• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Byta bank

Moffen87

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
28 Oktober 2020
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
61
Poäng
207
Hej har idag bluestep bank som har mitt bolån
Har haft det sedan oktober 2022
Dom var dom ända som kunde ta över mitt bolån och få bort mina blanco lån jag hade då
bolånet jag har hos dom ligger på 2,7 miljoner och betalt ca 16,000kr
Månaden för detta
Finns det någon bank som har överseende med många FF har ca 10 st varav den äldsta är 5 månader
Har inga blanco lån men står som medlånetagare på sambos bil
Vi äger båda huset 50/50
Hon har ca 5 blanco på ca 150,000
Vi har inget övervägde på huset
Så min fråga är vilken bank tycker ni jag ska kontakta
Mvh en vilsen själ
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
357
Poäng
487
Är det bolånet som du vill byta bank för?

Om du endast haft Bluestep sedan oktober 2022 kan det bli extremt dyrt att byta bank, även om någon mot alla odds beviljade dig. När jag hade Bluestep fungerade det i alla fall så, att lånen är bundna på x antal år och om du ska lösa dem innan det, måste du betala ränteskillnadsersättning. Så råder dig till att först undersöka villkoren för detta för ditt lån på Bluestep innan du planerar att försöka byta bank.

Men som sagt är chansen väldigt låg -du valde Bluestep av anledningen att ingen annan bank beviljade dig lån, gissar jag. Då kommer de inte göra det tre månader senare heller.
 

JockeMan87

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
19 November 2020
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Jag kör Stabelo via Avanza. Det fungerar skitbra. De tar över existerande bolån. Så du måste ha ett bolån via en annan bank först. Sen kör de rörlig ränta, samma till alla, inget tjafs osv.
Fungerar riktigt bra.
 

Moffen87

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
28 Oktober 2020
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
61
Poäng
207
Är det bolånet som du vill byta bank för?

Om du endast haft Bluestep sedan oktober 2022 kan det bli extremt dyrt att byta bank, även om någon mot alla odds beviljade dig. När jag hade Bluestep fungerade det i alla fall så, att lånen är bundna på x antal år och om du ska lösa dem innan det, måste du betala ränteskillnadsersättning. Så råder dig till att först undersöka villkoren för detta för ditt lån på Bluestep innan du planerar att försöka byta bank.

Men som sagt är chansen väldigt låg -du valde Bluestep av anledningen att ingen annan bank beviljade dig lån, gissar jag. Då kommer de inte göra det tre månader senare heller.
Anledningen var att jag hade höga blanco lån som löstes via att jag hade utrymme kvar på bolånet att öka
Så jag ökade bolånet och sedan fick bort blanco lånen
Sen är det rörligt lån står inget alls att det är bundet
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
357
Poäng
487
Anledningen var att jag hade höga blanco lån som löstes via att jag hade utrymme kvar på bolånet att öka
Så jag ökade bolånet och sedan fick bort blanco lånen
Sen är det rörligt lån står inget alls att det är bundet
Varför använde du då inte från början en ”vanlig” bank med lägre ränta om du hade utrymme kvar på bolånet?
 

Moffen87

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
28 Oktober 2020
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
61
Poäng
207
Anledningen var att jag hade höga blanco lån som löstes via att jag hade utrymme kvar på bolånet att öka
Så jag ökade bolånet och sedan fick bort blanco lånen
Sen är det rörligt lån står inget alls att det är bundet
Pga alla jag pratade med ville inte höja bolånet förens alla blanco lån eller iaf minst hälften var borta
Då ska tilläggas att jag pratat med
Swedbank
Seb
Och Handelsbanken
Och alla sa samma sak
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Jag gjorde lite som du med Nordax som bolånegivare. Mycket dålig ränta. Men fick flyttat till Nordea till vanlig ränta. Nu när du inte har blanko kan du kolla med vilken bank som helst.
 

Moffen87

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
28 Oktober 2020
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
61
Poäng
207
Jag gjorde lite som du med Nordax som bolånegivare. Mycket dålig ränta. Men fick flyttat till Nordea till vanlig ränta. Nu när du inte har blanko kan du kolla med vilken bank som helst.

Gött känns som det finns hopp
Hur lång tid väntade du innan du bytte bank
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Gött känns som det finns hopp
Hur lång tid väntade du innan du bytte bank
Nästan ett år, men jag hade inte lika mycket övervärde. Så jag hade fortfarande mycket blanko kvar som istället Nordea valde att ta över helt. Därför tror jag att du redan nu kan kolla med sedvanlig bank om din score är ok (helst under 1).
Lycka till!
 

Moffen87

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
28 Oktober 2020
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
61
Poäng
207
Nästan ett år, men jag hade inte lika mycket övervärde. Så jag hade fortfarande mycket blanko kvar som istället Nordea valde att ta över helt. Därför tror jag att du redan nu kan kolla med sedvanlig bank om din score är ok (helst under 1).
Lycka till!
Okej ligger på 6% nu men har tyvärr långa gamla förfrågningar från förra året innan jag fick till en deal med bluestep
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp