• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Amortera vs spara?

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 074
Mottagna reaktioner
6 656
Poäng
4 477
Dags att lägga om bolånet. Hade bundet på 3 år Swedbank till 1,70%. Kollade i appen vad vi skulle få om vi binder igen och på 3 år skulle räntan bli 1,44%. Ringde till banken och frågade om vi kunde få lite lägre och vi fick 1, 3%

När det gäller att amortera eller inte, vad tycker ni? Vi har en belåningsgrad på under 50%. Amorterar 500 kr varje månad.
Sambon vill att vi amorterar mer men jag vill istället spara motsvarande summa. Vi har ingen buffert värt namnet. Har massa andra lån också.

Bolån strax under 1,6 miljon. Bostadens värde ca 4-4,5 miljoner.
Hur skulle ni ha gjort?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Det blir ju mer fördelaktigt för er om ni amorterar på ett lån med 10% ränta exemplevis än bolånet där ni har 1.3% i ränta.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 074
Mottagna reaktioner
6 656
Poäng
4 477
Det blir ju mer fördelaktigt för er om ni amorterar på ett lån med 10% ränta exemplevis än bolånet där ni har 1.3% i ränta.
Ja onekligen är det så. Har flera lån med mkt högre ränta än 10%.
Har gjort nu en lista på en del lån/krediter som jag ska börja börja amortera bort med snöbollsprincipen.

Men samtidigt vill jag även spara till en buffert. Så enligt mig är bolånet inte viktigt att prioritera just nu om ens nån gång när vi har låg belåning. Dessa 500 kr vi amorterar på bolånet med känns inte som att de gör nån jätteskillnad för själva lånet men skulle man lägga undan 500 kr i fonder varje månad så har vi i alla fall ngt undanlagt.

Ökar sparandet i fondroboten fr 300 till 600 kr nu i juli. Har sparat där 300 kr i 12 månader nu. För mig känns det betydligt tryggare att ha ett sparande än att amortera på bolånet.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Ökar sparandet i fondroboten fr 300 till 600 kr nu i juli. Har sparat där 300 kr i 12 månader nu. För mig känns det betydligt tryggare att ha ett sparande än att amortera på bolånet.

Det är EXAKT så jag resonerar med mina aktier som jag sparar på lönen varje månad.
Känns dessutom bättre mentalt när man vet att inte hela ens lön går till lån/räkningar/Räntor/skulder utan att en del faktiskt sparas och växer...
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 074
Mottagna reaktioner
6 656
Poäng
4 477
Det är EXAKT så jag resonerar med mina aktier som jag sparar på lönen varje månad.
Känns dessutom bättre mentalt när man vet att inte hela ens lön går till lån/räkningar/Räntor/skulder utan att en del faktiskt sparas och växer...
Ja, exakt så känner jag också... när alla ens inkomster försvinner till lån och räntor så är det väldigt skönt psykiskt att kunna undvara några hundra till sparande.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Med så låg belåningsgrad skulle jag hoppa amortering ett par år för att bygga en buffert
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 074
Mottagna reaktioner
6 656
Poäng
4 477
Med så låg belåningsgrad skulle jag hoppa amortering ett par år för att bygga en buffert
Men du tänker att när bufferten är på plats är det dags för bolånet? Att amortera är ju en sort sparande men jag är inne på att ev inte amortera alls och spara mer pengar för framtiden? Kan inte riktigt bestämma mig för vad som är mest fördelaktigt.
Boräntorna kommer säkert att gå upp om några år så då är det ju bra om man amorterat ner lånet men å andra sidan det känns inte som att det kommer minska avsevärt men däremot kan sparade pengar växa.
Om man tänker att vi börjar amortera med 1500 kr/mån under de närmaste 15 åren alternativt att vi istället sätter 1500 kr/mån i fonder ... vilket kommer ge bäst effekt är frågan.
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Som Lasse redan nämner, har man så pass låg belåningsgrad är det bättre att ha en buffert om något tex går sönder tex.
Jag är största påhejaren vad gäller amortering över lag, men främst runt ca 60% belåning.
Själv amorterar jag 6000:- varje månad utöver ränta, så fort mitt bolån ligger under hälften av marknadsvärdet kommer jag troligen minska/sluta amortera helt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp