• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Bluestep idag, byta till Skandia?

sjutillfyra

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
21 Augusti 2019
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Hej!

2009 började vår ekonomi gå neråt. Gick på föräldraledighet och fick bra mycket mindre pengar varje månad. Fortsatte dock att leva som vanligt typ. Men det vi köpte köptes på avbetalning. Jobbade några månader tills nästa barn kom, 2011, och då låg inkomst igen. 2012 blev jag arbetslös. Fortsatte handla på kredit/låna pengar osv. Började plugga och pluggade i två år, även då låg inkomst. 2017 hade det blivit så illa att våra pengar inte räckte på långa vägar. Fick låna för att kunna betala räkningarna. Bluestep blev vår "räddning". Nu har vi haft vårt lån där i två år och tänkte flytta bolånen. Vi har inga förfrågningar på oss. Kreditscore på 700, och kreditbetyg 0,67. Dock har vi fortfarande blanco på cirka drygt 500 000 (två lån totalt) Är det någon som har kunnat byta bank trots så mycket i blanco? Både Länsförsäkringar och SBAB verkar ha en gräns där, man får ej låna om man har mer än 500 000 i övriga skulder. Skandia har inte det. Det är egentligen bara dessa två lån som ser illa ut, i övrigt ser vår ekonomi väldigt bra ut. Aldrig haft några anmärkningar och idag endast en förfrågan på oss (som försvinner i december). Någon som har erfarenhet? Är det kört att byta bank, måste vi fortsätta med Bluestep och den höga räntan?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lån

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
26 September 2013
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
Fick precis lånelöfte hos SEB på 3.4 mille + vår kontantinsats och då har vi ändå 640k i blanco. SEB har ingen uttalad gräns, räkna på deras sida är mitt tips och boka tid hos de ifall kalkylen går ihop. Är personligen skeptisk till att ansöka om lånelöften online, då man får svart på vitt ja/nej utan att kunna bolla detta alt justera lånebelopp osv... nu har ni ju redan ett boende med lån men ändå :)
 

sjutillfyra

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
21 Augusti 2019
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Flera på forumet har redan bekräftat att Skandia Banken inte har gräns

Japp, det är även jag medveten om. Min fråga var om någon annan har haft ungefär samma förutsättningar och faktiskt fått flytta sitt bolån från bluestep, eller annan aktör.
 

sjutillfyra

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
21 Augusti 2019
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Fick precis lånelöfte hos SEB på 3.4 mille + vår kontantinsats och då har vi ändå 640k i blanco. SEB har ingen uttalad gräns, räkna på deras sida är mitt tips och boka tid hos de ifall kalkylen går ihop. Är personligen skeptisk till att ansöka om lånelöften online, då man får svart på vitt ja/nej utan att kunna bolla detta alt justera lånebelopp osv... nu har ni ju redan ett boende med lån men ändå :)

Tack för ditt svar!
 

Nyfikentill1000

Kunnig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
26 Mars 2019
Meddelanden
248
Mottagna reaktioner
114
Poäng
287
Fick precis lånelöfte hos SEB på 3.4 mille + vår kontantinsats och då har vi ändå 640k i blanco. SEB har ingen uttalad gräns, räkna på deras sida är mitt tips och boka tid hos de ifall kalkylen går ihop. Är personligen skeptisk till att ansöka om lånelöften online, då man får svart på vitt ja/nej utan att kunna bolla detta alt justera lånebelopp osv... nu har ni ju redan ett boende med lån men ändå :)
SEB funkade bra för oss, med nästan samma förutsättningar :)
 

Gröngurka

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
13 Februari 2019
Meddelanden
213
Mottagna reaktioner
55
Poäng
177
Till er alla som fått bolån med större blanco över 500k - hur sökte ni och frågade banken något om lånen?
 

Alva88

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
18 November 2019
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
88
Poäng
237
Fick precis lånelöfte hos SEB på 3.4 mille + vår kontantinsats och då har vi ändå 640k i blanco. SEB har ingen uttalad gräns, räkna på deras sida är mitt tips och boka tid hos de ifall kalkylen går ihop. Är personligen skeptisk till att ansöka om lånelöften online, då man får svart på vitt ja/nej utan att kunna bolla detta alt justera lånebelopp osv... nu har ni ju redan ett boende med lån men ändå :)

Hej, fick ni alltså låna 85% bolån + 15% blanco? Eller gick ni in med lite själv?
Trodde inte bankerna gjorde så nämligen.
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Japp, det är även jag medveten om. Min fråga var om någon annan har haft ungefär samma förutsättningar och faktiskt fått flytta sitt bolån från bluestep, eller annan aktör.
Japp! Med 1,6 i bolån och runt 400” i blanco kunde jag flytta över kalaset från Bluestep till SEB, bästa dagen i mitt liv. Bluestep höll på att ruinera mig och med runt 7000:- i ränta och 200 i amortering varje månad trodde jag det var ett fängelse for life
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp