• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Bostadsrätt på väg å utmätas

fillevem90

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
26 Augusti 2022
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
34
Poäng
147
hej
jag fick brev nyligen om försäljning av bostad. Fruktat denna dagen sedan 2021 när jag hamnade på kronofgoden. Är ny här på forumet men läst igenom många fall liknande min. Det jag undrar är:

I brevet som tvångsförsäljningen stod det att en värderingsman ska komma å värdera bostaden snart. Finns det chans att trots kronofogdens tro om övervärde på bostaden och aktörernas begäran om utmätning av bostad att värderaren ger ett lågt värde på bostaden och därmed häver kronofogden beslutet på grund av lågt övervärde?

har läst om flera som nämner barn som orsak till att överklaga utmätningen av bostad. jag förstår att om de vore så hade nog inte många bostäder utmäts men jag har 2 småbarn under 4 år och känner bara att detta kommer orsaka ett helvete för mig och sambon. om jag överklagar till tingsrätten och nämner att barnen kommer gå igenom ett helvete, det kommer väl inte hålla i någon tingsrätt? jag jobbar för fullt så utmätning av lönen får dem in ju. lägenheten är på mitt namn men sambon har tyvärr inte möjlighet att köpa bostaden från mig på grund av egna skulder. annars var min ide att lägga ut den själv och få sambon att köpa den till marknadspris och sedan fortsätta leva här.

bostaden är nu utifrån marknadspris värd ca 1,2 miljoner. bostadslånet ligger på 850 tusen. mina skulder uppgår till 1,2 miljoner. så i princip efter kostnader från försäljning bör det väl komma in ca 250 tusen om den nu säljs för det priset.


är väldigt diffust i mitt huvud just nu, kände på mig någon dag kommer detta ske men ändå känns det overkligt nu nät det väl skett.
uppskattar alla råd å tips
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

fillevem90

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
26 Augusti 2022
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
34
Poäng
147
undrar även vad händer efter värderingsmannen värderat bostaden och skickat till kronofogden?

hur lång tid tar det tills jag får besked om att bostaden ska läggas ut till auktion?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
På de siffrorna skulle jag nog utmätt.
Om man hör av sig kan man nog få veta, annars kommer det per post efter någon månad eller så att auktionen planeras.

Efter värdering hålls en visning sen är det auktion
 

fillevem90

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
26 Augusti 2022
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
34
Poäng
147
På de siffrorna skulle jag nog utmätt.
Om man hör av sig kan man nog få veta, annars kommer det per post efter någon månad eller så att auktionen planeras.

Efter värdering hålls en visning sen är det auktion

En månad efter beslut om utmätning eller en månad efter värderingen gjorts?

hur lång tid efter brevet om auktionen planeras hålls visningen? är det tätt inpå?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Värderingen är inom en månad, sen inom typ en månad. Kan gå fortare också.

Visningar för andra delen av september planeras nu tror jag.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
så visningen om du skulle gissa hålls i början av oktober?
Utmätning idag värdering inne i slutet av september. Planering etc, skulle säga visning kanske okt/nov, auktion en vecka senare, då är det iaf mitten av november, fördelning(ska vara utflyttad är det tänkt) en månad senare, dvs i mitten december
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Men med tanke på att lägenheterna just nu tappar 5-6% i värde per månad i vissa städer så kommer det ju fram tills kontraktsskrivning kanske ha gått ner halva övervärdet?
 

fillevem90

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
26 Augusti 2022
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
34
Poäng
147
handläggaren på kronofogdemyndigheten la dessutom för högt uppskattat värde på bostaden. Ca 150 tusen för mycket om jag kollar till bostadens skick och vad de säljs för nu.

ifall jag vill begära anstånd om att få sälja själv, behöver det vara inskickat skriftligt via post eller räcker det med att det inkommer via mail/telefonsamtal?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
handläggaren på kronofogdemyndigheten la dessutom för högt uppskattat värde på bostaden. Ca 150 tusen för mycket om jag kollar till bostadens skick och vad de säljs för nu.

ifall jag vill begära anstånd om att få sälja själv, behöver det vara inskickat skriftligt via post eller räcker det med att det inkommer via mail/telefonsamtal?
Via samtal räcker, det tas emot, sen handläggs det hos försäljningsavdelningen som stämmer av med borgenärerna
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp