• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Bankernas krav för att ge lån blir hårdare

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917

Det är inte bara stigande räntor som gör det svårare att få lån hos bankerna. Framöver kan det krävas flera tusen kronor extra i kalkylen för att bli beviljad efter att Konsumentverkets schabloner uppdateras.

Om två veckor uppdaterar Konsumentverket sin bedömning av vad som är rimliga utgifter för olika typer av hushåll. Det är, visar DN:s rundringning, en del i många av de stora bankernas bedömning av låneansökningar och uppdateringen kan göra kreditprövningarna tuffare framöver.


Intressant men samtidigt ganska väntad. När Kronofogden inför 2023 tar fram sina "förbehållsbelopp" tar man då i beaktning hur konsumentverket resonerat eller är dessa två helt fristående ifrån varandra? Var det i december KFM uppdaterar beloppen inför 2023?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787

Det är inte bara stigande räntor som gör det svårare att få lån hos bankerna. Framöver kan det krävas flera tusen kronor extra i kalkylen för att bli beviljad efter att Konsumentverkets schabloner uppdateras.

Om två veckor uppdaterar Konsumentverket sin bedömning av vad som är rimliga utgifter för olika typer av hushåll. Det är, visar DN:s rundringning, en del i många av de stora bankernas bedömning av låneansökningar och uppdateringen kan göra kreditprövningarna tuffare framöver.


Intressant men samtidigt ganska väntad. När Kronofogden inför 2023 tar fram sina "förbehållsbelopp" tar man då i beaktning hur konsumentverket resonerat eller är dessa två helt fristående ifrån varandra? Var det i december KFM uppdaterar beloppen inför 2023?
Jag tror inte man kikar på konsumentverket så mycket.
Ja det brukar komma i början av december, precis som alla andra år, det är en årlig helt ordinarie rutin.
 

Kexx

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
11 December 2017
Meddelanden
375
Mottagna reaktioner
120
Poäng
307

Det är inte bara stigande räntor som gör det svårare att få lån hos bankerna. Framöver kan det krävas flera tusen kronor extra i kalkylen för att bli beviljad efter att Konsumentverkets schabloner uppdateras.

Om två veckor uppdaterar Konsumentverket sin bedömning av vad som är rimliga utgifter för olika typer av hushåll. Det är, visar DN:s rundringning, en del i många av de stora bankernas bedömning av låneansökningar och uppdateringen kan göra kreditprövningarna tuffare framöver.


Intressant men samtidigt ganska väntad. När Kronofogden inför 2023 tar fram sina "förbehållsbelopp" tar man då i beaktning hur konsumentverket resonerat eller är dessa två helt fristående ifrån varandra? Var det i december KFM uppdaterar beloppen inför 2023?
Jag hoppas verkligen det blir mer än 300 kr bara dom höjer förbehållsbelopp på.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117
Sen kommer lönerna att öka mer med = högre belåningsgrad.

Över tid kommer nog många som köpt hus för flera år sen komma rätt fint undan trots högre räntor. Samma storlek på lånet, men högre löner.
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
474
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Jag hoppas verkligen det blir mer än 300 kr bara dom höjer förbehållsbelopp på.
Eftersom det släpar så hårt så tror jag det finns de som ger upp, jag får inte ihop mina utgifter längre med utmätning. Elen var det första som knäckte allt men det bara fortsätter, förbehållsbelopp räcker inte längre och vad jag förstår är det sista steget i ens ekonomi så man känner att man står nära kanten utan att veta vad man ska göra. Byta boende går inte heller det har jag försökt nu men omöjligt. Uteliggare misstänker jag är nästa steg om man nu väljer att fortsätta leva om man inte reder ut detta. Fattar inte hur det får fortsätta utan åtgärd
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
474
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Tandläkare, vård i övrigt, kläder är bara att glömma.. man får hopps man inte får något akut problem. U-land börjar det kännas som på riktigt
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
När kommer beloppen?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 660
Poäng
1 177
Eftersom det släpar så hårt så tror jag det finns de som ger upp, jag får inte ihop mina utgifter längre med utmätning. Elen var det första som knäckte allt men det bara fortsätter, förbehållsbelopp räcker inte längre och vad jag förstår är det sista steget i ens ekonomi så man känner att man står nära kanten utan att veta vad man ska göra. Byta boende går inte heller det har jag försökt nu men omöjligt. Uteliggare misstänker jag är nästa steg om man nu väljer att fortsätta leva om man inte reder ut detta. Fattar inte hur det får fortsätta utan åtgärd
Det får fortsätta utan åtgärd på grund av lagstiftning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp