1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Bolån med våra förutsättningar?

Diskussion i 'Bolån' startad av Lena_3333, 2 augusti 2020.

1. Lena_3333

Lena_3333 Medlem - Trofépoäng: 1

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Hejsan allihopa!
    Jag har försökt att ta ett bolån nu för att köpa en villa och flytta ut ur min hyresrätt men har endast blivit beviljad en väldigt liten summa, inte i närheten av priset på en villa. Trots att jag vet att jag kan klara av lånet, men deras kalyl håller dessvärre inte med. Jag har 26 tkr innan skatt och en 17-åring som fortfarande bor hemma. Jag pratade om problemet med min ex make som jag är på riktigt god fot med och han vill hjälpa till och stå med på lånet. Är det någon här som kan hjälpa till med hur våra förutsättningar är för att kunna ta ett bolån?

Båda har en fast anställning och inga betalningsanmärkningar. Vi tjänar tillsammans innan skatt 51 tkr, och jag har heller inga krediter eller skulder. Problemet vi stöter på är att han har 7st olika krediter o som sammanlagt hamnar på 300tkr och en UC score på "mindre bra"(UC 25%) medans min ligger på "bra"(UC 3,2%). Kan dock tillägga att min UC score har försämrats och ligger på "bra" på grund av 8st ff efter att ha desperat försökt få lånelöfte hos flera banker under 2 månaders tid, inte så smart och något jag borde ha insett tidigare och ångrar.
    Han äger även 2 villor där värdet på ena är ca 3milj som han hyr ut, men han har kommit upp med förslaget att pantsätta antingen ena eller båda som säkerhet för lånet. Båda villorna är betalade och han har inget lån på de.
    Han har inga problem med att betala sina krediter och upplever inte några svårigheter alls med sin ekonomi men hur ser bankerna på detta? Jag är ute efter ett lån på runt 2,5-3 milj.

Last edited: 2 augusti 2020
  2. Korpen

Korpen V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 677

Mottagna gillanden:
    691
    Trofépoäng:
    677
    Hur mycket har du i kontantinsats?

3. Brorsan

Brorsan Kunnig medlem - Trofépoäng: 297

Mottagna gillanden:
    133
    Trofépoäng:
    297
    Varför har han 25% i kreditbetyg? Det får man inte på enbart 300 000 i blanco när man dessutom äger två fastigheter värda miljoner.
    Varför har han 300 000 i olika blanco när han har två villor värda flera miljoner utan lån?
    Det känns som något saknas här. Är det något han glömt berätta för dig?

4. degish

degish Kunnig medlem - Trofépoäng: 157

Mottagna gillanden:
    59
    Trofépoäng:
    157
    Tänkte precis samma sak. Ligger en hund begraven

5. Lena_3333

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Hej, ca 450tkr.

6. Lena_3333

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Jag gjorde en kredituplysning på han(med hans godkännande självklart) och han har 17st ff där 6st har gått bort förra månaden så jag bara antog att hans alla krediter + 11ff har satt honom på en sån dålig skala?

7. Korpen

Korpen V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 677

Mottagna gillanden:
    691
    Trofépoäng:
    677
    Är det färska ff. Bankerna kan ju vara oroliga att han drar på sig nya blanco som ännu inte syns.

8. Lena_3333

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Nej utan dessa är äldre, nästan alla kommer gå bort fram tills mars nästa år och 5st till ska gå bort i mitten av december.

9. Lena_3333

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Måste tillägga att han har även renoverat båda villorna och därför tagit lån för att kunna göra det, så en del av krediterna har gått till renovering. Så allt som allt med hans 11 ff har jag bara antagit har resulterat i hans dåliga kredit. Hur tror du förutsättningarna ser ut trots detta?

10. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 3 647 Moderator

Mottagna gillanden:
    5 340
    Trofépoäng:
    3 647
    Förutsättningarna på han lät inte så lysande ändå. Det är bankens kalkyl som gäller oavsett vad man tycker om sin egen förmåga att betala. Banken räknar bland annat med en betydligt högre ränta än den du faktiskt får.

Dela sidan