• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Betalningsanmärkningar försvinner när?

Riri

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
9 September 2018
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
34
Poäng
137
Hej,
Jag undrar en sak gällande betalningsanmärkningar.
Om man har ett skuldsaldo och anmärkningar, sedan så får man ett lån utifrån för att lösa KF skulden. Hur länge ligger anmärkningarna kvar då? Och skulle det i så fall innebära att jag kan ta ett eget lån när anmärkningarna är borta eller är man F-ed for life?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Hej,
Jag undrar en sak gällande betalningsanmärkningar.
Om man har ett skuldsaldo och anmärkningar, sedan så får man ett lån utifrån för att lösa KF skulden. Hur länge ligger anmärkningarna kvar då? Och skulle det i så fall innebära att jag kan ta ett eget lån när anmärkningarna är borta eller är man F-ed for life?
Dina anmärkningar försvinner efter tre år när dem regristrerades. Du kommer att ha historisk skuldsaldo i 24 månader från den dagen när du betalar skulden till KF.Du kan se på din uc när anmärkningar uppstod.
 

Riri

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
9 September 2018
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
34
Poäng
137
Dina anmärkningar försvinner efter tre år när dem regristrerades. Du kommer att ha historisk skuldsaldo i 24 månader från den dagen när du betalar skulden till KF.Du kan se på din uc när anmärkningar uppstod.
Okej så skuldsaldot syns inte efter 2 år från det datum jag betalat allt och anmärkningar försvinner 3 år efter att den sista registrerats?
 

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Okej så skuldsaldot syns inte efter 2 år från det datum jag betalat allt och anmärkningar försvinner 3 år efter att den sista registrerats?
Japp...Anmärkningar försvinner efter tre år. Dem försvinner inte efter att sista registrerats. Varje anmärkning försvinner efter tre år. Så om dem är utspridda under några månader då kommer dem att försvinna när dem "fyller" tre år.
 

Riri

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
9 September 2018
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
34
Poäng
137
Japp...Anmärkningar försvinner efter tre år. Dem försvinner inte efter att sista registrerats. Varje anmärkning försvinner efter tre år. Så om dem är utspridda under några månader då kommer dem att försvinna när dem "fyller" tre år.
Vet du hur det blir därefter? Om man ska ta blancolån när anmärkningar och skuldsaldot försvinner?
Är det så att bankerna nekar på grund av ens historik eller blir det så att det som inte syns inte finns?
 

Jappp

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
10 December 2016
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
290
Poäng
447
Det finns ingen historik om tre år.Allt är borta.Det är bara uppe till dig att du inte söker lån innan dess.Du kan bli beviljad nya lån innan anmärkningarna försvinner men då blir det lån med dåligt ränta och det borde du undvika. Om du inte söker nya lån under tre års perioden då kommer du att få riktiga fina erbjudande med fin ränta när allt är borta.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Missbrukad konto kredit sitter väl bara i 2 år ? Det är den infon jag hittat iallafall :)
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Vet du hur det blir därefter? Om man ska ta blancolån när anmärkningar och skuldsaldot försvinner?
Är det så att bankerna nekar på grund av ens historik eller blir det så att det som inte syns inte finns?

Har du misskött lån hos en bank så är det klart att det finns en risk att just den banken kommer ihåg att du är en riskfylld kund och inte vill låna ut till dig.

Andra banker tittar sannolikt inte på detta (även om vem som helst kan kolla om du har haft problem med Kronofogden hur långt som helst tillbaka i tiden, men det är krångligt och inget du behöver vara särskilt rädd för om du inte är statsministerkandidat eller något liknande och har undersökande journalister efter dig).

Så du är ganska ren den dagen sista anmärkningen är borta. Du har antagligen inte lika bra UC-betyg som om du aldrig hade haft några anmärkningar, men ofta blir betyget dramatiskt förbättrat samma dag som sista anmärkningen försvinner.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp