• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Bankkort tar de UC?

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Min sanering avslutades för ungefär ett år sedan, så inledandet skedde för cirka sex år sedan. Det var inte Swedbank som jag hade som bank.

Så de kan inte neka ett Mastercard eller Visa längre? Jag vet att bankerna var tvungna att tillhandahålla ett kort som man kunde ta ut pengar med och handla med i butiker, och att de resonerade som att de uppfyllde det med Maestro eller Visa Electron. Att kortet skulle fungera vid alla internetköp är dock första gången jag hör, men det låter väldigt bra! Som skuldsatt är man tillräckligt offside och i underläge som det är, och man behöver verkligen inte aktivt motarbetas av bankerna.
Ok, det förklarar varför du blev av med det från början, det var andra regler för sex år sedan. Finansinspektionen skriver bl a följande om bankkort på sin hemsida: http://www.finansinspektionen.fi/se...Grundlaggande_banktjanster/Pages/Default.aspx
Bland annat debetkort och nätbankskoder är tjänster hör till betalkonton med grundläggande funktioner
Inlåningsbanker ska tillhandahålla konsumentkunder betalkonton med grundläggande funktioner på ett jämlikt och icke-diskriminerande sätt. Betalkonton med grundläggande funktioner ska vara förenade med bland annat följande tjänster
öppnande, användande och avslutande av betalkontot
  • insättning av medel
  • uttag av kontanter inom en EES-stats område
  • utförande av betalningstransaktioner genom överföringar till exempel via onlinetjänster, på bankkontor och vid terminaler; samt överföringar som stående uppdrag, direktbetalningar och direktdebiteringar
  • utförande av betalningstransaktioner med betalkort även online
Antalet transaktioner får inte begränsas.

Är helt enig med dej att vi är tillräckligt utsatta utan att behöva ytterligare "tjafs" med bankerna. Jag tror att det kan finnas enskilda banktjänstemän som fortsatt nekar "rätt" kort, men det kan vara bra att man vet att man kan stå på sej.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Så de kan inte neka ett Mastercard eller Visa längre? Jag vet att bankerna var tvungna att tillhandahålla ett kort som man kunde ta ut pengar med och handla med i butiker, och att de resonerade som att de uppfyllde det med Maestro eller Visa Electron. Att kortet skulle fungera vid alla internetköp är dock första gången jag hör, men det låter väldigt bra! Som skuldsatt är man tillräckligt offside och i underläge som det är, och man behöver verkligen inte aktivt motarbetas av bankerna.
för mindre än ett år sedan blev många nekade att öppna både bankkonto och skaffa kort som man kunde ta ut pengar med ifall man inte hade någon inkomst
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
för mindre än ett år sedan blev många nekade att öppna både bankkonto och skaffa kort som man kunde ta ut pengar med ifall man inte hade någon inkomst
Det får banken inte göra så länge den sökande inte begått något brott mot banken.
 

Rudolf

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
18 Januari 2012
Meddelanden
95
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Hos nordea fick iallafall jag vanlig visa debit trots utmätning
 

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
Forex bank visa debit gick bra och jag har pågående skuldsanering, de tog UC
 

Mimosa

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
28 September 2011
Meddelanden
239
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Ok, det förklarar varför du blev av med det från början, det var andra regler för sex år sedan. Finansinspektionen skriver bl a följande om bankkort på sin hemsida: http://www.finansinspektionen.fi/se...Grundlaggande_banktjanster/Pages/Default.aspx
Bland annat debetkort och nätbankskoder är tjänster hör till betalkonton med grundläggande funktioner
Inlåningsbanker ska tillhandahålla konsumentkunder betalkonton med grundläggande funktioner på ett jämlikt och icke-diskriminerande sätt. Betalkonton med grundläggande funktioner ska vara förenade med bland annat följande tjänster
öppnande, användande och avslutande av betalkontot
  • insättning av medel
  • uttag av kontanter inom en EES-stats område
  • utförande av betalningstransaktioner genom överföringar till exempel via onlinetjänster, på bankkontor och vid terminaler; samt överföringar som stående uppdrag, direktbetalningar och direktdebiteringar
  • utförande av betalningstransaktioner med betalkort även online
Antalet transaktioner får inte begränsas.

Är helt enig med dej att vi är tillräckligt utsatta utan att behöva ytterligare "tjafs" med bankerna. Jag tror att det kan finnas enskilda banktjänstemän som fortsatt nekar "rätt" kort, men det kan vara bra att man vet att man kan stå på sej.

Där ser man. "Nya" regler tydligen. Har haft skuldsanering som avslutades i Maj månad i år. Jag hade tur med min bank - Swedbank (lokalt). De bad mig komma ned på banken då de fick veta om att jag skulle få skuldsanering. Hade ett kreditkort som jag måste byta ut till ett annat kort. Jag fick ett Mastercard, glad blev jag. Vet att andra fick inte det. Men nu är det alltså så att alla får typ Visa eller Mastercard.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Där ser man. "Nya" regler tydligen. Har haft skuldsanering som avslutades i Maj månad i år. Jag hade tur med min bank - Swedbank (lokalt). De bad mig komma ned på banken då de fick veta om att jag skulle få skuldsanering. Hade ett kreditkort som jag måste byta ut till ett annat kort. Jag fick ett Mastercard, glad blev jag. Vet att andra fick inte det. Men nu är det alltså så att alla får typ Visa eller Mastercard.
Stämmer, de nya reglerna gäller fr o m september 2017.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Coop Mastercard "Betala före" funkar på Internet. Ingen UC tas. Ingen avgift heller. Jag har det, mest för att handla mat på Coop, men det har hänt att jag har använt det på andra ställen. Jag har även Swedbank Mastercard med kredit, men det skaffade jag när jag hade lite bättre förutsättningar än idag...
 

lanaren360

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
27 April 2016
Meddelanden
584
Mottagna reaktioner
235
Poäng
417
Tack för alla svar :)

Problemet är inte att jag inte kommer få kortet utan att jag vill inte ta en UC för det. Nästa år i oktober har jag 0 ff (har 2 st nu) och tänkte då få till ett lån med riktigt bra ränta har ett med 5,75 % och ett med 7%.

Visst jag kan ta kortet nu och sedan bara vänta tills november nästa år. Inte hela världen. Men jag tycker bara att Swedbank bara kunde kolla om man har skött sitt förra kort hos dem osv utan UC .

Har inte haft en annan bank så.
 

Ralle

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 December 2013
Meddelanden
178
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Coop Mastercard "Betala före" funkar på Internet. Ingen UC tas. Ingen avgift heller. Jag har det, mest för att handla mat på Coop, men det har hänt att jag har använt det på andra ställen. Jag har även Swedbank Mastercard med kredit, men det skaffade jag när jag hade lite bättre förutsättningar än idag...

Coop Mastercard - Betala Före, kommer att upphöra 31/1-19. Tydligen inte tillräckligt populär produkt enligt Coop själva. Fick brev med Posten idag att mitt kort är uppsagt, men det kommer fungera fram t.om sista januari.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp