Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 38 kreditgivare
3. Profilkredit - 25 000 kr, nu utan UC!
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
5. Lumify - Ny 2019, utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Avslag skuldsanering

Diskussion i 'Hjälp!' startad av Ellinor74, 12 januari 2020.

1. Ellinor74

Ellinor74 Viktig medlem - Trofépoäng: 12

Mottagna gillanden:
    1
    Trofépoäng:
    12
    Hej.

Min sambo fick besked om avslag på skuldsanering pga av att de anser att han betala sin skuld inom överskådlig tid (10 år). Hans skuld är i idag på 1,2 milj.
    Han fick inledande där de ansåg att han var skälig skuldsanering. Det som hände var att en borgenär misstyckte och då gick ärendet vidare till en jurist som skulle utreda detta mer ingående. Ärendet hamnade i Kalmar. Handläggaren där ringde upp min sambo och sa att min sambo hade större betalningsutrymme än vad de räknat på innan. I beslutet står det att han tjänar 5000 kr mer i månaden i genomsnitt. Men jag förstår ej detta för rätta uppgifter angående inkomst uppgavs vid sökandet. Min sambo anlitade en skuldrådgivare som hjälpte honom med ansökan om skuldsanering.
    Handläggaren som han fick nu nämnde oxå att skulderna var relativa nya (2017).
    Men detta stod det inget om i beslutet.
    Endast att de anser att han kan betala skulden själv.
    Men dessa 1,2 miljonerna kommer ju att öka med tanke på räntorna.
    Nu undrar jag om det ens är någon idé att söka omprövning på detta. Hade det haft någon betydelse om han varit ensamstående eller inte? Min inkomst står ju med i hans uträkning men räknas den med när det kommer till betalningsutrymmet? Min sambo hade löneutmätning innan inledande, vad händer nu? Återgår det utmätning direkt eller blir det nån "döperiod" så han får behålla sin fulla lön i nån månad?

Mvh

2. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 597

Mottagna gillanden:
    4 206
    Trofépoäng:
    2 597
    Beklagar, men har han haft utmätning tidigare och enligt inledandet, vad skulle han betala per månad?!

3. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 927 Moderator

Mottagna gillanden:
    4 377
    Trofépoäng:
    2 927
    Avslaget ska vinna laga kraft innan man kan börja verkställa igen.

Givetvis räknas din inkomst in, precis som vid löneutmätning, det proportioneras osv, på precis samma sätt, det är bara buffertsumman som skiljer.
    En skuldrådgivare är ju inte direkt garantier för att allt blir rätt (off topic hade jag samtal med en bus för ett tag sedan när jag till slut fick klargöra att hen gjort i princip allt så fel det gick och att det i princip uteslöt ett skuldsaneringsbeviljande)
    Han har då kanske 5000 mer i lön i snitt än vad det står på ansökan, det låter ju så.

Ni kan inte ompröva ett avslag, ni kan överklaga så får tingsrätten avgöra saken, det går inte att sia om det i förväg.

4. Ellinor74

Ellinor74 Viktig medlem - Trofépoäng: 12

Mottagna gillanden:
    1
    Trofépoäng:
    12
    Men man kan väl söka på nytt för en skuldsanering? Så verkar ju folk göra hela tiden, men frågan är väl om det är någon idé ens?? Hade det berott på för färska skulder så blir ju även de nog gamla till slut för att godkännas. Men nu gäller det ju hans inkomst. Dock har han en bisyssla, han är deltidsbrandman oxå. Om han skulle säga upp sig från det jobbet har han ju inte lika hög inkomst. Men vad tycker kronkalle om det tro?
    Innan inledande hade han ca 15800 i utmätning, under betalningsplanen skulle han betala första halvåret 13000 och resten av tiden 14000. Nu är de tillbaka på 15800 i betalningsutrymme.
    Om vi skulle gå isär, skulle det hjälpa honom få skuldsanering?

5. Skuldsatt80

Skuldsatt80 Aktiv medlem - Trofépoäng: 41

Mottagna gillanden:
    14
    Trofépoäng:
    41
    Säger han upp sig och ansöker om skuldsanering blir den nekad till 100%.

Även bisyssla är inkomst och skall anges vid ansökan.

6. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 597

Mottagna gillanden:
    4 206
    Trofépoäng:
    2 597
    WOW... vet inte vad ja ska svara då jag bara mer & mer noterar att det är upp till den enskilda handläggaren att fatta beslut om NÄR & HUR en skuldsanering skall anses vara skälig.... :(
    Jag betalar MER till min skuldsanering/mån än vad din man skulle göra och min totala skuldbörda är/var lägre än Din mans. Mina skulder vara både gamla, men några även relativt nya... Likväl lyckades jag få skuldsanering.
    Jag är ytterst tacksam över denna möjlighet, men likväl blir jag beklämd över hur olika det slår mot folk...baserat på handläggarens egna teori... :(

hollygolightly och Linnean gillar detta.
  7. Lasseman

Mottagna gillanden:
    4 377
    Trofépoäng:
    2 927

Man ska ju göra allt man kan för att betala så mycket som möjligt på skulderna. Det där lät mer som förslag på motsatsen?

8. Lasseman

Mottagna gillanden:
    4 377
    Trofépoäng:
    2 927
    Men, vem är det som ska besluta då..?

9. lex

lex Kunnig medlem - Trofépoäng: 326

Mottagna gillanden:
    171
    Trofépoäng:
    326
    Beloppet i sig är ju inte det enda som styr, frågan är vad räntorna är. Med 15800 i betalningsutrymme kan man betala 1,9 miljoner på 10 år. Beror ju helt på räntan om 1,2 miljoner i skuld medför insolvens eller inte

10. Lasseman

Mottagna gillanden:
    4 377
    Trofépoäng:
    2 927
    och överskådlig tid har då tidigare varit snarare 15 än 10 år.. Brukar vara någon som säger 15, sedan börjar handläggare sakta ta ner det till 10 igen, kanske kortare, sen blir det uppstramat igen, handläggare börjar knapra ner, osv osv.

Lize gillar detta.

Dela sidan