Bolån plus blancolån

Entreprenören

Medlem
Poäng: 6
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej alla! Som några kanske minns jobbar jag med mitt företag, tyvärr har det blivit dyrare och segare än tänkt. Om jag inte hade satsat på mitt företag, lånat ut mycket pengar till familjemedlemmar som gjort så mycket fel, och även förlorat en del på börsen (mest bitcoin, typ 40 tusen totalt), skulle jag haft kontantinsatsen och mycket mer till bostaden jag ingått ett avtal om att köpa. Bostaden ligger på ett attraktivt område i Malmö (Limhamn) och kostade mig 2 miljoner men är nu värderat till drygt 2,4 miljoner. Så just nu har jag inte till hela kontantinsatsen men mitt företag (restaurang) startar äntligen upp väldigt snart så beroende på hur det går kommer jag få in en del till eller kanske till och med till hela kontantinsatsen. Jag har betalat 100 tusen då jag skrivit på ett förhandsavtal så det är 5% av köpeskillingen. Upplåtelseavtalet ska tecknas nu under tredje kvartalet eller kanske i mitten av november enligt tidigare info (fått olika uppgifter). Så är stressad och rädd inte kunna få köpa lägenheten...

Jag behöver som det ser ut nu ett bolån på 85% (1,7 miljoner) samt 10% i blancolån (200 tusen). Jag har inga skulder förutom studieskuld till CSN (908 kr per månad). Däremot driver jag ju ett företag, vilket kanske är ett minus då jag inte startat igång ännu samtidigt som jag har utgifter för lokalen m.m. Min lön på mitt ordinarie jobb är 34700 kr per månad. Hur ser möjligheterna ut att få låna? Med och utan att jag kommer igång med verksamheten.

Frasse1

V.I.P
Poäng: 497
Meddelanden
825
Mottagna reaktioner
301
Poäng
497
Jag hade nog inte snackat med min bank om mina företagsplaner jätte mycket såvidare inte dom inte frågar om det….. utan kanske prata mer om din ordinarie inkomst på 34.700:- sen EFTER allt är klart så kan du ju prata om dina resturang planer hur mycket du vill….

Entreprenören

Medlem
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Jag hade nog inte snackat med min bank om mina företagsplaner jätte mycket såvidare inte dom inte frågar om det….. utan kanske prata mer om din ordinarie inkomst på 34.700:- sen EFTER allt är klart så kan du ju prata om dina resturang planer hur mycket du vill….

Jag vill inte nämna restaurangen om den mot förmodan inte är igång och gör vinst. Dock syns det på kreditupplysningar att man driver en rörelse/har en näringsverksamhet.

Hw77

Viktig medlem
Poäng: 287
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
105
Poäng
287
Kommer du ha kvar din anställning när det är dags att fixa bolån inför tillträdet?
Kan du ha kvar det parallellt med ditt företag så är det ett stort plus!

Det är mycket svårt att få banken att acceptera lön från en enskild firma (som är nystartad och saknar historik) som grund för ett bolån.

Kommer ihåg din förra tråd, gissar att du tog lån och inte sålde dina bitcoin. Håll oss gärna uppdaterade på hur det går, jag hejar på dig :)

Senast ändrad:

Entreprenören

Medlem
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Kommer du ha kvar din anställning när det är dags att fixa bolån inför tillträdet?
Kan du ha kvar det parallellt med ditt företag så är det ett stort plus!

Det är mycket svårt att få banken att acceptera lön från en enskild firma (som är nystartad och saknar historik) som grund för ett bolån.

Kommer ihåg din förra tråd, gissar att du tog lån och inte sålde dina bitcoin. Håll oss gärna uppdaterade på hur det går, jag hejar på dig :)

Japp, jag kommer fortsätta jobba 100% tills företaget ger en stabil inkomst, sen så är jag inte ensam ägare så kommer inte kunna leva på restaurangen helt. Går det bra så kommer jag alltid hålla ögonen öppna för att starta en restaurang i en storstad. Mitt vanliga yrke vill jag jobba med livet ut (är lärare och trivs med det) men typ 50% är bra i framtiden plus det vid sidan om. Det jag öppnar har jag ett stort intresse för och kunskap om men vill inte jobba som kock.

Jag har sålt och köpt bitcoin sedan dess, i olika omgångar och totalt 25000 kr i nettouttag. Ångrar dock stort att jag inte sålde i mars (för att köpa vid dippar/när verksamheten kommit igång) men inte lönt tänka så. Jag har köpt massor på IKEA sedan dess men med mina sparade pengar och löner. Vill inte ha något på UC så det var inte värt ta ett lån för det. Bara under juli fick lägga ut 47000 kr inklusive lokalkostnad, livsmedel och moms (som jag sen gör vinst på respektive kan dra av momsen). Nu är det dags börja dra in cash med...

Absolut. :) Tack! <3

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp