1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Baka in blanco

Diskussion i 'Bolån' startad av Bolån19, 17 september 2018.

Tags: Add Tags
  1. Bolån19

Bolån19 Gäst

Hej,

Har idag ett bolån på ca 1 700 000 med kontantinsats på 15% inbetald.
    Har nyligen dragit på mig dåliga blancolån på ca 500 000 som kommer spöka för mig många år framöver.
    Kan jag på nåt sätt baka in dessa i bolånet?

2. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    2 352
    Trofépoäng:
    1 027
    Om ditt boende är värt ungefär 2.6 miljoner är det möjligt

3. Bolån19

Bolån19 Gäst

Tack för svar Lasseman!

Så bra är det inte tyvärr :/.

Köpte för ca 1.9 och tror vid värdering att den kan landa på ca 2.2.

Kan man baka in en del av summan från blanco?
    Vad kan man förvänta sig för ränta isåfall?

4. Sylto

Sylto Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Trofépoäng:
    36
    Samma ränta som du har på bolånet idag. Värdera lägenheten och gå sedan till din bank och förklara läget.. detta är inte helt enkelt. Jag misstänker att du egentligen inte är kreditvärdig för ditt bolån just nu vilket banken kommer se när de tar en UC på dig.(de kommer inte påverka befintligt lån så klart) Därför kommer de inte vara jätte sugna på att låna ut pengar till dig. Om lägenheten är värd 2,2mkr... och du kan höja upp bolånet med 300tkr.. så måste du sådana fall vara kreditvärdig för detta oavsett vad bostaden är värd.. du ska alltså vara kreditvärdig för ett bolån på 2,1mkr utöver det befintliga blancot på 200tkr... Gå till banken och snacka med dom... det är det bästa!

5. A27

A27 Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Trofépoäng:
    6
    när köpte du bostaden? om du köpte efter 1 juni 2016 då måste det gå 5 år innan du får göra en ny värdering om du inte har gjort omfattande ombyggnationer.

och som Sylto skriver så är kraven för bolån väldigt hårda, dom tittar på dina nuvarande ränteutgifter och lägger ett i vissa fall ett orimligt högt schblonbelopp på vad man gör av med på en månad, samt att dom räknar med att du måste klara en mycket högre ränta ifall räntorna går upp (minst 6%) så det krävs att du har en väldigt bra månadslön för att kunna utöka ditt bolån

6. Anders8989

Anders8989 Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Trofépoäng:
    6
    Hur drog du på dig 500.000kr bara sådär?

Dela sidan