• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Berätta för anhöriga

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Skäms som fan för mig, förstört mitt liv, kan inte hitta på något med en fattig jävel osv :D
Hur förstör du någon annans liv genom att vara skuldsatt?
Förstår verkligen inte hur vederbörande resonerar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

MissbrukARN

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 November 2021
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
131
Poäng
317
Lycka till Johan, att berätta var det bästa som hände mig.

Jag tolkar dock ditt första inlägg som att du har en spira hopp om att dina föräldrar ska erbjuda sig att betala av dina skulder - och jag tycker att du bör vara ärlig mot dig själv och ta en rejäl funderare på det med en gång.

Det är ingen dum idé, om du levt på löneutmätning ett tag och har en miljon kr hos kronofogden och inte tagit nya lån det senaste året (2021), så tycker jag du ska fundera på att lägga fram det som ett förslag hos dem.

1. Jag har levt på löneutmätning i x år nu och det beror på att jag har en miljon i skulder på grund av Y.

2. Det här tynger mig oerhört mycket och jag vill berätta för er då jag vill hålla en öppen och ärlig relation med er.

3. Jag skulle ljuga om jag inte sa att jag önskar er hjälp med de här lånen, jag har förberett ett avtal som ni gärna får läsa igenom. Men jag förväntar mig inte att ni ska hjälpa mig med det här, det kommer ta x år innan mina skulder är betalda hos Kronofogden och jag och min dotter kan klara oss på det.


Eller nåt.

Ska du be dem om hjälp behöver du ha klargjort för dig själv de villkor de ska ställa på dig för att inte du ska hamna där igen.

Det är bra om du redan innan kan visa vilka åtgärder och hjälpmedel du tagit hjälp av. T.ex. att spärra dig på låneförmedlare, förhandlat räntor, tagit hjälp av en skuldrådgivare i kommunen, sökt skuldsanering. Visa hur du skulle kunna återbetala dem, ta ut i förskott på sitt arv är rätt vanligt när man lånar av sina föräldrar.

Jag vet inte varför du har dessa skulder, kunde inte läsa det i tråden (skummade dock igenom inläggen), men du behöver visa dem att du inte tänker hamna där igen. Inte genom ord, utan handling.

Jag har 3 miljoner som grundar sig mest i psykisk ohälsa och spelberoende, innan jag berättade gjorde jag massor av saker för att när jag väl berättade ville visa att jag vill ha en förändring i mitt liv.

Lycka till.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Då har jag berättat allt , ja det blev väl lite som förväntat , att dom blev såklart besvikna vad skulle man annars tro liksom , skönt att fått ut det ! Var riktigt svårt att berätta en sån sak ! Jag sa också att jag vill fortsätta betala på Handelsbanken lånet själv så länge det går iallafall ! Dom kommer säkert ringa mig under kvällen när det hunnit sjunka in lite ! Men skönt att ha berättat det iallafall :)
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Då har jag berättat allt , ja det blev väl lite som förväntat , att dom blev såklart besvikna vad skulle man annars tro liksom , skönt att fått ut det ! Var riktigt svårt att berätta en sån sak ! Jag sa också att jag vill fortsätta betala på Handelsbanken lånet själv så länge det går iallafall ! Dom kommer säkert ringa mig under kvällen när det hunnit sjunka in lite ! Men skönt att ha berättat det iallafall :)
Modigt och grymt! Skönt det gick bra. Ja låt dom smälta allt, som sagt ibland kan man få höra ett annat också i stundens hetta. Men huvudsaken är det känns bra för dig. Finns om det är nått kompis! Må
Bäst. Önskar dig all lycka och välgång på din resa mot ditt skuldfria liv❤️
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Modigt och grymt! Skönt det gick bra. Ja låt dom smälta allt, som sagt ibland kan man få höra ett annat också i stundens hetta. Men huvudsaken är det känns bra för dig. Finns om det är nått kompis! Må
Bäst. Önskar dig all lycka och välgång på din resa mot ditt skuldfria liv❤️
Jo mamma menar inget illa jag vet det , men hon brukar bli rätt så på och kan slänga ut sig en del onödiga saker ! Men jag förstår dom är besvikna ! Vem hade inte varit det liksom ! :) stort tack :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp