• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Baka in stort blancolån i bolånet.

flutrik

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hej!

Har länge smugit i kulisserna och läst många intressanta trådar, dock aldrig svarat då vår situation har varit tuff men lite under kontroll ändå.

Jag har till slut tagit mig modet till att både skriva här och fråga vår bank.

Min fru och jag har studerat under 5 år (jag 2 år och hon 4 och ett halvt). Detta har gjort att ekonomin varit lite sämre och självklart har man lånat på sig stora skulder. Idag har vi ca 680 00:- i Blanco och 320 000:- i krediter. Lånen är sammanlagt på ca miljonen och vissa med hög ränta. Frun börjar jobba nu i april och jag har tagit mig modet att kontakta vår bank för att se möjligheterna till att baka in allt i bolånet.

Förutsättningarna är:
Lön 33 500:- och 32 500:- från 1 april.
Skulder: Bolån 1 950 000:-
Blanco 680 000:-
Krediter 320 000
4 st i familjen, 2 vuxna och 2 barn.

Vi har Handelsbanken idag och i min kontakt har jag varit helt ärlig om allt. Huset värderas till mellan 3,4-3,5 miljoner. Det skulle betyda att vi kan öka lånet med 1 miljon och då ha 85% belåning.

Jag har räknat massor fram och tillbaka och varje gång så har kalkylen gått ihop känns det som. Min största rädsla är att min dåliga UC Score (7,1%) förstör för oss. Frun har 0,8% i Score.

Kan kalkylen gå ihop men att banken ändå nekar då de tror att vi bara kommer att fortsätta låna (läs jag)?
Har någon liknande erfarenhet nu sista halvåret då jag läste att alla banker räknar på 6% i ränta istället för ca 7% som de gjorde tidigare?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 756
Poäng
9 787
Hej!

Har länge smugit i kulisserna och läst många intressanta trådar, dock aldrig svarat då vår situation har varit tuff men lite under kontroll ändå.

Jag har till slut tagit mig modet till att både skriva här och fråga vår bank.

Min fru och jag har studerat under 5 år (jag 2 år och hon 4 och ett halvt). Detta har gjort att ekonomin varit lite sämre och självklart har man lånat på sig stora skulder. Idag har vi ca 680 00:- i Blanco och 320 000:- i krediter. Lånen är sammanlagt på ca miljonen och vissa med hög ränta. Frun börjar jobba nu i april och jag har tagit mig modet att kontakta vår bank för att se möjligheterna till att baka in allt i bolånet.

Förutsättningarna är:
Lön 33 500:- och 32 500:- från 1 april.
Skulder: Bolån 1 950 000:-
Blanco 680 000:-
Krediter 320 000
4 st i familjen, 2 vuxna och 2 barn.

Vi har Handelsbanken idag och i min kontakt har jag varit helt ärlig om allt. Huset värderas till mellan 3,4-3,5 miljoner. Det skulle betyda att vi kan öka lånet med 1 miljon och då ha 85% belåning.

Jag har räknat massor fram och tillbaka och varje gång så har kalkylen gått ihop känns det som. Min största rädsla är att min dåliga UC Score (7,1%) förstör för oss. Frun har 0,8% i Score.

Kan kalkylen gå ihop men att banken ändå nekar då de tror att vi bara kommer att fortsätta låna (läs jag)?
Har någon liknande erfarenhet nu sista halvåret då jag läste att alla banker räknar på 6% i ränta istället för ca 7% som de gjorde tidigare?

Banker fattar ju sina kreditbeslut på de grunder dom själv vill, så det finns inga garantier att man får låna bara för att kalkylen går ihop
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Ja, hade liknande sits med HB. Viktigast är att kalp går ihop med 6% ränta. Dvs du måste ha 6000kr över efter alla kostnader är dragna. Ink mat, bil bränsle etc.
HB var värdelösa på mitt kontor med vet att bättre finns. Var noga med att de inte tar en kreditupplysning innan ni vet om det kan funka.
Bytte nyss till Nordea som löste allt på ett fenomenalt bra sätt.
Om ni är betalande kunder till minuc kan ni göra en egen gratis upplysning i pdf som ni kan skicka som underlag.
Lycka till!
 

flutrik

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Ja, hade liknande sits med HB. Viktigast är att kalp går ihop med 6% ränta. Dvs du måste ha 6000kr över efter alla kostnader är dragna. Ink mat, bil bränsle etc.
HB var värdelösa på mitt kontor med vet att bättre finns. Var noga med att de inte tar en kreditupplysning innan ni vet om det kan funka.
Bytte nyss till Nordea som löste allt på ett fenomenalt bra sätt.
Om ni är betalande kunder till minuc kan ni göra en egen gratis upplysning i pdf som ni kan skicka som underlag.
Lycka till!
Hej!

Tack för svaret. Det jag undrar är just den här KALP kalkylen. Jag vet inte riktigt om jag förstår den helt och du får gärna rätta mig.
Ett nytt bolån med 6% ränta på 2 975 000 ger 15 931:- som kostnad i månaden (19 800:) före ränteavdraget. Vet dock inte vad det är banken tittar på.
Som jag förstår det så är schablonen för en familj på två vuxna och två barn 23 100:-
Med ränteavdrag så ger det oss en kostnad på 39 031:- (42 900:- före ränteavdrag). Då är schablonen för drift 4000 kr (för oss är den 3000 i månaden)
Våra löner efter skatt hamnar på ca 49 500:- Är det alltså meningen att man ska ha 6000 kr över efter detta?
Tänker jag rätt med detta då?

Tyvärr har de redan tagit en UC på oss. Det kändes som om man inte ens hann ansöka innan de gjorde det. Jag har dock fått komplettera och förklara varför
vår ekonomiska situation ser ut som den gör. Tyvärr vill de nog inte höra bortförklaringar utan enbart titta på kalla fakta. Vi får väl kanske kontakta
en annan bank framöver. Det känns bara så jävla surt när man varit kund i 15 år, aldrig missat en enda betalning men när det väl gäller så kanske det faller på några tusen.
 

VTH

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 November 2021
Meddelanden
168
Mottagna reaktioner
61
Poäng
196
Lånar tråden en sekund.

Jag skulle vilja baka in mina dyra krediter i mitt bolån på SBAB. Har enligt deras kalkyl ett låneutrymmet på ca 187.000kr.

Har idag blanco på ca 650k och krediter på ca 70k som är synligt hos UC.
Har aldrig haft med inkasso eller liknande att göra men frågan är om det ens är värt att försöka baka in i bolånet med tanke på högt blanco. Vad tror ni?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 254
Mottagna reaktioner
13 377
Poäng
8 917
Hur mycket är din lägenhet värd - hur mycket har du i bolån på den?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Hej!

Tack för svaret. Det jag undrar är just den här KALP kalkylen. Jag vet inte riktigt om jag förstår den helt och du får gärna rätta mig.
Ett nytt bolån med 6% ränta på 2 975 000 ger 15 931:- som kostnad i månaden (19 800:) före ränteavdraget. Vet dock inte vad det är banken tittar på.
Som jag förstår det så är schablonen för en familj på två vuxna och två barn 23 100:-
Med ränteavdrag så ger det oss en kostnad på 39 031:- (42 900:- före ränteavdrag). Då är schablonen för drift 4000 kr (för oss är den 3000 i månaden)
Våra löner efter skatt hamnar på ca 49 500:- Är det alltså meningen att man ska ha 6000 kr över efter detta?
Tänker jag rätt med detta då?

Tyvärr har de redan tagit en UC på oss. Det kändes som om man inte ens hann ansöka innan de gjorde det. Jag har dock fått komplettera och förklara varför
vår ekonomiska situation ser ut som den gör. Tyvärr vill de nog inte höra bortförklaringar utan enbart titta på kalla fakta. Vi får väl kanske kontakta
en annan bank framöver. Det känns bara så jävla surt när man varit kund i 15 år, aldrig missat en enda betalning men när det väl gäller så kanske det faller på några tusen.
Räkna före ränteavdrag och det kan vara så att min belopp kvar för en familj skall vara högre. För en person är det 6000kr. Så ja du tänker rätt och driften får vara den riktiga men var beredd på att visa underlag och ta med ALLT (försäkring, sophämntning rubbet). Har du kollat efter en online KALP? Det hjälper mycket.

Synd at HB är så jobbiga och redan tagit en upplysning. Nästan så de verka få bonus på UC.... De tappar iaf kunder.
Vilket län bor ni i?
 

flutrik

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Räkna före ränteavdrag och det kan vara så att min belopp kvar för en familj skall vara högre. För en person är det 6000kr. Så ja du tänker rätt och driften får vara den riktiga men var beredd på att visa underlag och ta med ALLT (försäkring, sophämntning rubbet). Har du kollat efter en online KALP? Det hjälper mycket.

Synd at HB är så jobbiga och redan tagit en upplysning. Nästan så de verka få bonus på UC.... De tappar iaf kunder.
Vilket län bor ni i?
Hej.

Ok, men då måste jag nog tyvärr ställa in mig på att kalkylen inte kommer att gå ihop. Vi kommer ha 3-4000:- när allt är betalt. Kanske är bättre att ställa in sig på att det inte går för att slippa bli besviken.
Den enda KALP kalkylen jag har hittat är excelarket från 2017. Där räknar de dessutom skatt på den gemensamma inkomsten vilket inte stämmer då skatten för de enskilda lönerna blir lägre var för sig.
Förutom det så vet jag ingen bra kalkyl. Om du har någon så får du gärna dela med dig.

Det är Dalarnas län det gäller. Tycker kontakten med HB är ok, man får chans att berätta varför man hamnat där man gjort. Dock känns det som att de dömer mig när jag pratar om problemen. Det är ju inte så att jag är där och frågar för att jag vill, utan för att det faktiskt är sista chansen att få någon rätsida på det.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Hej.

Ok, men då måste jag nog tyvärr ställa in mig på att kalkylen inte kommer att gå ihop. Vi kommer ha 3-4000:- när allt är betalt. Kanske är bättre att ställa in sig på att det inte går för att slippa bli besviken.
Den enda KALP kalkylen jag har hittat är excelarket från 2017. Där räknar de dessutom skatt på den gemensamma inkomsten vilket inte stämmer då skatten för de enskilda lönerna blir lägre var för sig.
Förutom det så vet jag ingen bra kalkyl. Om du har någon så får du gärna dela med dig.

Det är Dalarnas län det gäller. Tycker kontakten med HB är ok, man får chans att berätta varför man hamnat där man gjort. Dock känns det som att de dömer mig när jag pratar om problemen. Det är ju inte så att jag är där och frågar för att jag vill, utan för att det faktiskt är sista chansen att få någon rätsida på det.
Ja, det är precis min erfarenhet oxå. Om du bokar tid med en rådgivare online hos Nordea och specifikt för bolån, förbered dig så du har allt till hands.
Ange; Anledningen är att ni vill flytta lånet och samtidigt utöka det för att ni har renoverat mm mm. Viss del av blankolånen skulle man kunna behålla och avbetala snabbare. För mig tog Nordea over alla blanko till ett stort lån (1 050 000kr, japp) där jag fick bestämma återbetalningstiden, och jag fick 3,95% ränta. Störst chans är om ni byter bank helt o hållet. Ni har betydligt mer över efter skatt i verkligenheten vs KALP och för att få bättre ekonomi vill ni kunna buffertspara, fondspara och pengsionsspara, till barnen etc.
Ni har bra inkomster så det gör er intressanta för Nordea, särksilt på lång sikt!
De kommer att vilja ha:
1. Lönespecar på er.
2. 6 månader kontoutdrag.
3. Ny värdering från en mäklare som de anvisar.
4. Göra en upplysning, MEN skicka den ni kan ta ut från Minuc det räcker till underlag i början. Till mig sade de hela tiden; vi stänger inte dörren, och vi vill gärna ha x dokument. osv osv. Tills de gått igenom allt och då sade de att om UC jag delat är rätt, kommer vi att godkänna allt.

100ggr bättre än HB.
Man ska inte ha ont i magen för att man pratar med en bank. Nordea killen var super trevlig och förstående.
Det man skall försöka få till är ju en 'win win' för båda, och med rätt bank funkar det fint.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp