• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Bolån ansökan

Nyfikenperson11

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 December 2018
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej

Jag och min flickvän ska flytta ihop och köpa en lägenhet. Flickvännen har 0 uc ff och aldrig haft lån tidigare och ca 350 000kr års inkomst i snitt senaste 3 åren.

Jag har däremot haft många stora och små lån senaste 2 åren och har 10 uc ff. Jag har betalat av alla mina stora och små lån senaste månaderna, den stora lånet på 300k betalade jag av slutet av november så just nu ser det ut som att jag har 300k lån och 10 uc ff med 12.5 i creditscore. Den 15de kommer all lån försvinna från min uc och jag kommer endast ha 10 uc ff kvar utan någon befintlig lån. Kan ge lite information om lånen jag haft så det blir lättare för er att ge mig något svar kanske. 100k Nordea, 100k banknorwegian, 300k resursbank, och 5-6 st små lån från exempel frogtail och onea mellan 10-30k vardera. Kan även tillägga att jag ej har någon anmärkning eller några andra konstigheter på min uc.

Årsinkomst 370k i snitt senaste 3 åren med hög årsinkomst sista året runt 400.

Tjejen 350k års inkomst snitt senaste 3 åren.

Jag 10 uc ff med just nu 300 synlig lån men den 15de försvinner den här redan betalat klart. 12.5 creditscore. Allt är betald inga lån kvar varken små eller stora. Kan även tillägga att jag inte har någon uc ff förfrågan senaste 3-4 månaderna.

Tjejen 0 uc ff inga tidigare lån.

Vi har 300k kontantinsats plus 100-200k utöver de som vi kan redovisa.

Fråga 1. Vi tänker söka bolån på 2 miljoner kommer mina uc ff och dåliga creditscore sabba för oss totalt? Eller tror ni att vi har goda möjligheter.

Fråga 2. Hur mycket kommer min creditscore ändras den 15de.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nyfikenperson11

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 December 2018
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Har även haft lån hos Santander bank 100k och Skandiabanken 100k som också är betalda. Ville tillägga det så ni får en bättre helhetsbild av situationen.

Allt är betald.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Din score är för hög, ner till fem eller så behövs. Tror ett par ff måste bort först
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Kanske kring 7?
 

Nyfikenperson11

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 December 2018
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hade jag vart till något positiv som medsökare med den score jag har (7) utan några varken synliga eller osynliga lån. Plus att jag har 300k kontantinsats? Eller är mina 10 uc ff så pass dåligt att jag bör hålla mig undan och låta tjejen få stå ensam på bolånet?
 
Senast ändrad:

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
369
Mottagna reaktioner
170
Poäng
347
Varför inte bara vänta ut några förfrågningar? Om du inte tar några nya lån och avvaktar lite så kommer du ha en utmärkt UC! Det handlar ju inte bara om att få lån utan även att förhandla till sig en sådan bra ränta som möjligt. Jag menar ni är 2 st utan lån med bra inkomst. Se till och spara så mycket som möjligt tillsammans under denna tid. Sen kan ni använda det sparade kapitalet som en buffert i framtiden eller gå in med större kontantinsats.
 

Nyfikenperson11

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 December 2018
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Varför inte bara vänta ut några förfrågningar? Om du inte tar några nya lån och avvaktar lite så kommer du ha en utmärkt UC! Det handlar ju inte bara om att få lån utan även att förhandla till sig en sådan bra ränta som möjligt. Jag menar ni är 2 st utan lån med bra inkomst. Se till och spara så mycket som möjligt tillsammans under denna tid. Sen kan ni använda det sparade kapitalet som en buffert i framtiden eller gå in med större kontantinsats.
Vi bor inte ihop just nu och ska flytta ihop om några månader, därför har vi bråttom med bolånet. Ja annars hade ju det bästa lösningen att vänta ut mina uc som du skriver, men den möjligheten har vi inte. Jag vet att jag kommer få svar på alla mina frågor om jag bara gör en ansökan, men jag vill ändå få lite information innan jag ger mig in på något. Och detta forum kan även vara till nytta för framtida personer med samma sits. Känslan är ju att det vore väldigt konstigt om enbart mina tidigare uc ff ska förstöra för två personer utan lån/anmärkningar med ca 730k årsinkomst gemensamt.
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
369
Mottagna reaktioner
170
Poäng
347
Ja fast många ff kan vara en indiktaion på att personen i fråga inte har full koll över sin ekonomi. Din UC kommer ju dessutom visa att du har haft många lån och krediter för inte så länge sen. Sen hur det har löst sig har jag ingen aning om men är det tex genom en spelvinst eller arv så betyder det ju inte direkt att personen helt plötslig är ekonomiskt pålitlig sett ur bankens perspektiv. Därför kan det vara bra att avvakta och vänta ut några förfrågningar och visa på förändrat beetende. När börjar dom försvinna?
 

Nyfikenperson11

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 December 2018
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Ja fast många ff kan vara en indiktaion på att personen i fråga inte har full koll över sin ekonomi. Din UC kommer ju dessutom visa att du har haft många lån och krediter för inte så länge sen. Sen hur det har löst sig har jag ingen aning om men är det tex genom en spelvinst eller arv så betyder det ju inte direkt att personen helt plötslig är ekonomiskt pålitlig sett ur bankens perspektiv. Därför kan det vara bra att avvakta och vänta ut några förfrågningar och visa på förändrat beetende. När börjar dom försvinna?

Jag har fått arv av nära och kära för att bli av med alla lån och börja om på nytt. Den sista uc ff togs den 25 juli. Så mitten av januari försvinner 2 st, därefter försvinner det typ 2-3 st varje månad fram tills juli.

Men tycker du att min uc är bara minus för oss eller kommer jag att bli plus vid en ansökan om bolån?

Jag har i slutändan inga lån kvar och jag har ca 250k kr kontant som jag kan bidra med.

Jag är medveten om att jag vart slarvig och ansvarslös tidigare i mitt liv med massa lån och uc ff. Men jag har haft stabil inkomst senaste 7 åren.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp