• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

JesseTopp

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
31 Juli 2013
Meddelanden
88
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Hej,

Läser här i forumet att många tycks ha fått betalningsanmärkningen "misskött kredit" bara för att förfallna belopp hamnat hos inkasso?

Isåfall verkar det som att "misskött kredit" är den enda betalningsanmärkningen man kan få utan att KFM gör någon typ av utslag?? (Om man betalar ett betalningsföreläggande i tid ska man väl egentligen inte riskera någon betalningsanmärkning?).

Nu är det ju inte KFM som utfärdar anmärkningar utan bankerna & finansinstituten. Känns lite godtyckligt att man skulle kunna få en anmärkning "bara" för att en skuld går till inkasso... eller?? @Lasseman eller någon annan av er kanske vet mer??

/JP
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 173
Mottagna reaktioner
12 754
Poäng
9 787
Ska jag svara på din åsikt att det känns godtyckligt?:)
Du har rätt i att kfm inte utfärdar anmärkningar. Den linjen håller jag på
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 334
Mottagna reaktioner
6 851
Poäng
4 477
Ja så är det, vissa långivare rapporterar misskött kredit eller missbrukat bankkort när de säger upp lånet/krediten och skickar till inkasso. Man går på nålar hela tiden!! Jag har haft båda ovannämnda anmärkningar, den första syns på uc i två år och den andra i ett år.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 334
Mottagna reaktioner
6 851
Poäng
4 477
Ska jag svara på din åsikt att det känns godtyckligt?:)
Du har rätt i att kfm inte utfärdar anmärkningar. Den linjen håller jag på
Lite godtyckligt är det väl ändå?? Eftersom ALLA uppsagda lån och krediter inte per automatik leder till dessa anmärkningar så är det upp till varje lån/kreditgivare och det är godtyckligt!
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Lite godtyckligt är det väl ändå?? Eftersom ALLA uppsagda lån och krediter inte per automatik leder till dessa anmärkningar så är det upp till varje lån/kreditgivare och det är godtyckligt!

Jag skulle vilja säga att det är de ”seriösa bankerna” som rapporterar detta. Får du en uppsagd kredit hos t ex Swedbank får du garanterat en misskött kredit. En aktör som t ex Vivus rapporterar inte det.

Det skulle vara bra med en lista här. Att alla som har fått/får en misskött kredit anger från vilken aktör och i vilket steg (inkasso, kfm) den uppkom?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 334
Mottagna reaktioner
6 851
Poäng
4 477
Jag skulle vilja säga att det är de ”seriösa bankerna” som rapporterar detta. Får du en uppsagd kredit hos t ex Swedbank får du garanterat en misskött kredit. En aktör som t ex Vivus rapporterar inte det.

Det skulle vara bra med en lista här. Att alla som har fått/får en misskött kredit anger från vilken aktör och i vilket steg (inkasso, kfm) den uppkom?
Men jag hade skuld hos Nordea som blev uppsagd samtidigt som mitt Halens lån och Halens lånet gav anmärkning men Nordea däremot skickade till Inkasso utan att rapportera anmärkning.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 334
Mottagna reaktioner
6 851
Poäng
4 477
Generellt tror jag att trenden går mot att fler och fler rapporterar misskött kredit eller skräms med det i alla fall. Nu har jag MoneyGo efter mig med massa brev och sms om att jag är sen och riskerar att få anmärkning om misskött kredit.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Men jag hade skuld hos Nordea som blev uppsagd samtidigt som mitt Halens lån och Halens lånet gav anmärkning men Nordea däremot skickade till Inkasso utan att rapportera anmärkning.

Att TF Bank (Halens) rapporterar är ju inte så konstigt, de är riktigt stora. Att de gör det redan vid inkasso är tufft. Nordea rapporterar kanske då först när kfm involveras?
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Generellt tror jag att trenden går mot att fler och fler rapporterar misskött kredit eller skräms med det i alla fall. Nu har jag MoneyGo efter mig med massa brev och sms om att jag är sen och riskerar att få anmärkning om misskött kredit.

Kämpigt :( Jag hade Aasa efter mig, de hotade också under en lång period. Lyckades tillslut lösa lånet och slapp misskött kredit.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 334
Mottagna reaktioner
6 851
Poäng
4 477
Att TF Bank (Halens) rapporterar är ju inte så konstigt, de är riktigt stora. Att de gör det redan vid inkasso är tufft. Nordea rapporterar kanske då först när kfm involveras?
Har tack och lov lyckats hålla mig borta fr anmärkningar pga utslag. Misskött kontokort som jag fick av Ikanobanken gällde belopp under 3000 kr, tror det var 2600 kr totalt som jag hade då på ikea kortet. Ikano rapporterade direkt när de släppte till Lindorff.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp