• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ansöka om skuldsanering, lån med medlåntagare

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Hej!

Efter en tids funderande har jag bestämt mig för att ansöka om skuldsanering. Med skulder på en bra bit över miljonen så inser jag att jag inte kommer bli skuldfri under överskådlig framtid. Det får bära eller brista och det värsta som kan hända är att jag får avslag. Har ett lån som är taget med en anhörig som medlåntagare. Ska jag ange det lånet i ansökan? Vad händer med det lånet och den medlåntagaren vid ett inledande och ev beviljande av skuldsanering? Kommer den personen bli föremål för KFM?

Tacksam för svar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 685
Mottagna reaktioner
1 694
Poäng
1 177
Hej!

Efter en tids funderande har jag bestämt mig för att ansöka om skuldsanering. Med skulder på en bra bit över miljonen så inser jag att jag inte kommer bli skuldfri under överskådlig framtid. Det får bära eller brista och det värsta som kan hända är att jag får avslag. Har ett lån som är taget med en anhörig som medlåntagare. Ska jag ange det lånet i ansökan? Vad händer med det lånet och den medlåntagaren vid ett inledande och ev beviljande av skuldsanering? Kommer den personen bli föremål för KFM?

Tacksam för svar.
Hela skulden går att driva in från medlåntagaren, det är poängen med att ha en borgensman. Betalar medlåntagaren så slipper den bli föremål för tvångsåtgärder.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
587
Mottagna reaktioner
284
Poäng
447
Hela skulden går att driva in från medlåntagaren, det är poängen med att ha en borgensman. Betalar medlåntagaren så slipper den bli föremål för tvångsåtgärder.
Smyger in en fundering;

Skulden betalas även av via skuldsaneringen, parallellt med att medlåntagaren fortsätter följa gällande betalplan….gissar jag?
Och när skuldsaneringen har passerat så äger medlåntagaren resterande del av skulden?
 

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
129
Poäng
317
Du kan inte undvika att ta upp några skulder, alla ska ingå


Däremot blir din släkting betalningsskyldig om jag förstått det rätt för det lånet. Vilket är precis i sin ordning och därför man har medlåntagare
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 667
Mottagna reaktioner
1 695
Poäng
1 177
Hej!

Efter en tids funderande har jag bestämt mig för att ansöka om skuldsanering. Med skulder på en bra bit över miljonen så inser jag att jag inte kommer bli skuldfri under överskådlig framtid. Det får bära eller brista och det värsta som kan hända är att jag får avslag. Har ett lån som är taget med en anhörig som medlåntagare. Ska jag ange det lånet i ansökan? Vad händer med det lånet och den medlåntagaren vid ett inledande och ev beviljande av skuldsanering? Kommer den personen bli föremål för KFM?

Tacksam för svar.
Medlåntagaren får betala hela månadskostnaden varje månad. Däremot kommer dina inbetalningar delas ut även till detta lånet 1 gång/år.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 029
Mottagna reaktioner
555
Poäng
597
Jag har en tråd med alla dessa frågeställningar. Finns svar där

 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp