• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Boräntorna spås nå 4% 2024, tankar?

Klarar du en rörlig ränta på 4% om 1 - 2 år?

  • Ja

    Röster: 38 71.7%
  • Nej

    Röster: 9 17.0%
  • Vet inte

    Röster: 6 11.3%

  • Totalt antal röstare
    53
  • Enkät stängd .

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
305
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Hej på er!

Här tänkte jag att vi kan samla våra tankar, strategier eller helt enkelt fråga om hjälp angående ränteutvecklingen och hur det kommer påverka bolånen.

Många talar om sjunkande bostadspriser om räntorna sticker iväg. Vilka är dina tankar?
Kommer du klara den räntehöjningen som förutspås?
Kommer du binda eller fortsätta har rörlig?

Själv var jag på väg in på bostadsmarknaden i år igen efter att sålt min BR för 2 år sen men kommer nog att avvakta istället. Dumt nog har dessutom min sålda bostad ökat i värde med 400 000 på 1,5 år. Helt galet!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 277
Mottagna reaktioner
13 384
Poäng
8 917
Säg att man har ett lån på 2.000.000 kronor.

En ränta på 4% är 80.000 kronor per år.

Det är i månaden efter avdraget cirka 4900 kronor eller något.

Jag tror helt ärligt att det inte kommer vålla några större problem för något hushåll även om det säkert kommer drabba vissa men det är en bråkdel av Sveriges befolkning som sitter med lån på 6-7.000.000 + och dessa som gör det har med allra största sannolikhet två bra inkomster i hushållet.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Majoriteten av hushållen klarar det. Däremot bör man givetvis binda sina räntor och inte köra på rörligt, samma sak med elpriset.
 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
305
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Säg att man har ett lån på 2.000.000 kronor.

En ränta på 4% är 80.000 kronor per år.

Det är i månaden efter avdraget cirka 4900 kronor eller något.

Jag tror helt ärligt att det inte kommer vålla några större problem för något hushåll även om det säkert kommer drabba vissa men det är en bråkdel av Sveriges befolkning som sitter med lån på 6-7.000.000 + och dessa som gör det har med allra största sannolikhet två bra inkomster i hushållet.
Ja precis så tror jag också, men idag känns det som att en lägenhet i sthlms värsta förorter går för 2,5 milj. I innerstaden finns det 4or och 5or för 12 och 13 miljoner. Ärligt talat tror jag inte att särskilt många klarar den räntan i Stockholms innerstad med tankesättet "köp nu betala senare"
 

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
441
Mottagna reaktioner
338
Poäng
477
I bästa fall 4%.
Fortsätter inflationen i samma takt tillsammans med en kraftig dämpad tillväxt, befarar jag
att det kan bli 8-10%.
Tidig 90-talet i repris.
Förhoppningsvis har jag fel.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 277
Mottagna reaktioner
13 384
Poäng
8 917
innerstaden finns det 4or och 5or för 12 och 13 miljoner.

Förvisso. Men då ska du ha 2-3.000.000 på kontot till handpenningen också.
Har du det och dessutom har så pass bra ekonomi att du klarar stresstest och KALP-kalkylen så är det nog inga problem för dom som köper den typen utav lägenheter.

Jag är dock inte en av dom :D
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 277
Mottagna reaktioner
13 384
Poäng
8 917
I bästa fall 4%.
Fortsätter inflationen i samma takt tillsammans med en kraftig dämpad tillväxt, befarar jag
att det kan bli 8-10%.

Då skulle staten agera, amorteringskravet försvinner, ränteavdraget justeras till fördel för lånetagarna etc. Ekonomiska stimulanspaket.
 

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
441
Mottagna reaktioner
338
Poäng
477
Då skulle staten agera, amorteringskravet försvinner, ränteavdraget justeras till fördel för lånetagarna etc. Ekonomiska stimulanspaket.
Man kan ju alltid hoppas på det.
En komplex röra utav det geopolitiska och konjunkturläget samt sjukdom och krig tenderar att få ekonomin på fall.
Naturligtvis är man tvungen att höja räntorna som motvikt till inflationen men det kommer att bli kännbart för många, i synnerhet för storlåntagare.
Som en favorit i repris går luften ur börsglädjen och bostäderna bli billigare.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp