• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Bisnode Minupplysning?

o c

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
22 Februari 2018
Meddelanden
171
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Hej, De flesta här, inklusive jag själv, nojjar över hur många ff man har och hur UCn ser ut. Väldigt många trådar här handlar om det. Hittar inte lika mycket om Min Upplysning och Bisnodes kreditscore. Tycker det är konstigt då väldigt många här undviker UClån och får tillvaron att gå runt på snabblån som tar Bisnode men inte UC. Hade inte riktig koll på detta förrän jag tecknade deras tjänst, Min Upplysning, till överpris såklart. Förfrågningar på snabblån som tar Bisnode ligger kvar ett år och drar ner kreditscore. Alltså det som avör hur mycket du får låna eller om du alls får låna. Typ ett slags "B-lag kreditupplysning". Vissa företag som ger störrelån tar även Bisnode, sevenday, Nordax, fyll gärna på. Creditsafe verkar inte visa upplysningar för andra och då kan man bli bedömd helt annorlunda och få lån. Min undran är hur lång tid det tar att snygga till sitt kreditbetyg hos Biosnode? Någon som har tjänsten och har koll? Relevant eftersom "Bisnodelån" kan hjälpa till att få ner månadskostnad i avvaktan på bättre "UClån".
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
896
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
Vet att när jag skulle söka samlingslån hos en lånförmedlare så tog Sevendays en bisnode även fast jag bara trodde en UC skulle tas. Så jag tror Sevendays kollade på UCn plus tog en extra Bisnode som ingen annan gjorde.

1 förfrågan på bisnode finns kvar i 1 år. Att höja årsinkomsten och sänka underskottet hjälper bisnode betyget. Jag har sämsta möjliga betyg hos Bisnode. Score 1 av 10. Har aldrig varit sen med en räkning i hela mitt liv men har 20+ förfrågningar hos Bisnode så för min del går dom enbart på antalet förfrågningar. Jag frågade dom eftersom jag har en bra årslön och inte super mycket i underskott. Fick till svar att förfrågningar från snabblåneföretag är mycket sämre för betyget än om till exempel Telia skulle göra en.
 
Senast ändrad:

o c

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
22 Februari 2018
Meddelanden
171
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Nästan alla snabblån företag marknadsför sig med att de inte tar uc och att ingen annan ser kredirupplysing och att det inte påverkar kreditvärdighet osv och då använder de bidnode. Det är ju helt fel. Hur länge måste man dras med dåligt betyg? Ser i minupplysning att det står när betyg går upp och ner ett snäpp men det står ingen förklaring någonstans till hur deras system fungerar. Någon med koll på creditsafe? Det är väl sådana lån man ska ta för att slippasämmre kreditscore om man nu måste låna.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 396
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Bisnode börjar mer och mer bli en belastning. Och om de som även tar UC börjar ta Bisnode blir det än tuffare att sanera sin ekonomi. Dessutom tar många snabblåneföretag Bisnode slentrianmässigt under tiden man är kund hos dem.
 

o c

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
22 Februari 2018
Meddelanden
171
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Ja så är det, men dom är bu svåra undvika om man tar snabblån. Någon som har koll på om det alltid varit så här? De långivare som använder bisnode till snabb lån med skyhöga räntor har ju sådana affärsmetoder i övrigt så det framstår bara som fånigt att de ska bry sig om score hos bisnode. Lite Overkill. Det gör det svårare att samla ihop jättedåliga lån till lite bättre lån dom inte kräver uc också. Kan man göran invändning mot att de tar bisnode när de skriver att det inte påverkar kreditvärdighet fast det i själva verket gör det?
 

o c

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
22 Februari 2018
Meddelanden
171
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Och vad jag kan hitta på SMS lån företag så är det inget av de bolag som använder sig av bisnode som informerar uttryckligen om det eller att en bisnode för frågan innebär att kredutupplysningen omfattar en lista på alla omfrågningsr som gjorts till bisnode senaste 12 månaders. Jätte fult att inte informera om detta eller att det påverkar kreditvärdighet. Däremot står det på en del sidor hur bra det är att de inte tar uc. Urdåligt att det inte informeras tydligare om detta
 

krat

V.I.P
Poäng: 337
Blev medlem
19 Augusti 2014
Meddelanden
515
Mottagna reaktioner
126
Poäng
337
Min kreditscore sjönk från 5 till 1 efter att jag tog en lån hos mobillån.
 

o c

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
22 Februari 2018
Meddelanden
171
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
1 i score hos bisnode innebär 'kredit avrådrs' i meddelande till den som tar upplysning på dig. Och med 1 i score så drar tom de minst nogräknade bolagen öronen åt sig. 2 betyder svag kredit värdighet.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 950
Mottagna reaktioner
6 139
Poäng
3 907
1 i score hos bisnode innebär 'kredit avrådrs' i meddelande till den som tar upplysning på dig. Och med 1 i score så drar tom de minst nogräknade bolagen öronen åt sig. 2 betyder svag kredit värdighet.

Ja, det är sant. Jag anväbder Bisnode när jag tar kreditupplysningar på våra intressenter till våra lediga lokaler, eller behöver kolla upp hur det ser ut för ett företag/privatperson och ja, betygen sjunker hos dom ju fler förfrågningar man får på sig även hos Bisnode.
 

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Hur många förfrågningar har ni och vilket score? Om ni vet och vill säga :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp