara när man har eller haft ett missbruk men du kan även låsa pengarna.

Må bäst!
 

Alex1985

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 Juli 2018
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Ett tips till alla er som vill hitta bra aktier är att leta efter de bolag som har en stabil direktavkastning/utdelning. Det är lite som att "få betalt medan man väntar". Ett konstant cashflow som kommer varje år (ibland kvartal) oavsett hur det går för aktiekursen. Här är en bra sajt för er som vill hitta bra utdelningsaktier: https://www.utdelningsjakt.se/
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp