• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Byta bank - kreditupplysning

B

Byta bank

Gäst
Poäng: 0
Hej! Vet någon här på forumet hur det går till om man ska byta bank?

Tas en kreditupplysning ? Jag vill byta bank men har en del blancolån (på andra kreditinstitut) och undrar om det kanske skulle kunna göra att jag inte får byta bank. Vill alltså inte söka något lån eller så hos den nya banken utan bara byta till den.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

RobinB

Lånforum.se designer
Poäng: 157
Moderator
Blev medlem
25 September 2015
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
53
Poäng
157
Från och med den 1 juni 2017 har alla konsumenter som kan visa att de är bosatta inom EES rätt att få öppna ett så kallat betalkonto med grundläggande funktioner i svenska banker. Bakgrunden till den nya lagen är att EU infört det så kallade betalkontodirektivet, som innebär att alla medlemsstater måste införa regler som uppfyller direktivets krav

https://www.konsumenternas.se/betala/fakta/ratt-till-betalkonto

Edit:
En kreditupplysning kan tas i samband med ansökan av bankkonto, ja, men är olika från bank till bank.
 
A

Ano

Gäst
Poäng: 0
någon som vet om Handelsbanken tar en upplysning? Kan de neka en ett vanligt bankkonto om man har flera andra lån som syns på UC?
 

Pyrococcus

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
6 Oktober 2019
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
22
Poäng
102
Bankerna får enligt lag inte neka någon ett vanligt bankkonto med typ maestrokort och basic funktioner. Det är något EU lag till och med.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
De flesta banker tar, men får som sagt inte neka dig ett vanligt lönekonto trots många förfrågningar eller ens betalningsanmärkningar.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Eftersom jag själv vill byta bank pga jag vill få renare kontoutdrag om banken ber om det när jag o sambon slaska lånelöfte!

kontaktade skandiabanken och dom tar inte uc.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Dom sa fel!
Verkar inte finnas någon bank som inte tar uc om man vill ha hela paketet
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp