• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Samlingslån eller skuldsanering?

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Hej,

Jag är ny på detta forum och skapade denna tråd för att få tips på hur jag ska göra med min ekonomi. Ska jag söka skuldsanering med hjälp av budget & skuldrådgivningen eller vänta ut tills jag får bättre uc och söka samlingslån igen?

Jag betalar 12.400:- i månaden för alla lån med räntor vilket är mycket. Bakgrunden till dessa skulder jag har är spelmissbruk men inte rört spel på ca 2 år och är inte ens intresserad av det längre då jag fattat det är idioti. Nu får jag försöka lösa skulderna på bästa sätt.


Lite info om inkomst och lån:

inkomst: 407k 2019, 480k 2020
Månadslön brutto 38500, netto ca 27500.
Uc just nu: 4,47 % med 10 ff och ett kreditkort som är utnyttjat 16k/50k sen förra månaden, dock är det inbetalt nu så ucn blir väl bättre nästa uppdatering.
Alla ff är borta 2022-02-25 så det är ettag kvar.


Skulder:

Remember: 218.000:- ränta: 9,95 % (2400:-/mån)

Nordea: 161.000:- medlemslån ränta: 5,35 % (2500:-/mån)

Lån och spar: 213.000:- ränta: 6,42 % (2600:-/mån)

Forex: 367.000:- ränta: 5,75 % (3900:-/mån)

Sen är jag skyldig min pappa ca 500k som jag betalar 1000:- varje månad utan ränta.

total månadsavgift för alla lån: 12400:-

= 959.000:- för lånen utan pappas skuld. Med pappas skuld 1459.000:-

Bor i en hyresrätt med 5700:- i hyra och sen har man andra utgifter som leasingbil 2000:- mån och el, bredband, telefon osv.
Som ni säkert förstår så har jag inte alls mycket pengar kvar varje månad, eller tror jag snarare går back.

hur hade ni gjort i min sits? Detta är enormt jobbigt och ja tänker på mina lån konstant. Min högsta dröm är att bli skuldfri.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 192
Mottagna reaktioner
906
Poäng
817
Är ändå 15.000 kvar efter att lånen är betalda så tror det blir svårt att få igenom en skuldsanering. Känns som att du kan betala tillbaka inom rimlig tid för att det ska gå.
Vänta ut alla FF och försök samla så mkt som möjligt sen när det går! har du då 15.000 kvar så försök att dra ner dina kostnader för allt annat och få lite mer att röra dig med så får du kämpa på ett år till FF är borta
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Vänta ut dina förfrågningar och sök sen 500k. Vänta sedan 6 månader till och sök 500k igen. Ha som mål att samla allt till endast 2 lån. Jag har ungefär samma skuldbörda och det är mitt mål iaf. Öka dina inkomster och minska dina utgiftef. Är bilen nödvändig? Trista råd men så är det.
Skuldsanering blir nog tufft.
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Vänta ut dina förfrågningar och sök sen 500k. Vänta sedan 6 månader till och sök 500k igen. Ha som mål att samla allt till endast 2 lån. Jag har ungefär samma skuldbörda och det är mitt mål iaf. Öka dina inkomster och minska dina utgiftef. Är bilen nödvändig? Trista råd men så är det.
Skuldsanering blir nog tufft.

tack för svaret! Kan man få 500k i ett samlingslån? Trodde max var 350?

2 lån låter riktigt bra! Frågan är vilken ränta man får. Ska försöka så gott jag kan. Då är de nog inte lönt att söka sanering nej.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Nejdå, du kan få 500 som ensamsökande från några banker. 400’ ännu vanligare, och så 350 är väl det vanligaste. Men jag hade sökt 500 för att få så högt bud som möjligt.
Med 4,4 i betyg och 10 förfrågningar får du inte dom bästa räntorna. Du skulle dock kunna börja med ett ”sämre lån” bara för samla ihop så mycket som möjligt och sen göra ett nytt försök och förhandla ner väntan. För det ser ju bättre ut ju färre lån du har också.
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Nejdå, du kan få 500 som ensamsökande från några banker. 400’ ännu vanligare, och så 350 är väl det vanligaste. Men jag hade sökt 500 för att få så högt bud som möjligt.
Med 4,4 i betyg och 10 förfrågningar får du inte dom bästa räntorna. Du skulle dock kunna börja med ett ”sämre lån” bara för samla ihop så mycket som möjligt och sen göra ett nytt försök och förhandla ner väntan. För det ser ju bättre ut ju färre lån du har också.

jaså det låter ju ändå bra! Men tror jag ändå väntar tills 0 ff. Men vad är egentligen en bra ränta på ett lån på 500k? 5 %? Vilka banker kan ge 500 samlingslån?
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Det du också kan göra om du vill vänta ut ytterligare förfrågningar och vänta med att ansöka om att samla dina lån, är att ansöka om jämkning av skatten. Med den skuldbördan borde du ha ett högt underskott och således borde du inte behöva betala många procent i skatt. Använda de ”extra” pengarna till att amortera på dina skulder så kommer dina förutsättningar snabbt att ändras till det bättre. Med färre förfrågningar kommer du dessutom få en bättre ränta på kommande samlingslån.
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Det du också kan göra om du vill vänta ut ytterligare förfrågningar och vänta med att ansöka om att samla dina lån, är att ansöka om jämkning av skatten. Med den skuldbördan borde du ha ett högt underskott och således borde du inte behöva betala många procent i skatt. Använda de ”extra” pengarna till att amortera på dina skulder så kommer dina förutsättningar snabbt att ändras till det bättre. Med färre förfrågningar kommer du dessutom få en bättre ränta på kommande samlingslån.

nu förstår jag inte riktigt vad du menar, jag skulle fått tillbaka 20k på skatten i juni men jag sänkte underskottet hälften till 11k så jag får tillbaka 10.000:- istället.
Du menar jag ska betala in det på något av lånen istället?
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
jaså det låter ju ändå bra! Men tror jag ändå väntar tills 0 ff. Men vad är egentligen en bra ränta på ett lån på 500k? 5 %? Vilka banker kan ge 500 samlingslån?

Njaa, du kommer nog inte få 5% om du blir beviljad 500.000. Det är typ Collector, Resurs, Komplett, Remember osv som kan bevilja det och då pratar vi inte de lägsta räntorna. Men i ditt fall tänkte jag mer som ett första steg för att samla så mycket som möjligt. Pratar vi 400’ dock så kan du få fina räntor.
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Aha, det framgick inte av din beskrivning. Ja, jag hade givetvis använt de 10K till att amortera på något lån. Inför nästa år kan du ansöka om jämkning. Det finns en utmärkt tråd om detta. Genom att jämka får du lägre skatt och kan därmed amortera mera.

nu förstår jag inte riktigt vad du menar, jag skulle fått tillbaka 20k på skatten i juni men jag sänkte underskottet hälften till 11k så jag får tillbaka 10.000:- istället.
Du menar jag ska betala in det på något av lånen istället?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp