Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 32 kreditgivare
3. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Betalplan och gemensamma lån

Diskussion i 'Fritt' startad av jobaby, 13 februari 2019 kl 20:03.

1. jobaby

jobaby V.I.P - Trofépoäng: 417

Mottagna gillanden:
    252
    Trofépoäng:
    417
    God afton alla kämpar!

Jag har haft skuldsanering ca 2 år. I betalplanen så ingår tre stycken gemensamma lån som jag har tillsammans med frun. Jag betalar på dessa genom betalplanen och frun betalar fullt ut på lånen enligt de vanliga månadsbetalningarna.

Då båda jag och frun betalar på lånen kommer de vara återbetalda innan min skuldsanering är klar. KFM betalar ju ut till alla borgenärer en gång på år.
    Vad händer när KFM betalar ut och lånet redan är återbetalt?
    m
    I den tidigare skuldsaneringlagen så betalde man själv till alla borgenärer varje månad och om då ett lån redan var klart innan skuldsaneringen så betalda man ju bara inget till dom.

Verkar vara svårt att få svar då jag frågade kommunens skuldrådgivare och han visste inte riktigt hur det skulle bli och av KFM fick jag nått svar som inte kändes direkt säkert.

Nån som är samma situation och vet nått?

Kämpa på där ute!

Kimsan72 gillar detta.
    • Bästa samlingslån Sambla & tips
    • Monetti 20 000 kr över 1 år, många godkända lån under 2019.
    • Spargo 150 000 kr över 10 år, UC. Finns ej hos förmedlare.
  2. Idiotfru

Idiotfru Viktig medlem - Trofépoäng: 187

Mottagna gillanden:
    70
    Trofépoäng:
    187
    Jag har samma. Du kommer fortfarande betala in enligt din plan men de pengarna får du tillbaka efter avslutad skuldsanering. Se det som en glad överraskning då ☺

jobaby och Kimsan72 gillar detta.
  3. jobaby

Mottagna gillanden:
    252
    Trofépoäng:
    417
    Ok tack så mycket för svaret!!

4. jobaby

Mottagna gillanden:
    252
    Trofépoäng:
    417
    Fick du det svaret från kronofogden?

5. Idiotfru

Idiotfru Viktig medlem - Trofépoäng: 187

Mottagna gillanden:
    70
    Trofépoäng:
    187
    Ja. Jag kontaktade alla när de började kräva full betalning från min man trots att jag hade skulden i min sanering. Så det är väl undersökt ☺. Skulden är betald nu genom hans insättningar men min betalplan rullar på och pengarna dras till det företaget men det blir ett plus för mig istället. Tror dock inte jag kan räkna med någon ränta haha.

6. Mjau 74

Mjau 74 V.I.P - Trofépoäng: 517

Mottagna gillanden:
    477
    Trofépoäng:
    517
    Vi har precis samma och jag har funderat på hur det funkar. För oss handlar det om en ganska stor summa... kommer banken sitta på dessa pengar då tills min mans skuldsanering är slut sen betala tillbaka dom?

7. magdaa

magdaa Viktig medlem - Trofépoäng: 327

Mottagna gillanden:
    188
    Trofépoäng:
    327

Hej @jobaby

Hur går det med din sanering?

Jag vill bara säga att när du började skriva om din resa här på forumet för några år sedan, så följde jag dig och var i ungefär samma sits. Fick råd och tips och blev stärkt! Jag har också skuldsanering idag sedan ca 1,5 år tillbaka och vill bara tacka dig för att du delade med dig av din tuffa resa fram till ditt beslut. Det var skönt att läsa om någons resa, (och alla andras då), även om jag inte skrev så mycket själv. Visst går tiden ganska fort även om det är tufft många gånger att få ihop det.

Önskar dig lycka till och jag tycker man börjar se ljuset i tunneln!

Magdaa

8. jobaby

Mottagna gillanden:
    252
    Trofépoäng:
    417
    Hello Magdaa!

Vad bra att vi kan hjälpa varandra!
    Det går bra med skuldsaneringen, såklart tufft att få det att gå ihop men känns så skönt att slippa alla räkningar.
    Jag har tur som har en fru utan några ekonomiska bekymmer så det går runt bra ändå. Men klart att det känns tungt ibland att aldrig kunna unna sig nått extra.

Har gjort en omprövning av skuldsaneringen då jag fick högre lön och vi flyttade till billigare boende. Betalar nu mer än från början men går bra ändå.
    Sen är man alltid lite orolig att nån ska knorra och begära omprövning eller upphävande men bara o kämpa på.
    Nu har jag typ 45 000 mer i årsinkomst än förra året pga jag kommenderades i jobbet till annan ort i somras och fick ersättning för detta och sen har det varit mycket oplanerad övertid.
    Är säkert nån som kommer kolla och försöka få mer pengar men har jag räknat rätt så når jag inte upp till4-5000 mer i månaden och jag kommer framåt nu inte komma upp i den ersättningen.

Sen har jag funderat på frågan som jag ställde ovan, det är mycket pengar som ska betalas ut till de tre lånen och har jag räknat rätt så kommer de vara återbetalda 1-2 år innan saneringen är klar. Frun betalar ju som sagt fullt ut på dessa och sen betalar ju KFM ut varje år en rejäl summa.

Vi får kämpa på och se fram emot ett liv utan skulder och skuldsanering.

Lize och Kimsan72 gillar detta.
  9. magdaa

magdaa Viktig medlem - Trofépoäng: 327

Mottagna gillanden:
    188
    Trofépoäng:
    327
    Hoppas det ordnar sig med dina lån!

Jag arbetar också lite extra för att dryga ut min kassa. Ca 1500/månad vilket är mycket när man har existensminimum att leva på. Tacksam att jag orkar.

Kämpa på!!:):)

Lize och Kimsan72 gillar detta.

Dela sidan