• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Blancolåns påverkan vid bolån?

K

köpare

Gäst
Poäng: 0
Jag och min sambo har tänkt söka lånelöfte för köp av bostadsrätt, vi har båda skapliga inkomster samt kontantinsats på 350000 men jag har en hel del dyra blancolån, ca 350000:-.

Hur ser banken på detta när de tar en upplysning på oss? Min sambo har en ren fin uc.
Blancolånen består av flera olika lån/krediter.

Bryr sig banken? Vi har trots allt en skaplig kontantinsats. Och nej, inte aktuellt att betala av blancolånen först med dessa pengar...

Någon klok människa som vet hur banker resonerar? Huset vid husköp är väl ändå en säkerhet för banken..?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
K

köpare

Gäst
Poäng: 0
Man kan säga att jag har ennågot rörig kredithistorik (många dyra blancolån, 6 uc frågor senaste året) dock en bra inkomst från fast jobb 400000:- årslön 2012 men 85000 underskott avkapital, medan min sambo är lånfri och mkt bra kreditscore...
 

hjultomten

V.I.P
Poäng: 72
Blev medlem
2 Augusti 2012
Meddelanden
515
Mottagna reaktioner
14
Poäng
72
Banken gör en budget där de räknar med ca 7 procent ränta. Klarar ni den ligger ni bra till. Om ni har kontantinsatsen är ju det extra säkerhet. Bästa är att boka ett möte med er bankman så kan du få ett svar. Men jag hade ungefär samma sits och det fick bra.
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Du får inget bolån med den blancohistoriken. Vill ni tvunget har lägenhet och du litar på din sambo så ge henne kontantinsatsen och låter henne ansöka om lånet. När du är ok med dina blankolån så skriver hon in dig i lägenheten.
 

hjultomten

V.I.P
Poäng: 72
Blev medlem
2 Augusti 2012
Meddelanden
515
Mottagna reaktioner
14
Poäng
72
Du får inget bolån med den blancohistoriken. Vill ni tvunget har lägenhet och du litar på din sambo så ge henne kontantinsatsen och låter henne ansöka om lånet. När du är ok med dina blankolån så skriver hon in dig i lägenheten.

Som sagt jag fick bolån på 1.6 med ganska exakt samma förutsättningar med skillnad att jag inte hade en spänn i kontantinsats. Som sagt banken gör en kalkyl för båda låntagarna - håller den så ligger man bra till.
 

Creddit

Ny medlem
Poäng: 7
Blev medlem
19 September 2013
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Jag är medveten om att du skrev att det inte är aktuellt att betala av blancolånen. Det kan säkert finnas flera bra anledningar till det.

Rent ekonomiskt är det dock betydligt bättre att betala av blancolånen och istället ta ett större hypotekslån. Räntan på hypotekslån är mycket lägre än för blancolån, vilket gör att du sparar pengar i längden.

Jag uppskattar räntan på blancolånen till 8%. En generös uppskattning. Det gör att du redan har räntekostnader på 2333 kr/månad. Efter ränteavdrag blir det 1633 kr/månad. Detta är något banken väger in i sin bedömning eftersom det påverkar din betalningsförmåga.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
fel...

Du får inget bolån med den blancohistoriken. Vill ni tvunget har lägenhet och du litar på din sambo så ge henne kontantinsatsen och låter henne ansöka om lånet. När du är ok med dina blankolån så skriver hon in dig i lägenheten.

Jag tog bolån ihop med min sambo, då min uc-scoring var svag, alltså sämst.
Hade blancolån i mängder. Men vi fick bolån utan några som helst problem, hadd visserligen kontantinsats o jobb båda två.

Men helt fel att säga att blancolån gör bolån omöjligt!
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Jag tog bolån ihop med min sambo, då min uc-scoring var svag, alltså sämst.
Hade blancolån i mängder. Men vi fick bolån utan några som helst problem, hadd visserligen kontantinsats o jobb båda två.

Men helt fel att säga att blancolån gör bolån omöjligt!

Det är det inte alls! Det spelar en stor roll vilken inkomst du har i förhållande till dina förmodade utgifter och storlek på blancolån.

Vad är föressten "blancolån i mängder"?, Vilken inkomst talar vi om? Vilken typ av huslån talar vi om? Prisspann? Jag tänker ju 1.5 miljoner och uppåt! Tjänar 500 000 kr/år innan skatt så är ju samlade blancolån på 100 000 kr-350 000 kr inget att snacka om.

Jag vet folk som har blivit nekade nytt bolån på en större villa med samma taxeringsvärde som den de bor i bara för att de hade dragit på sig massa blancolån och banken som var seriös såg att spiralen pekade rakt ner. Rådet man gav var helt enkelt att bo kvar, stäf´da upp blancolånen och återkom när lånetrenden vänder!

Skillnaden kan ju vara om man sitter på en kontantinsats, sparande som ger möjlighet att lösa en del av blancolånen i samband med köpet men går int ebankens kalyl ihop så blir det tvärnej!

För att göra det seriöst... TS Hur gick det???
 
Senast ändrad:

pet77

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
17 Augusti 2013
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
14
Poäng
62
köpare

Hej, TS här!

Tänkte bara meddela er hur det gått, och jag kan meddela att bolånet beviljades utan några som helst problem, trots mina höga blancolån och låga uc-score svag.

De nämnde inte ens mina lån, så det finns hopp!
Fick lånelöfte på 3 mille, köpte för 2,6.

God fortsättning.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp