• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Akut behov av samlingslån, annars av med bostaden

Anderi

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!

Jag skulle vara oerhört tacksam för vägledning/tips i min situation. Försöker vara kortfattad, så fråga gärna om mer info behövs.

Jag har de senaste 12 månaderna belånat mig ca 500 000 kr i blancolån och andra smålån, pga återfall i spelmissbruk. Är nu spärrad, öppen för familjen och har stöd, behandling. Men skulderna är kvar, även om jag har fått hjälp med någon månads avbetalningar. Inget har gått till KFM ännu, men risken finns att det sker framöver om jag inte lyckas få ett samlingslån/omstartslån för att sänka kostnaden.

Skulderna är idag ca 480 000 kr, fördelat på 14 (!) olika långivare. Månadskostnad ca 18 000 kr på en månadslön på 26 000 kr netto. Så det är ohållbart.

Enligt senaste uc är min score 44% (risk att få betalningsproblem), och har fått 30+ förfrågningar de senaste 12 månaderna. Så har inte bra förutsättningar, sett till de siffrorna.

MEN, jag vet att jag klarar av att betala skulderna med ett samlingslån med ca 4-6 000 kr per månad.

Har senast fått nej från Nstart som går ut med att de INTE kollar antalet upplysningar m.m.

Har ni något råd? Kommer annars behöva sälja min bostadsrätt för att kunna betala hälften av skulderna OM jag ens får tillbaka det jag köpte den för. Annars tar KFM den framöver... Har två små barn och står ej i bostadskö.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Jag blev nekad av bluestep. Skulle hellre rekommendera Svea ekonomi som har ett skuldfinansieringslån där viss övervärde i bostaden kan tas i pant. Lång handläggningstid men garanterat värd det. Men!: du får inte ha några speltransaktioner 3 månader tillbaka. Annars måste du vänta till 3 månader har gått. De var mkt trevliga i telefon och mycket hjälpsamma.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
857
Mottagna reaktioner
331
Poäng
497
Jag förstår det som att lägenheten inte kan belånas nog högt för att lösa situationen. Bluestep har slutat med blancolån

Hmm, på deras hemsida står

Låna på din bostad
Äger du en bostad och har låneutrymme kvar? Använd bostaden som säkerhet för att frigöra pengar om du vill investera i en renovering eller hållbara energikällor såsom bergvärme eller solpaneler. Du kan även låna på din bostad vid t.ex. köp av fritidshus, bil eller båt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Hmm, på deras hemsida står

Låna på din bostad
Äger du en bostad och har låneutrymme kvar? Använd bostaden som säkerhet för att frigöra pengar om du vill investera i en renovering eller hållbara energikällor såsom bergvärme eller solpaneler. Du kan även låna på din bostad vid t.ex. köp av fritidshus, bil eller båt.
Ok
Jag får upprepa inledningen av mitt inlägg.
"Jag förstår det som att lägenheten inte kan belånas nog högt för att lösa situationen"
 

Anderi

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Ok
Jag får upprepa inledningen av mitt inlägg.
"Jag förstår det som att lägenheten inte kan belånas nog högt för att lösa situationen"
Det stämmer. Har belånat 84% och har väl som mest 25000 kr övervärde sett till dagens värdering.

Har kikat på Sveas skuldfinansiering och ska ringa de imorgon. Spelade senast i början av december, så om man måste vara 3 månader spelfri så vet jag inte om jag klarar mig.. Får ju ännu sämre betalningsmöjligheter om skulderna hinner gå till KFM, men kanske går det att resonera. Är antagen till behandling, spärrat mig tillsvidare på spelpaus.se m.m.

Finns det någon långivare som ger ett samlingslån och inte ser främst till antalet upplysningar? Jag KAN ju betala om jag omvandlar 500 000 kr smålån till ett stort lån på ca 15 år, med månadskostnad på ca 5-6 000 kr.

Väldigt dåligt läge stt sölja nu, och en mäklare var tveksam om jag ens får 1 300 000 kr..köpte för 1495' och har lån på 1 247 000 kr.
 

Anderi

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag blev nekad av bluestep. Skulle hellre rekommendera Svea ekonomi som har ett skuldfinansieringslån där viss övervärde i bostaden kan tas i pant. Lång handläggningstid men garanterat värd det. Men!: du får inte ha några speltransaktioner 3 månader tillbaka. Annars måste du vänta till 3 månader har gått. De var mkt trevliga i telefon och mycket hjälpsamma.
Tack, ska höra med dem imorgon.

73000 kr av mina totala skulder är redan hos Svea, så.. det kanske kan tala för en lösning?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Det stämmer. Har belånat 84% och har väl som mest 25000 kr övervärde sett till dagens värdering.

Har kikat på Sveas skuldfinansiering och ska ringa de imorgon. Spelade senast i början av december, så om man måste vara 3 månader spelfri så vet jag inte om jag klarar mig.. Får ju ännu sämre betalningsmöjligheter om skulderna hinner gå till KFM, men kanske går det att resonera. Är antagen till behandling, spärrat mig tillsvidare på spelpaus.se m.m.

Finns det någon långivare som ger ett samlingslån och inte ser främst till antalet upplysningar? Jag KAN ju betala om jag omvandlar 500 000 kr smålån till ett stort lån på ca 15 år, med månadskostnad på ca 5-6 000 kr.

Väldigt dåligt läge stt sölja nu, och en mäklare var tveksam om jag ens får 1 300 000 kr..köpte för 1495' och har lån på 1 247 000 kr.

Du har nog ett läge där det är bra om du haft samma försäljare på banken länge.

Låter dom det saknas övervärde I princip, då kommer den isåfall inte utmätas.
 

Anderi

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Du har nog ett läge där det är bra om du haft samma försäljare på banken länge.

Låter dom det saknas övervärde I princip, då kommer den isåfall inte utmätas.
"Låter dom det saknas övervärde I princip, då kommer den isåfall inte utmätas"

Hej Lasseman, tack för ditt svar.

Är det så? Jag hade för mig att kfm utmäter oavsett. Vet du var gränsen går för deras bedömning?

Om det skulle gå till KFM, och de inte tar bostaden, vore det bästa då vara att glatt betala av (enligt deras löneutmätning) och avvakta tills jag har ett bättre läge sett utifrån antal kreditupplysningar m.m.? Å andra sidan kommer jag vid det laget ha ca 15 skulder hos KFM under utmätning...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp