• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Billån, jämkning, kapitalinkomst

L

Lisa1234

Gäst
Poäng: 0
Hej!
Jag är helt okunnig på alla lån utom bolån eftersom det är det enda jag någonsin haft. Men nu är jag sugen på att köpa en bil och känner att jag vill ta ett lån för detta. Men jag förstår inte riktigt det här med skatteåterbäring och kapitalinkomster.
Om jag räknar på ett lån med en effektiv ränta på 4%. Är det då den räntan jag faktiskt kommer att betala (alltså, är den redan jämkad eller hur jag ska uttrycka mig) eller kommer jag kunna dra av något för detta i deklarationen?
Sen det där med kapitalinkomst. Jag har en hel del fonder. Räknas detta som kapitalinkomst när de går upp? Eller är det bara ev utdelning som räknas som kapitalinkomst? För detta spelar tydligen också roll för att kunna dra av räntor... Hoppas att någon förstår mitt svammel och kan förklara för mig vad som gäller...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Den effektiva räntan är bara delvis avdragsgill, för i den ingår t.ex aviavgifter och annat som du inte får dra av.

Fonderna skattar du inget på så länge du inte säljer andelar, såvida du inte har dem i en kapitalförsäkring eller på ett investeringssparkonto, för då får du skatta varje år, vare sig de går upp eller ner (fast ganska lite).

Så visst, har du överskott av kapital så skattar du på det, och har du underskott så får du dra av.

Så är det ju redan idag om du har bolån, att du får göra avdrag för räntan. Billånet fungerar precis likadant.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp