Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Casch2you, borde stängas av

jag mejlade och och ifrågasatte då jag fick på mejl att de redan lovat mig att få betala resterande i januari, nån Mikaela svarade att de har inte lovat mig något.
Jag bifogade mejlet med deras svar och då svarade hon att det är det nya mejlet som gäller och pengarna ska in.
Jag mejlade igen o sa att, så kan man inte göra? Jo svarade hon
Men om jag betalde det jag låg efter med innan den 30 så återgår lånet till det normala igen fick jag till svar. Jag mejlade och frågade om de kunde vänta med en UC tills de såg att jag betalat in de jag låg efter med men de kunde dom inte heller. Tyckte de var onödigt då lånet kommer att flyta på som vanligt snart med en UC.. Sen svarade Mikaela att jag har mejlat 17 gånger snart och nu får jag ge mig?
Vad är detta för låneföretag? Jag kontaktade en konsumentombudsman som ville jag skulle anmäla detta, vilket jag gjort till ko, FI och Datainspektionen. Så här uppför sig inte seriösa företagare. De snällaste och hjälpsammaste i denna situation har varit nåt som heter Avida inkasso, de har hjälpt mig massor. Och Sergel hette ett annat.

Det låter ganska tveksamt att man använder "ta en uc" som någon sorts påtryckningsmetod, jag får i alla fall den uppfattningen. Att ta en kreditupplysning ska ju ha till syfte att inhämta information för kreditbeslut, eller beslut vad man ska göra med en kredit som inte sköts enligt avtal. En upplysning som mer eller mindre har i syfte att krångla till det för någon verkar riktigt knepigt.
Att ta en kreditupplysning för att stunden senare ansöka om betalningsföreläggande eller skicka ut inkassokrav har jag i sak inget emot (även om det givetvis för låntagaren innebär massa problem).
Att ta en kreditupplysning för att mer eller mindre aktivt försämra en persons kreditvärdighet, och inte ens ha för avsikt att låta ärende gå vidare till fogden eller inkasso. Det har jag något emot.
Klokt att anmäla i det läget, särskilt till datainspektionen som kan ha lite synpunkter på hur man efterlever "god inkassosed" om man håller på sådär.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp