• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Beviljad livshistoria

Malte

Medlem
Poäng: 86
Blev medlem
17 Mars 2020
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
21
Poäng
86
Efter flera år av förnekelse och att ständigt leva på kredit bestämde jag mig i januari ifjol att släppa allt till kronofogden.
Man kan säga att problemen startade direkt jag flyttade hemifrån genom att köpa möbler på kredit. Sen kom första billånet, visa gold mm. Det mesta jag handlade i mina unga år köptes på kredit då man tänkte 150:- i månaden är ju inga problem. Nej det är det ju inte, men många bäckar små.
Efter några år för att spara pengar togs ett samlingslån för att få ner månadskostnaderna. Kan ju va en superbra idé om man hädanefter använder sina egna pengar att handla för.
Sen blev jag med hus som jag fortfarande bor kvar och har lån på. Nya krediter skaffades, nya samlingslån, nya krediter, nya samlingslån. Så fortsatte det tills jag i januari ifjol insåg att jag inte skulle kunna betala alla räkningar. Jag hade ju tänkt på att släppa allt till kronofogden ett tag, var ju bara tvungen att berätta allt för sambon. Tillfället kom när hon frågade om jag hade spelproblem när jag aldrig hade några pengar. En djup suck togs, tårar i ögonen och med skam i hela kroppen så berättade jag, livrädd att hon skulle lämna mig. Jag kan inte säga att hon förstod hur jag kunnat låta det gå så långt, men hon stöttade mig och har stöttat mig genom hela processen. Ett ovärderligt stöd och mitt livs kärlek.
I samma veva som min lön började att utmätas ansökte jag om skuldsanering. Efter några veckor kom ett brev att jag skulle få hembesök. Nervös och skamsen över det ringde jag till han som hade hand om hembesöket. Blev jättebra mottagen och när jag la på kände jag mig lättad. De var två stycken som kom på besök, båda supertrevliga och när de lämnade kändes det kanon.
En ny daglig rutin startades, kolla poit om mitt namn skulle va med. Dagar och veckor gick. Men i november så dök mitt namn upp, INLEDANDE SKULDSANERING!! En underbar känsla men vågade inte hoppas för mycket. Fick brev där det stod hur mycket jag skulle betala in varje månad. Sen fortsatte rutinen att dagligen kolla poit, även om jag visste att det skulle ta ett par veckor. Efter nån vecka kom ett brev från kronofogden, fan tänkte jag, avslag. Mitt namn hade ju inte varit med i poit. Öppnade brevet och där var en betalningsplan och jag skulle ringa för att godkänna den. Sagt och gjort, jag ringde och hade återigen ett jättebra samtal med min handläggare. Det va fortfarande inga garantier på att jag skulle bli beviljad. Så tillbaka till rutinen att kolla poit. Sen så en natt denna vecka när jag va vaken till efter midnatt kom jag på, ny dag, måste kolla poit. Mitt namn va med BESLUT OM SKULDSANERING. Hjärtat rusade av lycka och det tog ett par timmar innan jag kunde somna. 48 inbetalningar kvar innan jag är skuldfri!!!
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

J900

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
19 Maj 2019
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
44
Poäng
147
Grattis till en chans att få börja om:D. Gör precis som du, kollar Poit varje dag efter mitt namn. Snart gått 4 veckor sedan betalplanen skickades ut.
Lycka till med allt:face3hearts:
 

Malte

Medlem
Poäng: 86
Blev medlem
17 Mars 2020
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
21
Poäng
86
Grattis till en chans att få börja om:D. Gör precis som du, kollar Poit varje dag efter mitt namn. Snart gått 4 veckor sedan betalplanen skickades ut.
Lycka till med allt:face3hearts:
Tack så mycket. Känns helt underbart just nu. 5 veckor tog det för mig från det att jag godkände betalningsplanen. Önskar dig ett stort lycka till :)
 

Kalaskulan

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
20 Februari 2020
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
237
Poäng
407
Grattis från mig med! 48 månader kan kännas som en oändligt lång tid men tiden går fort. :) Under tiden finns gott om tid att förbereda för ett nytt liv med andra vanor och beteenden.
 

Malte

Medlem
Poäng: 86
Blev medlem
17 Mars 2020
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
21
Poäng
86
Grattis från mig med! 48 månader kan kännas som en oändligt lång tid men tiden går fort. :) Under tiden finns gott om tid att förbereda för ett nytt liv med andra vanor och beteenden.
Tack så mycket. Är ju t.o.m 58 månader kvar Men bara 48 betalningar. Ser det som en ny chans här i livet som ska tas tillvara på.
 

Malte

Medlem
Poäng: 86
Blev medlem
17 Mars 2020
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
21
Poäng
86
Svarar mer än gärna på frågor och funderingar. Jag har varit inne och läst dagligen på forumet för att få hjälp. Lärde mig mycket genom att läsa andras historia och det blev som lite terapi för mig. Så kan jag hjälpa någon genom att de läser min historia så gör jag det mer än gärna. Kämpa på till dig som har det lite struligt ekonomiskt!!
 

HammarbyAlex

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
632
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Åh grattis till beviljad skuldsanering! Jag skuldsatte mig också redan i ung ålder när jag började köpa kurslitteratur på kredit. Jag har inledande skuldsanering just nu så hoppas på att bli beviljad jag med :S
 

Pa93

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
1 April 2020
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Tja Malte, grattis till början av ditt nya liv :)

Jag själv sitter i en väldigt jobbig ekonomisk situation och jag börjar exakt som du kände att situationen börjar bli ohållbar för mig.
Jag skulle verkligen uppskatta om jag skulle få kunna snacka lite med dig privat angående lite vägledning om hur allt lite mer detaljerat har gått till med din skuldsanering. Jag är ganska nyligen insatt i just detta ämne så det skulle verkligen betyda mycket att få höra dina tankar och synpunkter på det hela.
Så finns det något sätt jag kan få texta med dig privat på? Typ whats app eller vad du föredrar.
Ha en bra fortsättning och ta våra på din nystart nu!!!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp