Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Borgensman

Hur påverkas någon som går i god för en, ifall lånet skulle förfalla? Jag vet att man delar på ansvaret när lånet ska betalas. Men hur är det när gäller anmärkningen av missbrukad kredit? Är det endast huvudlåntagaren som påverkas?

Det är nog en fråga på nivå för ett inkassobolag eller banken att svara på..
Dock delar man inte på ansvaret, man är fullt ansvarig, bägge två, kanske det du menar, men det är fel att säga att man har delat ansvar vid ett borgensförhållande.

Det ska ju kanske tilläggas att borgensman är rätt sällsynt förekommande för vanliga privatlån, bankernas resonemang bruka vara att om man står i vägskälet att man behöver en borgensman för att godkänna en kredit så är det bättre att avslå den, är man i vägskälet så är chansen skaplig att krediten inte sköts (statistiskt sett) och det brukar som regel bli en massa krångel med borgensmännen som helt plötsligt inte hade en aning om vad dom skrev på osv.
Vanligaste situationen för borgen nu för tiden är för krediter som tex Lasseman AB har, där kreditgivaren vill ha Lasseman själv som borgensman på Aktiebolagets krediter, så dom kan gå på mig om Lasseman AB går i konkurs.

Det ska ju kanske tilläggas att borgensman är rätt sällsynt förekommande för vanliga privatlån, bankernas resonemang bruka vara att om man står i vägskälet att man behöver en borgensman för att godkänna en kredit så är det bättre att avslå den, är man i vägskälet så är chansen skaplig att krediten inte sköts (statistiskt sett) och det brukar som regel bli en massa krångel med borgensmännen som helt plötsligt inte hade en aning om vad dom skrev på osv.
Vanligaste situationen för borgen nu för tiden är för krediter som tex Lasseman AB har, där kreditgivaren vill ha Lasseman själv som borgensman på Aktiebolagets krediter, så dom kan gå på mig om Lasseman AB går i konkurs.
Jag och min sambo hade dock två borgensmän på vårt vanliga privatlån hos Handelsbanken eftersom vi ensamma inte kunde beviljas. Kanske ovanligare nu?

Jag och min sambo hade dock två borgensmän på vårt vanliga privatlån hos Handelsbanken eftersom vi ensamma inte kunde beviljas. Kanske ovanligare nu?

Det är som sagt sällsynt, det innebär inte att det är uteslutet, storbankerna kan nog behaga göra det emellanåt, men min erfarenhet är att det är rätt sällan förekommande.. Dom får tex böket att avbryta preskribtionen med borgensmannen/männen med jämna mellanrum o så

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp