Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Bank Norwegian - Finns inte via Lendo
3. ICA Banken - Låg ränta, även bra vid samlingslån
4. Thorn - Upp till 100 000 kr över 6 år
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Bäst strategi vid samlingslån?

Diskussion i 'Större lån' startad av 655321, 16 april 2018.

1. 655321

655321 Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Trofépoäng:
    31
    Om jag tar ett samlingslån, behöver jag redovisa att pengarna gått just åt de lån jag angett att jag vill samla eller får jag bara ut pengarna att göra som jag vill med? Eller sköter de hela upplägget?

Jag har lån som syns på UC men det är egentligen blancolånen hos Creditsafe och Bisnode jag vill samla. Jag antar att det ser bättre ut med 300,000 i lån som syns på UC än att jag säger att jag tänkte samla (ytterligare!) 200,000 jag har i "osynliga" blancolån. De ser väl inte dessa om de mot förmodan inte kollar upp mig hos de andra kreditbolagen.

Så jag tänkte jag skiter i att informera om blancolånen som jag tänker samla och säger att det är lånen som syns på UC jag vill samla. Det spricker ju om de kollar upp mig Bisnode/Creditsafe också men hur många tar upplysning även där om de tagit UC?

Hoppas ni förstår hur jag menar. 500,000 totalt i skulder ser sämre ut än 300,000 i skulder. Och om det sistnämna är ändå den summan som syns på UC och de tar inga andra upplysningar, varför överhuvudtaget utmana ödet nämna det andra?

Detta funkar dock endast om de inte blandar sig i när de väl betalt ut pengarna men jag har aldrig tidigare tagit ett samlingslån så jag vet inte hur det funkar.

Varför brukar man ange hur mkt man ska samla samt hos vem, är det bara rutin eller vill de ha det redovisat sen var pengarna gått?

2. Meningenmedlivet

Meningenmedlivet V.I.P

Mottagna gillanden:
    20
    Trofépoäng:
    101
    Om du söker på ex lendo och du får lånerbjudande med lösenkrav, kan du räkna med att banken själva löser in för den summan.

3. IHope

IHope V.I.P

Mottagna gillanden:
    18
    Trofépoäng:
    61
    Man behöver inte få med lösenkrav beror nog på situationen och banker

4. Obetänksam

Obetänksam Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Jag sökte på Lendo ganska nyligen, 150000 kr. De var för på UC osynliga skulder. Jag kryssade inte i att samla lån eftersom jag läst här att många banker ej godkänner typ sms-lån. Jag fick inte heller något erbjudande från storbankerna men inte något med lösenkrav heller. Fick två upplysningskopior från Bisnode, sevenday och nån bank till.

5. Korpen

Korpen V.I.P

Mottagna gillanden:
    51
    Trofépoäng:
    166
    Fick du något erbjudande alls?

6. Obetänksam

Obetänksam Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Ja, minns inte riktigt hur många men åtminstone fem stycken. Valde erbjudande från Marginalen 7,15% ränta.

7. Korpen

Korpen V.I.P

Mottagna gillanden:
    51
    Trofépoäng:
    166
    Får man fråga om din deklarerade inkomst samt synliga krediter på upplysningen, när du sökte?

8. Obetänksam

Obetänksam Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Taxerad inkomst 382 000, synligt på UC 290 000. ff 5st alla utom en mer än ett halvår gamla. Äger en fastighet med lite övervärde. Kanske därför jag fick lånet.

9. clyro86

clyro86 V.I.P

Mottagna gillanden:
    107
    Trofépoäng:
    276
    Ska försöka besvara dina frågor:
    De vill veta var du har lån för att de troligen kommer att vilja lösa dessa åt dig. Det de vill veta är var du har lån, cirka belopp och gärna kundnummer/ lånenummer utöver ditt personnummer. En bra service + en bra försäkring för dom att pengarna går till rätt sak dvs att men inte spelar/drogar eller förbrukar dessa på annat onyttigt håll. Marginalen ger dig ändå hygglig ränta för ett blanco, när du har betalat felfritt något år kan du absolut ringa och få ner den.

Förstår jag frågan rätt så vill du lösa lån som inte syns med dessa pengar. Och sen sitta med det dubbla i blanco på din UC. No offence kompis men det låter som en skitdålig idé. Banken kommer nog vilja lösa lånen åt dig eftersom din historik är sådär. Däremot är 20.000 lite sisådär. Får du ett lån på 300 som löser UC och ber om 20 till för att släcka det mest akuta privat så bör du klara dig

10. clyro86

clyro86 V.I.P

Mottagna gillanden:
    107
    Trofépoäng:
    276
    Om det matchar schablonkalkylen förstås, den med faktiska inkomst och andra parametrar

Dela sidan