• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Bolån & nytt blancolån

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Hej!

Under våren 2023 ska jag ansöka om bolån. Jag har ett blancolån där Nordax precis höjde räntan till 5.40 %. Nu när årsinkomsten uppdateras (har ökat med 250k) så tänkte jag söka ett nytt lån för att få ner räntan. Men är det dumt att ha en UC upplysning på sin UC när jag söker bolån i vår eller spelar det mindre roll om det gått 6 mån? Finns det någon som nyligen fått blancolån med en ränta under 5 %?

Hur skulle ni ha gjort?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

therealdeal

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
21 Maj 2022
Meddelanden
65
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Hur stort är blancolånet? Om räntan är 5.4%, vad letar du efter för ränta? Det är väldigt lågt, generellt sett, för blancolån. Vill du se om det går att spara 1%? Jag hade låtit det vara som det är och sparat på UC:n.

Hur många FF har du? Har du noll nu? Så länge du har under 3 ff och 0 inom 6 mån kommer inte banken höja ögonbrynen när du söker bolån i vår. Men har du 5.4% har jag svårt att se att du kommer mycket lägre i ränta.

Bra jobbat med ökningen av den taxerade inkomsten!
 

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Hur stort är blancolånet? Om räntan är 5.4%, vad letar du efter för ränta? Det är väldigt lågt, generellt sett, för blancolån. Vill du se om det går att spara 1%? Jag hade låtit det vara som det är och sparat på UC:n.

Hur många FF har du? Har du noll nu? Så länge du har under 3 ff och 0 inom 6 mån kommer inte banken höja ögonbrynen när du söker bolån i vår. Men har du 5.4% har jag svårt att se att du kommer mycket lägre i ränta.

Bra jobbat med ökningen av den taxerade inkomsten!
Blancolånet är idag 366000 kr. Jag har 4.9 % men de har ökat till 5.4 % i aug. Vill ha så lågt som möjligt så jag kan amortera mera. Det ska vara nere under 300k när jag söker bolån.

Jag har 1 FF nu från 1 april och 0.4 % i betyg men hoppas det går ner när inkomsten ökar.

Kanske dumt att slösa 1 FF för bara någon ynka procent ner. Då kanske det är trevligare med ett tomt UC inför bolånet.
 

therealdeal

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
21 Maj 2022
Meddelanden
65
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Blancolånet är idag 366000 kr. Jag har 4.9 % men de har ökat till 5.4 % i aug. Vill ha så lågt som möjligt så jag kan amortera mera. Det ska vara nere under 300k när jag söker bolån.

Jag har 1 FF nu från 1 april och 0.4 % i betyg men hoppas det går ner när inkomsten ökar.

Kanske dumt att slösa 1 FF för bara någon ynka procent ner. Då kanske det är trevligare med ett tomt UC inför bolånet.

Jag tror faktiskt det. Chansen är stor att du inte får någonting på en ränta under 5%. Risken är högre än potentiella vinsten, cleanare UC är helt klart prio vid just bolånediskussioner.
Alla banker höjer ju deras låneerbjudanden nu iom räntehöjningarna, så de där gamla privatlånen man kunde få förr i tiden med räntor på 3-4% har jag inte sett på länge, oavsett utgångsläge. Möjligtvis att någon som taxerar 600k och har 0 FF och 0 skulder kan få något sådant.

Det handlar kanske om några hundra per månad; du kan tjäna ihop pengarna på annat sätt. Kanske köpa grejer på loppis/second hand som är underprissatta och sälja dyrare på nätet; flippa grejer! Det finns pengar att hämta om man har lite tid :)

Däremot kan du höra av dig till Nordax och säga att du vill ha kvar din gamla ränta, och nämna dina fina förutsättningar & att du planerar att flytta lånet till annan leverantör via ansökan på Lendo om de inte kan erbjuda den gamla räntan. Det förlorar du inget på och är alltid värt ett försök. Skulle du flytta lånet skulle de förlora en väldans massa pengar nämligen, så hade jag suttit på Nordax hade jag justerat tillbaka till din gamla ränta.
 

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Du har rätt. Jag får sitta lugnt i båten istället. Tack för att jag fick bolla mina tankar
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp