Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Avbetalningsplan uc ff på min äkta hälft..

Jag bad ett företag där jag hade lån om en avbetalningsplan, jag fick lämna uppgifter och tala om varför jag ville ha denna. Senare kom en uc ff på min äkta hälft..
Denna fatta inget eftersom jag inte berättat om lånet. Vi har delad ekonomi..
Kan ett företag göra så?? Ta en Uc på min äkta hälft för att jag vill ha betalplan?

Har för mig det ska vara i någon lag en text i stil med "en affärsmässig relation med" för att man ska få ta kreditupplysning.. Jag kollade kreditupplysningslagen och där hittade jag det inte iaf..

Men det är klart, dom kan ju anse att dom har affärsmässig relation med hushållet, trots att du är ensam kredittagare. Det är ju ganska relevant för om du ska ha en avbetalningsplan vad hon har för inkomster.

Om du tex taxerar 300000 per år, och hon taxerar 55000 per år, då kan man anta att ni har det ganska knapert och det är motiverat med den där planen.
Samma läge, om hon taxerar 550000, så kanske inte det är motiverat, utan långivaren kan få betalt fortare genom att lämna över skulden till kronofogden för indrivning (där räknar man hushållets inkomst, oavsett om man har delad ekonomi eller ej..)

Ring företaget och fråga, och be dom makulera, det kan ju vara så enkelt att dom klickat in en upplysning av misstag.

De får bara ta upplysning på den person som de ingår avtal med, inget annat. Vänd dej till Datainspektionen och anmäl!

Eller ring bara och be dom makulera den upplysning dom gjort, det går förmodligen bra mycket fortare att få bort upplysningen den vägen än via DI..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp