• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Bolån skuldsanering

Ariell

Viktig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
17 September 2018
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
2
Poäng
22
Jag undrar lite kring detta med lån och skuldsanering.

Person 1 har inga skulder/lån och cirka 17 000 kr netto/mån. Tillsvidareanställning.
Person 2 har skuldsanering sedan ca 2 år tillbaka. Ca 20 000 kr netto/mån. Av dessa 20 000 går 6000 kr/mån till saneringen.
Alltså har hushållet 31 000 kr innan räkningar osv.

I praktiken skulle det ju gå att köpa ett hus runt 1-1.5 miljoner men eftersom banken inte kan ha person 2 stående som låntagare pga saneringen så måste ju person 1 stå ensam men det finns ju betydligt mer pengar i hushållet än person 1 inkomst...?! Hur kan man förklara det för banken? Dom går ju stenhårt efter kalkyler och då får jag ju inte räkna in person 2 inkomst över huvudtaget..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Jag undrar lite kring detta med lån och skuldsanering.

Person 1 har inga skulder/lån och cirka 17 000 kr netto/mån. Tillsvidareanställning.
Person 2 har skuldsanering sedan ca 2 år tillbaka. Ca 20 000 kr netto/mån. Av dessa 20 000 går 6000 kr/mån till saneringen.
Alltså har hushållet 31 000 kr innan räkningar osv.

I praktiken skulle det ju gå att köpa ett hus runt 1-1.5 miljoner men eftersom banken inte kan ha person 2 stående som låntagare pga saneringen så måste ju person 1 stå ensam men det finns ju betydligt mer pengar i hushållet än person 1 inkomst...?! Hur kan man förklara det för banken? Dom går ju stenhårt efter kalkyler och då får jag ju inte räkna in person 2 inkomst över huvudtaget..
Nä, precis. Det räknas som om du ensam försörjer er båda och kalkylen blir ju därefter.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Jag undrar lite kring detta med lån och skuldsanering.

Person 1 har inga skulder/lån och cirka 17 000 kr netto/mån. Tillsvidareanställning.
Person 2 har skuldsanering sedan ca 2 år tillbaka. Ca 20 000 kr netto/mån. Av dessa 20 000 går 6000 kr/mån till saneringen.
Alltså har hushållet 31 000 kr innan räkningar osv.

I praktiken skulle det ju gå att köpa ett hus runt 1-1.5 miljoner men eftersom banken inte kan ha person 2 stående som låntagare pga saneringen så måste ju person 1 stå ensam men det finns ju betydligt mer pengar i hushållet än person 1 inkomst...?! Hur kan man förklara det för banken? Dom går ju stenhårt efter kalkyler och då får jag ju inte räkna in person 2 inkomst över huvudtaget..
Person 2 får ju inte stå med på lånet eller som ägare av fastigheten. Så oavsett skuldsanering eller inte för person 2 (kan ju finnas andra skäl att stå som ensam ägare) räknas bara din inkomst in. Är ni inte gifta är det mest fördelaktigt för dig att söka bolån som ensamstående. Är ni gifta blir det svårare.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Men som föräldraledig och med ett billån blir det svårt.
 

Ariell

Viktig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
17 September 2018
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
2
Poäng
22
Men som föräldraledig och med ett billån blir det svårt.
Detta med hus är isåfall en senare fråga. Hör mig bara för vad man har för alternativ under själva saneringen. Bilen löste sig till slut, skönt för då har vi ca 300 000 kr till kontantinsatsen inför ett kommande bolån.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp