• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Amortera stor del av lån på Avida

Dalatjejen

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
9 Augusti 2020
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Hej! Är det någon som kan svara på detta, jag har ett lån hos avida på cirka 345k.

Vill nu amortera 220.000 med ett lån från Forex (mycket bättre ränta) men det är lösenkrav så går det att göra så fast det inte täcker hela skulden?

Sen vad händer med månadskostnaden på avida om jag amorterar så mycket? Den sjunker väl? Mitt mål är att bli av med avida-lånet helt inom ett år. Så kommer ju ha cirka 120.000 kvar där om Forex löser 220. Betalar nu 4200 till avida i månaden så har ju inte råd att ha kvar den månadskostnaden plus det nya lånet från Forex.

Rörigt inlägg men hoppas ni förstår :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Har du lån på mer än lösenkravet är det ju inga problem, då löser Forex 220.000 av ditt lån hos Avida och du har kvar resten. Tyvärr är Avida en av få banker som inte kommer att sänka din månadskostnad så även fast du betalar in 220’ så kommer du ha kvar din månadskostnad på 4200 men återbetalningstiden sjunker.
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Eftersom det inte går att få ner månadskostnaden hos avida per månad utan bara återbetalninstiden. Skulle jag rekommendera att du ångrar lånet hos Forex och istället förhandla räntan med avida. Sen söker du ett nytt samlingslån på hela lånebeloppet som du har hos avida när du kan . Annars riskerar du att skuldsätta dig högre. Som du beskriver ovan.
 

Dalatjejen

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
9 Augusti 2020
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Eftersom det inte går att få ner månadskostnaden hos avida per månad utan bara återbetalninstiden. Skulle jag rekommendera att du ångrar lånet hos Forex och istället förhandla räntan med avida. Sen söker du ett nytt samlingslån på hela lånebeloppet som du har hos avida när du kan . Annars riskerar du att skuldsätta dig högre. Som du beskriver ovan.

Klokt! Jag har fått lite erbjudande från olika banker och vissa på hela summan men då till typ samma ränta. Så har inte tackat ja till Forex ännu. Jag vill ju komma ner i månadskostnad, så jäkla dumt att dem inte sänker månadskostnaden alltså.

Vet du om det är lätta att ha och göra med när man vill sänka räntan?
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Du skulle kunna testa detta: ta ett av dom andra erbjudandena som har ungefär samma ränta som Avida, när det är utbetalt så gör du en ny ansökan. Forex brukar ge samma bud inom 30 dagar. Du tar då Forex bud på 220’ till den låga räntan och betalar in på ditt lån och dom sänker din månadskostnad.
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Klokt! Jag har fått lite erbjudande från olika banker och vissa på hela summan men då till typ samma ränta. Så har inte tackat ja till Forex ännu. Jag vill ju komma ner i månadskostnad, så jäkla dumt att dem inte sänker månadskostnaden alltså.

Vet du om det är lätta att ha och göra med när man vill sänka räntan?
Jag har aldrig förhandlat räntan med avida. Har just slutbetalt mitt lån där och det gick smidigt. Där emot är det svindyrt att ha lån där och ingen betfri månad etc utan bara amorteringsfritt. Du får gärna speca dina övriga erbjudanden här och vilka räntor det är. Samt skriv med räntan på avida. Det är nog värt att byta bank. Är det något annat du bör/vill samla?
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Du skulle kunna testa detta: ta ett av dom andra erbjudandena som har ungefär samma ränta som Avida, när det är utbetalt så gör du en ny ansökan. Forex brukar ge samma bud inom 30 dagar. Du tar då Forex bud på 220’ till den låga räntan och betalar in på ditt lån och dom sänker din månadskostnad.
Jättebra idé! Men om hon får hela lånebeloppet av en annan bank så är det klokt att låta det bero bara? Eller är det jag som är lite morgontrött nu
upload_2021-4-10_7-42-16.png
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Jättebra idé! Men om hon får hela lånebeloppet av en annan bank så är det klokt att låta det bero bara? Eller är det jag som är lite morgontrött nu Visa bilaga 1452

Jo men hon vill få ner räntan hos Avida och dom banker som erbjöd hela beloppet hade samma ränta som Avida :) det var så jag förstod det.
 

Dalatjejen

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
9 Augusti 2020
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Jag har aldrig förhandlat räntan med avida. Har just slutbetalt mitt lån där och det gick smidigt. Där emot är det svindyrt att ha lån där och ingen betfri månad etc utan bara amorteringsfritt. Du får gärna speca dina övriga erbjudanden här och vilka räntor det är. Samt skriv med räntan på avida. Det är nog värt att byta bank. Är det något annat du bör/vill samla?

Ja jag är inte alls nöjd med avida, dels för att det är en kredit också så man kan ju ta ut pengar när man vill. Nu gör inte jag det men känns ändå inte bra.

Räntan där är 9,95.

Fick erbjudande på Forex som ja skrev med en ränta på 5,95 med då bara 220k.

Övriga erbjudanden är Nordax med 11,6 ränta och Remember 13,93 ränta. Så det blir ju sämre ränta med dessa alternativ tyvärr. Vet inte hur jag ska göra. Tyckte jag hade ok förutsättningar så hade hoppats på något erbjudande på hela summan med den räntan som Forex erbjöd.
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Jag skulle ta Nordax så du kan lösa hela skulden på avida.
Blir det någon skillnad på månadsavgiften om du byter?
Då om 6 månader kan du förhandla räntan med Nordax och söka nytt samlingslån på total beloppet.
Var noga med att under tiden inte dra på dig onödiga FF.

Hos Nordax har du dessutom 3 betfri / år.

Nämn för Nordax att du vill lösa lånet och berätta vad du har hos avida och säg som det är! Vem dom kanske kan matcha det!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp