• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Att berätta allt

Nattångest

Medlem
Poäng: 87
Blev medlem
31 Juli 2017
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
24
Poäng
87
I väldigt många år har jag varit ansvarig för familjens ekonomi. En gång var jag fantastisk på det, idag usel. År av överkonsumtion, sjukskrivning, bilköp som min sambo önskat men aldrig räknat på, båtköp, m.m har vi hamnat i en ohållbar situation där vi varje månad går back. Min sambo har ingen aning, inte brytt sig. Jag har haft/har så mkt ångest. Gråter. Inte sovit ordentligt på många år.... Träffat banken som säger att vi har ett stort övervärde i huset, mer än vi har blancolån men de är ändå tveksamma.... De vill förstås träffa min sambo.
Idag har jag skrivit ett brev till min sambo o berättat ALLT. Antagligen tar det slut här mellan oss, jag förlorar min bästa vän o den jag älskar, men jag orkar inte mer... Jag bara gråter o gråter, samtidigt som en del av mig är så vansinnigt lättad över att ha berättat. Sambon kommer läsa brevet ikväll, då är jag inte hemma. Kanske får jag aldrig mer komma hem... Tänk lite på mig...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
I väldigt många år har jag varit ansvarig för familjens ekonomi. En gång var jag fantastisk på det, idag usel. År av överkonsumtion, sjukskrivning, bilköp som min sambo önskat men aldrig räknat på, båtköp, m.m har vi hamnat i en ohållbar situation där vi varje månad går back. Min sambo har ingen aning, inte brytt sig. Jag har haft/har så mkt ångest. Gråter. Inte sovit ordentligt på många år.... Träffat banken som säger att vi har ett stort övervärde i huset, mer än vi har blancolån men de är ändå tveksamma.... De vill förstås träffa min sambo.
Idag har jag skrivit ett brev till min sambo o berättat ALLT. Antagligen tar det slut här mellan oss, jag förlorar min bästa vän o den jag älskar, men jag orkar inte mer... Jag bara gråter o gråter, samtidigt som en del av mig är så vansinnigt lättad över att ha berättat. Sambon kommer läsa brevet ikväll, då är jag inte hemma. Kanske får jag aldrig mer komma hem... Tänk lite på mig...
Du gör helt rätt som berättar! I din beskrivning så tolkar jag det att även din sambo har tagit del av er överkonsumtion, men aldrig funderat själv på om ni har råd eller inte, så i mina ögon är hen medansvarig, men hen kanske inte ser det på samma sätt. Jag hoppas att det löser sej för er. Styrkekramar
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
359
Mottagna reaktioner
279
Poäng
437
I väldigt många år har jag varit ansvarig för familjens ekonomi. En gång var jag fantastisk på det, idag usel. År av överkonsumtion, sjukskrivning, bilköp som min sambo önskat men aldrig räknat på, båtköp, m.m har vi hamnat i en ohållbar situation där vi varje månad går back. Min sambo har ingen aning, inte brytt sig. Jag har haft/har så mkt ångest. Gråter. Inte sovit ordentligt på många år.... Träffat banken som säger att vi har ett stort övervärde i huset, mer än vi har blancolån men de är ändå tveksamma.... De vill förstås träffa min sambo.
Idag har jag skrivit ett brev till min sambo o berättat ALLT. Antagligen tar det slut här mellan oss, jag förlorar min bästa vän o den jag älskar, men jag orkar inte mer... Jag bara gråter o gråter, samtidigt som en del av mig är så vansinnigt lättad över att ha berättat. Sambon kommer läsa brevet ikväll, då är jag inte hemma. Kanske får jag aldrig mer komma hem... Tänk lite på mig...

Tycker du gör helt rätt som berättar! Och väldigt starkt gjort. Tycker som Lize att din sambo har exakt samma ansvar i det. Visst du kunde ha berättat hur det låg till, men din sambo borde också känna ansvar över ekonomin. Tror och hoppas att din sambo förstår sin del i detta och tillsammans med dig vill lösa det här. Tror att sånt här kan stärka ett förhållande också om båda är beredda att vara ärliga och ta ansvar. Tycker du har tagit ansvar nu och hoppas din sambo förstår detta!

Håller tummarna för dig!
 

CJ81

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
10 Mars 2017
Meddelanden
525
Mottagna reaktioner
161
Poäng
357
I väldigt många år har jag varit ansvarig för familjens ekonomi. En gång var jag fantastisk på det, idag usel. År av överkonsumtion, sjukskrivning, bilköp som min sambo önskat men aldrig räknat på, båtköp, m.m har vi hamnat i en ohållbar situation där vi varje månad går back. Min sambo har ingen aning, inte brytt sig. Jag har haft/har så mkt ångest. Gråter. Inte sovit ordentligt på många år.... Träffat banken som säger att vi har ett stort övervärde i huset, mer än vi har blancolån men de är ändå tveksamma.... De vill förstås träffa min sambo.
Idag har jag skrivit ett brev till min sambo o berättat ALLT. Antagligen tar det slut här mellan oss, jag förlorar min bästa vän o den jag älskar, men jag orkar inte mer... Jag bara gråter o gråter, samtidigt som en del av mig är så vansinnigt lättad över att ha berättat. Sambon kommer läsa brevet ikväll, då är jag inte hemma. Kanske får jag aldrig mer komma hem... Tänk lite på mig...

Klart vi tänker på dig! All styrka till dig.
 

Nattångest

Medlem
Poäng: 87
Blev medlem
31 Juli 2017
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
24
Poäng
87
Nu vet sambon. Arg, ledsen, besviken, hysterisk. Kanske blidkar lämnad nu. Kanske inte. Chocken får lägga sig...Jag är skyldig men ändå, hen har inte ens velat ladda hem en bank-app eller e-leg, bett mig föra över vid behov....inte haft något intresse av ekonomi. Jag gråter o gråter o ändå, någonstans, den sjuka lättnaden i att allt är uppe till ytan. Som att allt har rasat men jag kan andas lite...
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
359
Mottagna reaktioner
279
Poäng
437
Nu vet sambon. Arg, ledsen, besviken, hysterisk. Kanske blidkar lämnad nu. Kanske inte. Chocken får lägga sig...Jag är skyldig men ändå, hen har inte ens velat ladda hem en bank-app eller e-leg, bett mig föra över vid behov....inte haft något intresse av ekonomi. Jag gråter o gråter o ändå, någonstans, den sjuka lättnaden i att allt är uppe till ytan. Som att allt har rasat men jag kan andas lite...

All heder åt dig @Nattångest ! Blir fan lite förbannad på din sambo som inte verkar bry sig om ekonomin men går i taket när hen får veta att den är dålig. Kanske är dags att sambon börjar ta ansvar också? Men kanske ligger något bakom där också...att din sambo har något problem med hanterande av pengar som denna inte velat berätta om? I alla fall, du har gjort helt rätt som berättade. Mycket modigt! Första steget taget. Tänker på dig här i natten.
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
368
Mottagna reaktioner
170
Poäng
347
Hoppas det löser sig. Det enda din sambo kan vara arg på är att du borde ha berättat tidigare hur det låg. Men att kommunikationen inte är helt öppen mellan 2 personer är sällan bara ens eget fel utan något ni behöver jobba på i framtiden. Skönt att ni har ett bra övervärde i huset då det ger er betydligt fler vägar att lösa situationen. Vem vet detta kanske leder till någonting positivt i slutändan!
 

Nattångest

Medlem
Poäng: 87
Blev medlem
31 Juli 2017
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
24
Poäng
87
Tack för era omtankar, skönt att inte alla tycker man är fullständigt dum i huvudet, eller jo, dum men ändå inte vidrig. Min sambo vägrar prata med mig, skickar bara sms då o då o förklarar hur värdelös jag är. Sms är enda kommunikationen trots att vi är hemma tillsammans.... Hen skriver att hen aldrig förlåter mig. Jag är såklart ledsen o skamsen, men sjukt nog, sovit bättre de senaste två nätterna än på flera år. Möte med banken på måndag, det hade jag bokat innan.... Jag har bestämt mig för att jag tar konsekvenserna, tar att jag borde berättat långt tidigare, MEN det är inte enbart mitt fel och jag är inte den som velat köpa nya bilar, båtar o resor varenda år. Hemligheterna är borta nu måste vi städa.
 

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
Starkt gjort att berätta! Och ni är ju två som spenderat pengar. Din sambo måste ju vetat att ni levt över era tillgångar. Riktigt dålig stil att sambon beter sig så här!! Usch

Själv sitter jag med skuldsanering men frun är ren. Visst lite dålig förståelse från henne men vi har det mycket bättre nu än i kaoset vi hade innan.

Meningen är ju att ni ska hjälpa varandra så sambon din får rycka upp dig!!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp