Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Lån utan UC

Bör jag ompröva skuldsanering

Kritan

Aktiv medlem
Poäng: 32
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
Hej jag fick beviljad skuldsanering för några månader sen och samma månad jag blev beviljad så hade jag jobbat en del övertid så fick ca 15k mer i lön än vanligt. Hörde då med skuldsanerings handläggaren om jag skulle göra en omprövning. Hon sa då att jag inte skulle göra det om jag inte skulle fortsätta tjäna så mycket, eller om jag fick ett engångsbelopp över 50k

Nu till min fråga denna månaden fick jag en lön på 50,500 före skatt, pga en löneförhöjning som betalats retroaktivt
min betalplan är räknad på att jag har en lön på 34,000.
Bör jag ompröva då eller ? Om jag räknar min lön totalt i år delat på antalet månader som gått så har jag tjänat ca 41k i genomsnitt tack vare dom 2 högre lönerna. Om jag inte gör en omprövning och någon av borgenärerna gör en kreditupplysning på mig nästa år och ser att jag tjänat 41k i månaden så är väl risken stor att jag blir av med saneringen?

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 817
Meddelanden
9 011
Mottagna reaktioner
5 804
Poäng
3 817
Hej jag fick beviljad skuldsanering för några månader sen och samma månad jag blev beviljad så hade jag jobbat en del övertid så fick ca 15k mer i lön än vanligt. Hörde då med skuldsanerings handläggaren om jag skulle göra en omprövning. Hon sa då att jag inte skulle göra det om jag inte skulle fortsätta tjäna så mycket, eller om jag fick ett engångsbelopp över 50k

Nu till min fråga denna månaden fick jag en lön på 50,500 före skatt, pga en löneförhöjning som betalats retroaktivt
Bör jag ompröva då eller ? Om jag räknar min lön totalt i år delat på antalet månader som gått så har jag tjänat ca 41k i genomsnitt tack vare dom 2 högre lönerna. Om jag inte gör en omprövning och någon av borgenärerna gör en kreditupplysning på mig nästa år och ser att jag tjänat 41k i månaden så är väl risken stor att jag blir av med saneringen?
Jag hade omprövat om övertiden är regelbundet förekommande.
Om en borgenär omprövar kan du få förlängd skuldsanering upp till 2 år el hävd men det ska mycket till.

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Meddelanden
1 304
Mottagna reaktioner
1 140
Poäng
837

På kreditupplysning så syns bara årsinkomsten. Inte vad du fått per månad. Du har angett 34000. vilket blir 34000 x 12 = 408.000
Försök att inte avvika mer än 10% från detta (408.000 x 1.1 = 448.800). Jag ska inte säga att det är så till 100% men från vad jag hört så lever skuldsaneringen farligt om man avviker mer än 10%

Om du beräknas deklararera mer i år än 448.000 hade jag nog gjort omprövning.

Kritan

Aktiv medlem
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
Men hur ska jag formulera mig i omprövningen ? Kan jag skriva te.x (Pga retroaktiv lön och ob så har min lön ändrats till ca 6300 mer brutto ) är helt värdelös på sånt här. Tack för hjälpen

Kraputt

V.I.P
Poäng: 517
Årets nya medlem
Meddelanden
479
Mottagna reaktioner
498
Poäng
517
Det rimligaste är väl att ringa KFM och fråga, så får du ju svart på vitt vad du bör göra.

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Meddelanden
1 242
Mottagna reaktioner
680
Poäng
637
Men hur ska jag formulera mig i omprövningen ? Kan jag skriva te.x (Pga retroaktiv lön och ob så har min lön ändrats till ca 6300 mer brutto ) är helt värdelös på sånt här. Tack för hjälpen
Hur kommer det se ut sen? Kommer du ha denna lön även nästa år? För går du ner i lön igen så blir det ju omprövning igen.

Kritan

Aktiv medlem
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
Nej det kommer jag inte. Jag kommer inte jobba någon mer övertid men grejen är ju att om jag jobbar på som vanligt (lön 34k) resten av året, och sen räknar vad jag tjänat under hela året så hamnar min årslön på 484k delat på 12 så hamnar jag ju på 40300 i månaden . Så tänker om jag omprövar att jag tjänar ca 6000mer så borde det väl vara lugnt fall någon borgenär gör en upplysning ?

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Meddelanden
1 242
Mottagna reaktioner
680
Poäng
637
Nej det kommer jag inte. Jag kommer inte jobba någon mer övertid men grejen är ju att om jag jobbar på som vanligt (lön 34k) resten av året, och sen räknar vad jag tjänat under hela året så hamnar min årslön på 484k delat på 12 så hamnar jag ju på 40300 i månaden . Så tänker om jag omprövar att jag tjänar ca 6000mer så borde det väl vara lugnt fall någon borgenär gör en upplysning ?
Jag hade en liknade situation som dej då jag fick min sanering. I det fallet hade jag året innan tjänat väldigt mkt mer pga extremt mkt övertid o semester i pengar istf ledighet än det som stod ansökan. Jag fick en omprövning emot mej av en borgenär som ansåg att jag angett felaktiga uppgifter. Då handl från KFM ringde upp så förklarade jag varför det var sån skillnad (var inte rimligt fortsätta som jag hade gjort flera år innan ansökan till skusan plus inget som heller är självklart att man får övertid) och det blev då avslag på den omprövningen.
Men absolut, ompröva så är det grönt för din del. I slutändan så handlar det om ditt betalutrymme (alltså din inkomstökn netto), hur mkt det har ökat. Sen som du säger, skriv orsaken till att du haft den ökningen nu.

Senast ändrad:

Dado1

Viktig medlem
Poäng: 187
Meddelanden
92
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Omprövning enligt skuldsaneringslagen (2016:675) (SkusanL) – ändrade ekonomiska förhållanden

Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras. Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:
 Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.
 Om gäldenärens betalningsutrymme ökat med 4 000-5 000 kr eller mer per månad.
 Om gäldenärens betalningsutrymme minskat med 500 kr eller mer per månad, efter avdrag för buffert.

läs mer här:

Tänk på att det är betalningsutrymmet det pratas om. Alltså efter skatt.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 817
Meddelanden
9 011
Mottagna reaktioner
5 804
Poäng
3 817
Du skriver i ett formulär på kfm och där är en ruta du fyller i anledningen till omprövning i ditt fall ökad lön med x antal kronor.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp