• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Avsluta betalkoll eller inte

Villbliskuldfri

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
13 Juni 2019
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
39
Poäng
127
Hej, Skulle vilja ha lite tips från Er hur ni hade gjort i min situation. Jag betalade in hela min skuld till betalkoll i April. Har inte utnyttjat den sen dess och har inga planer på att göra det nu heller. Har fått bukt på min ekonomi och klarar mig varje månad nu. Men ha många år kvar med avbetalningar av andra lån. Då till frågan, hade ni behållt betalkoll (beviljat 50000kr) som en säkerhet ifall jag skulle behöva använda den längre fram eller hade ni avslutat den? Om jag avslutar, hur mycket gör det på UCbetyget?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Du säger att du har fått bukt med ekonomin och klarar dig varje månad. Om det betyder att det inte längre är jätteviktigt för dig vad du har för uc betyg så ha det kvar ifall ngt oväntat skulle inträffa, alltså som buffert.
Svårt att säga hur uc påverkas men jag tror att det är positivt för betyget att ha en outnyttjad kredit.
Å andra sidan tas det en mini uc (än så länge) så om du säger upp krediten men skulle behöva den igen längre fram då är det bara att söka.
 

Villbliskuldfri

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
13 Juni 2019
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
39
Poäng
127
Tack för svaret! Då behåller jag nog den. Just nu har jag 0,93 i betyg. Skulle gärna vilja få ner det mer och efter nästa års deklaration när mitt underskott förhoppningsvis minskat drastiskt söka ett nytt samlingslån och få ner räntan. Men som sagt vet man ju aldrig vad som händer. Och även om jag för tillfället har så jag klarar mig, så får jag inga bra Låneerbjudanden. Skulle jag t.ex bli arbetslös skulle jag gå back varje månad istället. Det kan ju tyvärr svänga snabbt.
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Hej! 0,93 i betyg är ju väldigt bra och ändå får du inga erbjudanden? Vart har du sökt? Om du har så bra ekonomi att du klarar dig varje månad och inte behöver någon kredit så är det ju bäst att avsluta och ta bort den krediten .
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Hej! 0,93 i betyg är ju väldigt bra och ändå får du inga erbjudanden? Vart har du sökt? Om du har så bra ekonomi att du klarar dig varje månad och inte behöver någon kredit så är det ju bäst att avsluta och ta bort den krediten .
Du tror inte att det är positivt för betyget att ha en outnyttjad kredit?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Tack för svaret! Då behåller jag nog den. Just nu har jag 0,93 i betyg. Skulle gärna vilja få ner det mer och efter nästa års deklaration när mitt underskott förhoppningsvis minskat drastiskt söka ett nytt samlingslån och få ner räntan. Men som sagt vet man ju aldrig vad som händer. Och även om jag för tillfället har så jag klarar mig, så får jag inga bra Låneerbjudanden. Skulle jag t.ex bli arbetslös skulle jag gå back varje månad istället. Det kan ju tyvärr svänga snabbt.
Ja arbetslöshet slår hårt, vi får hoppas att det inte drabbar dig!
 

Villbliskuldfri

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
13 Juni 2019
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
39
Poäng
127
Jo erbjudande får jag, men inte med superbra räntor och inte många erbjudanden. Har sökt på Advisa. Har ett underskott på 72000kr och tror att det ställer till det en hel del. Har Lyckats rensat upp väldigt mycket detta året. 6 krediter och 12 lån. Förra året såg jag ingen lösning på mitt skuldproblem, men har verkligen kämpat. Vi får hoppas att ingen blir arbetslös. Nu ser det inte mörkt ut på mitt jobb, men läget kan ju ändras i dessa tider, det vet man ju aldrig.
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Du tror inte att det är positivt för betyget att ha en outnyttjad kredit?

Det råder ju väldigt delade meningar om just det . Att ha en kredit som du inte utnyttjar som står bara på 0.
Utifrån diskussionerna här så verkar det vara lite både och , och sedan mycket annat som spelar inte så klart.
Men i det stora hela för egen del så har jag alltid blivit rådd att betala av och avsluta krediter.
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Jo erbjudande får jag, men inte med superbra räntor och inte många erbjudanden. Har sökt på Advisa. Har ett underskott på 72000kr och tror att det ställer till det en hel del. Har Lyckats rensat upp väldigt mycket detta året. 6 krediter och 12 lån. Förra året såg jag ingen lösning på mitt skuldproblem, men har verkligen kämpat. Vi får hoppas att ingen blir arbetslös. Nu ser det inte mörkt ut på mitt jobb, men läget kan ju ändras i dessa tider, det vet man ju aldrig.

Hoppas att allt löser sig för din del. Du verkar ju verkligen att viljan och har kommit långt på vägen redan :) hejja dig!

Jag har också väldigt högt underskott och det är nu ett år kvar tills jag ska söka samlingslån.
Har ännu flera krediter än dig och betar av en i taget med snöbollseffekten. Har du provat det?

Men du kommer inte ner i månadskostnad om du skulle ta något av dessa erbjudanden du fått?
Du kan ju alltid söka igen efter ytterligare ett år ? I samband med att ditt underskott minskar.
Får du ner månadskostnaden kan du ju amortera då och då högre.

Känner igen din oro, jag rekommenderar dig att vara med i akassan och facket för att
i vilket vara säker på att du har ca ett år på dig att hitta ett nytt jobb om tuffa skulle hända.
 

Villbliskuldfri

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
13 Juni 2019
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
39
Poäng
127
Tack! Heja alla här inne som kämpar. Jag är med i både fack och a-kassa och har alltid varit. Jag är inte orolig angående jobbet. Men man måste ju alltid tänka realistiskt. ☺️ Även fast man inte gjort det med skulderna tyvärr. Jag har kört snöbollseffekten, så nu har jag ”bara” 2 bolån + 3 större Blanco kvar. Det ena blir jag av med om ca 2,5år. Och det har bra ränta och då kommer jag få 4100 mer i månaden. De andra 2 är tillsammans på ca 500000 och inte lika bra ränta, så på de 2 skulle jag vilja få ner räntan. Men det kommer säkert gå, även om det ibland känns hopplöst. Men detta forumet är verkligen toppen med all pepp och alla tips man kan få. Svårt att förklara sin situation för folk som inte sitter i samma sits.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp