Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Santander - Låg ränta (fr 3,95%), ingen förmedlare
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Avskedsbrev till spelmissbruk och annat destruktivt

Diskussion i 'Fritt' startad av rollercoaster, 26 juni 2018.

1. rollercoaster

rollercoaster Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Trofépoäng:
    181
    Hej alla fina människor på det här förvånansvärt fantastiska forumet! :)

Precis som många andra här, så har jag hamnat i skuldfällan på grund av ett långvarigt spelmissbruk som totalt har ruinerat mig och min familj. För tio veckor sedan satte jag stopp för spelandet och vi såg ingen annan utväg än att släppa alla våra skulder till Kronofogden. Det känns oerhört läskigt och det finns så mycket jag ångrar, men nu försöker jag se framåt.

Jag har tagit avstånd från både spel, lån och krediter för gott. Jag har klivit ut ur spelbubblan och hoppat av lånekarusellen, vilket känns oerhört befriande. Nu får jag leva med konsekvenserna och det är tufft med ett skuldberg utan dess like, men det är ändå en frihet i jämförelse med att vara fast i ett destruktivt beteende.

Jag har skrivit ett avskedsbrev till spelmissbruket som har förstört mitt liv. Här är ett utdrag från början och slutet av det (hela brevet hittar du på min blogg https://spelmissbruk.wordpress.com/2018/06/26/avskedsbrev/).

Till Spelmissbruket,
    Du är inte värd något avskedsbrev egentligen. Du är inte värd en enda tanke till efter allt du har stulit från mig. Men jag skriver inte för din skull. Jag skriver för min egen. Jag har lämnat dig nu till sist. Det trodde du inte. Jag har ju gjort det så många gånger förut och kommit tillbaka. Men den här gången är vår destruktiva vänskap över för gott. Jag tänker inte låta några känslor linda sig som en snara kring min hals och förgöra mig eller, Gud förbjude, dra mig tillbaka till dig. Jag "skriver av mig" dem i det här brevet och sedan är det slut mellan oss. Med varje ord låter jag känslorna rinna av, all ilska och besvikelse, all avsky och bitterhet, alla sårade känslor, all ånger och skam över att jag lät mig luras av dig.
    [...]
    På grund av dig har jag en lång väg att gå för att vinna tillbaka tillit och förtroende, ett högt skuldberg att bestiga och en förlorad självkänsla att hitta tillbaka till. Men jag ger inte upp. Jag kommer att fortsätta gå min väg framåt utan att se mig om och varje steg tar mig längre bort ifrån dig tills du inte blir mer än en svag, obetydlig siluett i horisonten bakom mig.

Oavsett vad det är som har gjort att du har hamnat i skuldfällan, missbruk, beroende, ett negativt beteende, en destruktiv relation, olyckliga omständigheter, så kan det vara befriande att sätta ord på sina tankar och känslor. Så är det för mig i alla fall.

Kanske behöver du också skriva ett avskedsbrev till något destruktivt i ditt liv som du vill lämna bakom dig för gott. Bestäm dig för att ta avstånd från det en gång för alla och gå vidare, hur ont det än kan göra och hur skrämmande det än kan kännas. Låt inte konsekvenserna av vad som kanske har varit en rad dåliga beslut, trycka ner dig. Du kan alltid bestämma dig för att från och med nu börja fatta bättre beslut.

All styrka till er som kämpar! Ge aldrig upp! <3

Last edited: 29 juni 2018
    Carpediem, Mirakel, Kimsan72 och 4 andra gillar detta.
  2. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 542
    Trofépoäng:
    937
    Vi kämpar oss igenom detta ihop!

Kimsan72, Lize, Hope777 och 1 annan gillar detta.

Dela sidan