• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Avdrag ränta Skatteverket

Körvhasse

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
26 September 2017
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej på er!
Vet inte riktigt i vilket ämne jag skulle ställa denna fråga men prövar här,

Jag satt idag och räknade på räntorna som skickas in från långivare till Skatteverket i samband med årsbeskeden.
Då slog tanken mig hur funkar det för personer (som min sambo) som har skulder hos KFM? Dessa skulder är bland annat olika blanco. Den räntan som genererats där ANTAR jag också är avdragsgill? (30%)
Antar att detta inte rapporteras automatiskt, eller hur funkar detta?
Någon som sitter på info och kan vara behjälplig eller är jag ute o svävar?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Hej på er!
Vet inte riktigt i vilket ämne jag skulle ställa denna fråga men prövar här,

Jag satt idag och räknade på räntorna som skickas in från långivare till Skatteverket i samband med årsbeskeden.
Då slog tanken mig hur funkar det för personer (som min sambo) som har skulder hos KFM? Dessa skulder är bland annat olika blanco. Den räntan som genererats där ANTAR jag också är avdragsgill? (30%)
Antar att detta inte rapporteras automatiskt, eller hur funkar detta?
Någon som sitter på info och kan vara behjälplig eller är jag ute o svävar?
Jag hade en liknande sits för inkomståret 2018, alla rapporterar inte. Hur jag än räknade så fick jag inte ihop det med det som jag betalt till KFM genom löneutmätning och med hur lite skulderna minskade. Jag både mejlade och ringde alla mina långivare, några sa rent ut att de inte har skyldighet att rapportera dröjsmålsränta, även fast den är avdragsgill. Jag mejlade då till KFM; kontakt@kronofogden.se och skrev följande: Hej! Jag undrar om det finns möjlighet att få en sammanställning på hur mycket jag betalt i ränta respektive kapital per fordringsägare för 2018? Sedan skrev jag namn, adress och personnummer, för de mejlar inte svar tillbaka utan skickar det med vanlig post. Det var en diger lunta eftersom varje betalning (löneutmätning) är specificerad per månad. Det står exakt hur mycket som gått till ränta, amortering och avgifter, det enda man behöver göra är att summera. Jag begärde omprövning hos Skatteverket och fick då en förfrågan om att kunna redovisa mina ränteutgifter och då skannade jag in det jag fått från KFM och det gick igenom. För min del saknades det räntor för drygt 100 tkr.
 

Körvhasse

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
26 September 2017
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej igen och tack för svar!
Nu när jag kontaktade KFM och skrev som du beskrivit att du gjort så fick jag till svar att dom inte har sådana uppgifter utan hänvisade mig till fordringsägarna, suck.
Inte så lätt när dom inte heller svarar
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Hej igen och tack för svar!
Nu när jag kontaktade KFM och skrev som du beskrivit att du gjort så fick jag till svar att dom inte har sådana uppgifter utan hänvisade mig till fordringsägarna, suck.
Inte så lätt när dom inte heller svarar
Verkligen inte. Rapporten som jag fick heter Gäldenärsöversikt - inbetalningar och verkar vara framtaget i ett system som kallas Regina. Ge dej inte utan fråga KFM igen.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Verkligen inte. Rapporten som jag fick heter Gäldenärsöversikt - inbetalningar och verkar vara framtaget i ett system som kallas Regina. Ge dej inte utan fråga KFM igen.

Regina.. det tror jag är mitt ansvar till veckan
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
974
Mottagna reaktioner
626
Poäng
617
När jag har ring till Kfm tidigare och frågat så har jag fått till svar att dom inte lämnar ut om det är för att jag vill ha reda på räntan inför deklarationen och att jag måste vända mig till gäldenärerna.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
När jag har ring till Kfm tidigare och frågat så har jag fått till svar att dom inte lämnar ut om det är för att jag vill ha reda på räntan inför deklarationen och att jag måste vända mig till gäldenärerna.

Till borgenärerna hoppas jag. Du är gäldenären
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp