• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Bankernas missbruksregister - Lagligt?

Jonte8710

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
7 November 2018
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
125
Poäng
317
Jag började fundera angående bankernas missbruksregister. Vad är det som gör att dom får upprätthålla detta och är det någon som vet om det skulle hålla i en domstol? Om ja, har det testats?

Anmärkningen missbrukad kredit/bankkonto påverkar individen markant i 3 år och verkar i stort sett vara värre än en rättfärdig anmärkning, där man först får ett betalningsföreläggande från KF. Därefter har man möjlighet att ta ställning till detta och betala in eller inte.

Denna anmärkningen ''missbrukad kredit '' däremot.... Det räcker att missa några betalningar, sedan har bankerna tydligen rätt att dela med sig om denna information till alla banker och kreditmarknadsbolag i 3 år. Detta utan att den har gått genom någon myndighet. Vanligtvis är uppgifter som går genom myndigheter offentliga, t.ex att man kan få tag i löner, underskott m.m, då detta går genom en myndighet (Skatteverket). Likaså utfall från kronofogden som också är en myndighet.

Enligt min synpunkt känns det spontant inte helt fair detta. Varför får dom göra detta? Visst att dom skriver in det i deras avtal, men rent krasst kan man skriva in vad som helst i ett avtal, som ändock kan strida mot lagboken. Likställ detta med att snatta i en butik och bli avstängd från denna butik. Det skulle likställas vid att denna butik då har rätt att meddela alla butiker i hela sverige att stänga av denna person från att handla. Lite brutalt exempel, men egentligen likadant.

Och ja, jag har åkt på en missbrukad kredit och den är riktigt irriterande.... Därav skulle jag gärna vilja förstå varför bankerna får upprätthålla denna information och speciellt varför dom får dela med sig till övriga banker utan att den gått genom en myndighet? Jag hade förstått om dom hade fått sparat den för sitt eget bruk i något ÅR enligt GDPR. Men varför får dom dela ut den till övriga banker? Tänker även på GDPR som kom i en ny utsago 2018, finns det något där som skulle kunna hindra bankerna från att få föra detta gemensamma register utan att först passerat domstol eller myndighet?

Någon lagkunnig människa som skulle kunna förklara detta? Jag förstår att säkerligen har bankerna rätt att göra detta enligt någon dold paragraf. Däremot skulle jag gärna veta vilken och varför.


''En betalningsanmärkning är en betalningsförsummelse som har fastslagits av en myndighet eller domstol och som har registrerats i ett kreditupplysningsföretags register. Det är alltså kreditupplysningsföretagen som registrerar betalningsanmärkningar och inte myndigheten eller domstolen som fastslagit en skuld.''
Detta är definitionen av en betalningsanmärkning och i mitt tyckte är missbrukad kredit/bankkonto exakt en betalningsanmärkning och ligger till och med under ''anmärkningar'' på UC-Kopian, detta trots att den inte fastställts hos en myndighet eller domstol?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Mycket intressant! Följer med spänning.
 

Nikke55

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 Februari 2020
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
54
Poäng
177
Väldigt intressant. Kan faktiskt vara olagligt det de gör. När man tänker efter känns det rätt så märkligt att det står under anmärkningar när det står på konsumenternas att det egentligen inte är en vanlig anmärkning.
 

Jonte8710

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
7 November 2018
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
125
Poäng
317
Och som vi vet sedan tidigare så kan vi nog inte längre nämna en enda svensk bank som INTE åkt dit för penningtvätt senaste åren. Bankerna är inte att lita på. Så detta är värt att fundera på, huruvida dom får föra ett ”gemensamt register” eller ej.
 
Senast ändrad:

Jonte8710

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
7 November 2018
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
125
Poäng
317
En dold paragraf?? Varför inte bara googla fram Kreditupplysningslagen ...? https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/kreditupplysningslagen/
Ja, denna har jag sett. Däremot har jag inte hittat någonstans där det står att bankerna får dela med sig av uppgifter som inte gått genom myndigheter. Dom får samla för eget bruk enligt GDPR och datainspektionen. Läser man på regeringens hemsida så hittar man förslag till som tätt för att ändra kreditupplysningslagen. Detta är eventuellt något som skulle kunna förbjudas.

Samt så skriver datainspektionen att det inte kan bli en anmärkning bara för att den hamnar hos inkasso. Utan att det är först efter betalningsföreläggande som anmärkning kan komma. I UC-kopian redovisas missbrukad kredit som det som en anmärkning och således klassificeras det som en anmärkning. Sedan ser jag inte varför dom får dela med sig angående detta.

I mitt tycke är missbrukad kredit identiskt med en betalningsanmärkning vad det gäller UC. UC ägs väl dessutom av bankerna själva. Att denna uppgift ska få spridas fritt mellan banker kan jag inte läsa mig till någonstans.
 

CJ81

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
10 Mars 2017
Meddelanden
525
Mottagna reaktioner
161
Poäng
357
Bra tråd! Håll oss gärna uppdaterade.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Bra att nån ifrågasätter detta. Tycker också det är lite äckligt beteende. Dom agerar som en sekt tillsammans med UC. Jag är lika trött på Klarna som dyker upp precis överallt.
 

Jonte8710

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
7 November 2018
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
125
Poäng
317
Bankerna ägde UC helt till 2018, då köpte ett finländskt bolag upp UC. Bankerna erhöll vid försäljningen aktier i det finska bolaget och kontrollerar såldes UC även nu. T.ex skandia äger ca 29% av det finländska bolaget. Så visst är UC och bankerna en sekt:tummen:

Det är datainspektionen som kontrollerar denna lag angående kreditupplysningar och har alla möjligheter att utreda och ändra detta om dom skulle vilja, så det blir mest intressant vad dom säger.

Håller er uppdaterade när jag får återkoppling i ärendet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp