Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Bynk - Upp till 300 000 kr. Förbättrad dec 2018
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Arbetsgivare inte dragit löneutmätning

Diskussion i 'Hjälp!' startad av Panik2018, 1 december 2018.

1. Panik2018

Panik2018 Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    58
    Trofépoäng:
    141
    Hej, jag fick beslut om löneutmätning tidigare i höstas och min arbetsgivare (en annan stor statlig myndighet) drog första löneutmätning i oktober. Det blev något fel med första beslutet (det första beloppet de drog var fel, men inte så mycket) och beloppet skulle ändras lite gran inför löneutmätning nu i november. Senaste beslut fattades 30 oktober 2018. Men jag fick full lön nu i denna månadslön. Jag är helt förvirrad och vet inte vad jag skall göra? Vad kommer att hända? Kan arbetsgivaren dra dubbelt nästa månad? Jag tänker att min arbetsgivare måste ha missat det, de borde väl ha hunnit lägga in det i lönen? Jag vet inte. Jag skall ringa kronofogden på måndag.
    Men är det någon som vet vad som gäller?
    Tack

2. Adde87

Adde87 Viktig medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Trofépoäng:
    136
    Hur mycket har du i skulder,? Du kan annars betala in själv den summan din arbetsgivare skulle dragit av från din lön. Du skriver in ditt personnummer på kfms Så får du ett eget ocr nr kopplat till ditt personnummer så betalas det in som vanligt hur stora dina skulder är procentuellt

Kimsan72 gillar detta.
  3. Ny2018

Ny2018 V.I.P

Mottagna gillanden:
    579
    Trofépoäng:
    556
    Har svårt att tro att de får dra dubbelt men spara det du fick för mycket och invänta besked.

4. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 439
    Trofépoäng:
    947
    Ja, detta låter som en alldeles lysande lösning på dilemmat... :)
    Kan dock inte tänka mig att arbetsgivaren får eller ens skulle fundera i termen att dra mer än beslutet säger... Kan väll vara så att revideringen gällande utmätningsbeloppet inkom efter lönekörningen på bolaget var utfört...
    Hur mår Du annars nuförtiden @Panik2018 ?!
    Har Du förlikat Dig med rådande omständigheter eller ?! Inte sååå ofta man ”ser” Dig här ute längre...därav frågan?! :)
    Take care sweetie ! ❤️

5. Panik2018

Panik2018 Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    58
    Trofépoäng:
    141
    Hej, tack för svar.
    Adde87: Jag har runt 800000 i skulder, så kan inte riktigt betala in summan :). Alla är inte hos KF ännu, men gott på väg.
    Ny2018: Ja, jag får göra det.
    Kimsan72: Tänker att det kanske har blivit något fel med de olika besluten och lönekörningen. Hoppas det. Tack för omtanken. Jag mår annars ganska bra, har så gott som förlikat mig med löneutmätningen, har ju inte riktigt börjat än, men det känns stabilt på ett sätt som jag inte har varit med om på flera år. Får fortfarande lite dippar över hur jag kunde sätta mig själv i denna situationen. Senast här om dagen när några på arbetet pratade om Lyxfällan....alla såg ned på människorna i Lyxfällan, ganska hårda ord...jag mådde jättedåligt resten av dagen. Hoppas att det går bra för dig. Jag är inte så ofta på min dator, där jag är inloggad automatisk till lånforum, jag läser ibland från min mobil, men är inte inloggad där.

6. Adde87

Adde87 Viktig medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Trofépoäng:
    136
    Kanske uttryckte mig klumpigt. Du har väl en summa som ska dras från din arbetsgivare och betalas in till kfm. Sätt in motsvarande belopp som din utmätning är på.

7. Adde87

Adde87 Viktig medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Trofépoäng:
    136
    Och skit i vad andra tycker:). Folk är så oroade för vad grannar kollegor m.m ska tycka. Fan det här är verkligen en dålig egenskap vi svenskar har. Nu kanske jg är extremfall, men jag bryr mig inte vad andra tisslas om. Det bästa är att kör full konfra tation. " Jag hörde att du prata om min ekonomi. Vad behöver du veta? 9/10 kollar ner i backen o håller sen käft

Kimsan72 gillar detta.
  8. Ny2018

Ny2018 V.I.P

Mottagna gillanden:
    579
    Trofépoäng:
    556
    Det var så på mitt jobb för någon vecka sen när några kollegor ” äcklade” sig på de som har skulder. Skuldsanering var för jävligt och man ska fanimej lida för att man är dum i huvudet.

9. Adde87

Adde87 Viktig medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Trofépoäng:
    136
    I gör alla ogenomtänkta saker. Bara vi lär oss av dom. :)

Kimsan72 gillar detta.
  10. Ny2018

Ny2018 V.I.P

Mottagna gillanden:
    579
    Trofépoäng:
    556
    Ja, jag har lärt mig en rejäl läxa.
    Dock tråkigt med människor som dömmer och är oförstående.

Dela sidan